2 oktober 2013
Mazda 3

Mazda 3

Klasse(n)strijd

Autotest | Wat is de beste compacte auto? Die vraag is even lastig te beantwoorden als "wat is het lekkerste eten"? Het antwoord is puur persoonlijk. Het is wel mogelijk om te antwoorden wat het zoetste of zuurste eten is. De beste compacte auto is voor Mazda ruim, comfortabel en een tikkeltje sportief. Met dat streven gaat de geheel nieuwe Mazda3 de strijd aan om de gunsten van de koper.
 

Dat het een Mazda is, is meteen duidelijk. Maar welke? Sinds enige jaren zijn alle Mazda's ontworpen volgens "Kodo". Dat staat voor vloeiende, bijna organische lijnen en daarmee van nature een uitstekende stroomlijn. Maar omdat alle Mazda's dit principe volgen, lijken ze ook op elkaar. Dit middelgrote model lijkt een lage "CX5" danwel een ingekorte "Mazda6". In vegelijking met de concurrenten heeft de "3" een meer solide uitstraling en lijkt de auto een slag groter.

Het blijft niet bij alleen een indruk, met een lengte van 4 meter 46 is de Mazda3 significant langer dan de andere auto's in dit segment. Ook de wielbasis van 2 meter 70 is beduidend groter. Niet geheel ten onrechte vergelijkt Mazda de "3" zelfs met een BMW 1-Serie of Volvo V40.

Ruimte en uitrusting

Ook de cabine geeft een bijzonder volwassen indruk dankzij de mooie materialen, hoge afwerkingskwaliteit en ruimtelijke opzet. De stoelen zijn lekker groot en bieden volop steun (ook zijdelings). Wie niet beter weet, denkt plaats genomen te hebben in een forse zakenauto met een gepeperd prijskaartje. Het verschil zit in de binnenruimte, want de Mazda3 is zowel voor- als achterin slechts gemiddeld ruim.

Mazda 3

De uitrusting is modern, maar Mazda biedt niet alle toeters en bellen aan die inmiddels beschikbaar zijn in dit segment. Zo is er geen camera die met de bestuurder meekijkt en kan de Mazda3 zichzelf niet inparkeren. Gezien de kleine achterruit en de sterk getinte zijruiten zou extra parkeerhulp welkom zijn.

De standaarduitvoeringen beschikken over een traditionele snelheidsmeter met aan weerszijden kleine displays waarop het toerental en de brandstofvoorraad zijn af te lezen. Bij sportievere uitvoeringen wordt de snelheidsmeter vervangen door een grote toerenteller, net als in een sportwagen. De snelheid wordt geprojecteerd op een transparant paneeltje boven het stuurwiel zodat het perfect in het blikveld van de bestuurder staat. Heel prettig!

Mazda 3

Mazda geeft hoog op over het nieuw ontwikkelde audio-, navigatie- en communicatie systeem genaamd "MZD Connect". De "graphics" zijn bijzonder fraai verzorgd en de gebruikersvriendelijkheid staat op een zeer hoog niveau. Bovendien staat het bijbehorende beeldscherm als een juweel bovenop het dashboard en is daarom, net als de snelheidsmeter, gemakkelijker af te lezen. Let op: het beeldscherm klapt niet weg wanneer de motor wordt uitgeschakeld en is dus diefstalgevoelig.

Helaas valt de functionaliteit van "MZD Connect" tegen. De verbinding (kabel) met de iPhone viel tijdens de testrit meer dan eens weg. Zoals bij de meeste auto's wordt een Android toestel überhaupt niet herkend. De beloofde "apps" bestaan uit Internet-radio en interactie met social media. Deze laatste functie blijkt een gekunstelde uitbreiding op online-radio, waarbij contactpersonen "artiesten" zijn en berichten "tracks". Uiterst verwarrend! Bovendien betreft het slechts eenrichtingsverkeer, het is niet mogelijk om al rijdende berichten te beantwoorden zoals bij andere merken wel kan.

Mazda 3

Benzine

Terwijl bijna alle merken kleine motoren leveren om (brandstof)kosten te besparen, kiest Mazda voor "ouderwets" grote motoren. Het verschil met de kleine motoren van de concurrentie is meteen duidelijk. De Mazda-motoren lopen beduidend rustiger en dat draagt wederom bij aan het grootse gevoel dat de auto geeft.

