24 september 2004

Autosalon Parijs 2004

Blik op oneindig

Autoshow | Het jaar ging razendsnel. In maart was de Autosalon van Genève traditiegetrouw goed voor primeurs bij vrijwel alle merken. Inmiddels staat het grootste deel van die nieuwkomers bij de dealer. Gelukkig is daar nog altijd de tweede belangrijke autotentoonstelling van het jaar: de Mondial de l'Automobile 2004 in Parijs. Daar gaat tussen 432 stands uit 27 verschillende landen de blik op oneindig en het verstand op nul op zoek naar primeurs.
 

Laat het maar aan de Fransen over om de belangrijkste primeurs van eigen bodem te bewaren voor de Autosalon van Parijs. Niet verwonderlijk dat het grootste nieuws dus van Franse origine is. Dat begint met de Peugeot 1007. Deze compacte Peugeot is dankzij de vormgeving en het gebruik van elektrische schuifdeuren niet zomaar een nieuwe auto, maar een echte vernieuwer in het compacte segment. Aan de andere kant van het gamma verwent Peugeot met het prototype van de 907. Als conceptcars realiteit mogen worden, dan staat de 907 bovenaan het verlanglijstje.

Ook Citroën pakt uit in Parijs en wel met de definitieve versie van haar middenklasser: de C4. Bij introductie zullen meteen een 5-deurs en een buitengewoon aantrekkelijke 3-deurs beschikbaar zijn. Uiteraard vraagt het merk ook aandacht voor de recent vernieuwde C5.

Ander groot nieuws is luttele stappen verderop te vinden bij Ford. Daar kan de bezoeker kennis maken met de lang verwachte nieuwe Focus. Deze is te bewonderen als hatchback, stationcar en als oogverblindend fraai prototype van de komende "Vignale" cabriolet.

En nu de overstap naar de Duitse fabrikanten toch is gemaakt: ook bij Mercedes-Benz is het druk. Hier is niet alleen de recent geïntroduceerde A-klasse te vinden, maar ook een tweetal prototypes luisterend naar de namen "Grand Sports Tourer" (of "Vision R") en "Compact Sports Tourer" (ook bekend als "Vision B"). Deze laatste zou binnenkort wellicht op de markt kunnen verschijnen als B-klasse.

Recht tegenover Mercedes toont zusterbedrijf Chrysler de 300C als stationcar. Bovendien belooft het merk interessant nieuws voor de nabije toekomst: de Crossfire cabrio zal ook worden aangeboden in een speciale uitvoering die de auto dankzij een vriendelijk prijskaartje binnen het bereik van een groter publiek kan brengen.

Opel toont de "GTC", deze "Grand Sports Tourer" heeft een innemend uiterlijk en is meer dan zomaar een "Astra 3 deurs". Bij Audi staat de nieuwe A4 in de spotlights. Evenals de A6 heeft de A4 een enorme grille, maar verder is het een nogal onopvallende verschijning geworden.

Kia toont de Sportage, van deze relatief compacte SUV met al even "compact" prijskaartje wordt veel verwacht in het zakelijke segment. Ook Hyundai heeft sinds kort zo'n iets kleinere SUV en wel onder de naam "Tucson". Bovendien toont Hyundai de vernieuwde Coupé en Sonata.

Bij collega Koreaan Daewoo zit het belangrijkste nieuws in de naam. De bestaande modellen blijven, maar worden vanaf 2005 onder de naam "Chevrolet" verkocht. Of dat gezien het imago van Amerika verstandig is, valt te betwijfelen. Aan de andere kant: zowel het prototype van de nieuwe Matiz M3X als de Kalos 3-deurs zien er veelbelovend uit. Ook Mitsubishi kiest voor driedeurs en wel met de Colt "CZT".

Afgaande op de aandacht van het publiek komt één van de belangrijkste niet Franse primeurs van Suzuki. Op een relatief kleine stand trekt de sportief en modern vormgegeven Swift veel aandacht. Het wachten is echter tot begin volgend jaar tot deze nieuwe razendsnelle rakker in de showrooms zal verschijnen. Heeft Suzuki groot nieuws, dan doet Mazda er een schepje bovenop met de Mazda6 MPS en de geheel nieuwe Mazda5.

Bij Subaru is het belangrijkste nieuws onder de motorkap te vinden. De Legacy "spec B" is voortaan ook met 3-liter motor leverbaar, terwijl de Forester in 2.5-variant geleverd zal worden. Beide auto's worden zeer binnenkort aan een test onderworpen. Honda toont de FR-V, deze ruimteauto heeft in navolging van de Fiat Multipla drie zetels voorin en drie achterin. Zeker nu de vernieuwde Multipla het eigenwijze gezicht kwijt is, kan deze Japanse tegenhanger een interessant alternatief worden.

Een grote autoshow als deze is ook altijd goed voor enkele exoten. Die zijn in dit geval vooral van Franse bodem. De leukste daarvan is Secma (zie de eerdere test van de "Funtech") dat binnenkort ook met een driewieler en een wonderlijk zeswiel terreinvoertuig komt. Meer pk's zijn te vinden bij Venturi en Sivax. Ook het Italiaanse Ferrari bracht volop paardekrachten mee met de nieuwe 430. Bij de Italiaanse merken geen andere primeurs dan de gefacelifte Alfa Romeo 147. Daarom brengen de Italianen bij gebrek aan echt nieuws bovenal veel vrouwelijk schoon mee om de journalist toch naar de stands te lokken. Kortom: het was gezellig in Parijs!

Conclusie

Een teleurstelling was nauwelijks denkbaar. Parijs blijft bij de allerbelangrijkste autotentoonstellingen ter wereld behoren en dit jaar was dat niet anders. Van de ruim 60 primeurs waren de belangrijkste zonder twijfel die van de Ford Focus, Peugeot 1007, Citroën C4, Suzuki Swift en Mazda 5. Persoonlijke favorieten zijn de Nissan 350 Z cabriolet, Peugeot 907, Toyota Prius GT en (opnieuw) de Suzuki Swift.

Een bezoekje aan Parijs is dus zeker de moeite waard. De show is geopend van 25 september tot en met 10 oktober. 's Ochtends om 10 uur gaan de deuren open, 's avonds om 10 uur sluit het Expo complex (alleen hallen 2, 1 en 5 zijn tot 8 uur 's avonds geopend). Het 180.000 vierkante meter tellende gebouw biedt met 8 hallen, waarvan enkele met 2 verdiepingen, meer dan genoeg ruimte voor alle auto's en bezoekers.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!