Middels gewichtsbesparing, een optimale stroomlijn en het verfijnen van bestaande techniek zegt Mazda hetzelfde lage verbruik te kunnen realiseren als de kleine motoren van de andere merken. Al deze technieken samen noemt Mazda "SkyActiv".

Mazda 3

Daartoe hoort ook het karakter van de motor. Mazda bouwt het vermogen zo op, dat de auto uitnodigt tot rustig rijden. De 2.0 liter benzinemotor levert afhankelijk van de gekozen uitvoering 120 of 165 pk (en in beide gevallen een koppel van 210 Nm). De paardenkrachten komen pas vrij bij een zeer hoog toerental. Bij een laag toerental is de reactie op het gaspedaal indirect en loom. Vooral de 120 pk variant is uiterst terughoudend, de 165 pk versie reageert vlotter op commando's van de bestuurder en bijt beter door.

Mazda 3

Het verschil met de kleine motoren van andere merken is, dat de Mazda-motoren meer souplesse bieden. Het toerental kan zeer laag worden gehouden, als bij een dieselmotor. Het testverbruik van de 120 en 165 pk versie lag vrijwel gelijk op respectievelijk 6.2 en 6.5 liter per 100 km.

Let bij de keuze van de auto op het type banden. De versie met banden met lage rolweerstand rolt merkbaar makkelijker uit wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Daardoor voelt de hele auto "lichter" en is het makkelijker om zuinig te rijden.

Mazda 3

Diesel

Ook de dieselmotor is met een inhoud van 2.2 liter groter dan gebruikelijk. Maar in tegenstelling tot de benzinemotoren is hier op geen enkele manier merkbaar dat het karakter is aangepast om zuiniger te kunnen rijden. De 150 pk / 380 Nm sterke dieselmotor reageert veel directer op commando's van de bestuurder en weet al bij een laag toerental voor een machtige versnelling te zorgen.

De 165 pk sterke benzinemotor mag op papier sneller zijn, de dieselmotor geeft een grotere sensatie van snelheid. Wanneer het gaspedaal tot de vloer wordt ingetrapt, is de "Mazda 3 SkyActiv-D" opwindend snel. Met de dieselmotor in het vooronder kan de Mazda3 zich gemakkelijk meten met auto's uit een hoger segment.

Mazda 3

Zelfs na een proefrit met enkele uitspattingen op hoge snelheid, was het verbruik aangenaam laag: 4.0 liter per 100 km (fabrieksopgave: 4.1 liter per 100 km). Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het verbruik op de lange afstand spectaculair daalde; bij korte (stads)ritten is het verbruik juist fors.

Weggedrag

De voorgaande generaties van de Mazda3 waren comfortabel en tegelijkertijd sportief. Ook de nieuwe Mazda3 biedt volop comfort, terwijl de communicatie met de bestuurder uitstekend is. Het onderstel is zeker niet zacht, maar desondanks worden oneffenheden in het wegdek keurig gladgestreken. Het stuurwiel ligt opmerkelijk prettig in de hand en de besturing is nauwkeurig. Daarom lijkt het alsof remmen voor de bocht slechts een optie is, maar in feite is de wegligging slechts gemiddeld goed.

Bij deze nieuwe generatie ligt de nadruk namelijk vooral op comfort. De nieuwe Mazda3 is minder beweeglijk dan de vorige generatie en biedt in plaats daarvan de rust en grootsheid van een klasse hoger.

Mazda 3

Conclusie

Mazda mengt zich in de klasse(n)strijd met de nieuwe Mazda3. Een uitgebreide proefrit leert hoe Mazda de strijd wil winnen: door zijn eigen segment te ontstijgen.

De Mazda3 is groter en heeft een chiquere uitstraling dan de meeste andere auto's in zijn klasse. Daarbij kiest Mazda voor hoogwaardige materialen, een complete uitrusting (alhoewel "MZD Connect" in de huidige versie nog niet wist te overtuigen) en doordachte ergonomie.

Terwijl vrijwel alle merken hun motoren verkleinen, kiest Mazda voor "ouderwets" grote motoren die dankzij het verfijnen van bestaande techniek toch spaarzaam omspringen met brandstof. Samen met een verfijnd onderstel zorgt dat voor meer comfort en het gevoel een klasse rijker te rijden.

plus
  • Comfortabel
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Volwassen, hoogwaardig karakter
min
  • Onoverzichtelijk bij achteruit inparkeren
  • MZD Connect is storingsgevoelig en incompleet
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!