24 juni 2004
Toyota Corolla Wagon

Toyota Corolla Wagon

Functionaliteit en comfort

Autotest | Tegelijk met de Corolla hatchback heeft ook de Toyota Corolla Wagon een facelift ondergaan. Daarbij is deze stationcar nu leverbaar met een hagelnieuwe kleine diesel. Deze combinatie is speciaal bedoeld voor de zakelijke rijder die een combinatie van functionaliteit, betrouwbaarheid en comfort zoekt tegen een gunstige prijs. Gezond verstand staat dus voorop bij de vernieuwde Corolla Wagon 1.4 D-4D diesel.
 

Toegeven, ook na de recente facelift zal de Corolla Wagon niet snel de schoonheidsprijs in de wacht slepen. Het uiterlijk is modern en gestroomlijnd, maar de auto blijft gewoontjes en volstrekt onopvallend. Toyota heeft geen kunstwerkje of "life style" auto van deze stationcar willen maken, iets wat in het hogere segment juist een trend is.

In plaats daarvan staat functionaliteit voorop. De brede achterklep geeft voldoende toegang tot de bagageruimte die standaard 402 liter meet. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt neemt dat toe tot 811 liter. Beide zijn geen recordwaarden, maar het is een redelijke score in dit segment.

Toyota Corolla Wagon

1.4 D-4D

Het echte nieuws is te vinden onder de motorkap. Sinds juli 2004 is de Toyota Corolla in alle uitvoeringen (hatchback, sedan en wagon) leverbaar met een 1.4-liter dieselmotor. Dit is een relatief kleine motorinhoud voor een diesel. Zoals dat hoort bij een kleine motor hangt er natuurlijk ook een even klein prijskaartje aan deze krachtbron en dat zal de prijsbewuste koper aanspreken. Bovendien is deze diesel tijdelijk zonder meerprijs leverbaar met een "Multi Mode" automaat.

Direct na de start loopt de D-4D diesel mooi rond. Luttele meters later weet de krachtbron de bestuurder al voor zich te winnen. De prestaties zijn prima en het gevoel met de auto, de koppeling en de versnellingsbak zijn opmerkelijk goed. In de dagelijkse praktijk is nauwelijks merkbaar dat deze Corolla is uitgevoerd met een maatje kleinere diesel.

Het is alleen in uitzonderlijke situaties, waar de verschillen met de 2-liter diesel zich openbaren. Een dergelijke grote dieselmotor levert al bij lage toeren (de turbo is dan nog niet actief) voldoende kracht en begint echt te presteren wanneer de turbo kan bijstaan (vanaf +/- 2.500 toeren). Deze 1.4-liter diesel levert bij lage toeren nagenoeg geen kracht en moet daarom vrijwel continue vertrouwen op de assistentie van de turbo.

Toyota Corolla Wagon

Tijdens de testrit door Barcelona wordt in het drukke verkeer vaak geremd om dan vanuit bijna stilstand weer op te trekken. Een grote diesel doet dit gemakkelijk in de tweede versnelling, deze 1.4-liter diesel komt alleen van de plaats in het eerste verzet. Ook in de bergen moet de motor nadrukkelijk op toeren worden gehouden, zodat de turbo continue kan assisteren. Beide situaties zijn in de dagelijkse praktijk meer uitzondering dan regel.

Toyota Corolla Wagon

Op de snelweg glijdt de Corolla Wagon heerlijk over de weg, loopt de motor uitermate rustig en is het motorgeluid nihil. Het is bij een tussenacceleratie van bijvoorbeeld 100 naar 120 km/u waar een grotere diesel een zekere overmacht heeft. De 1.4-liter diesel presteert in zo'n geval alleen goed als de bestuurder terugschakelt. Een probleem? Allerminst, de bestuurder past de rijstijl als vanzelf aan en wordt uiteindelijk ook nog eens beloond met een gunstig brandstofverbruik. Bovendien stuurt de Corolla 1.4-liter diesel veel prettiger dan de eerder gereden 1.6-liter benzine uitvoering. Het gevoel in de besturing dat die auto mist, is juist wel aanwezig bij de diesel en dat maakt de 1.4 D-4D variant zelfs aangenamer om te rijden.

Linea Terra

Deze lichtste diesel is alleen leverbaar in combinatie met het "lichtste" uitrustingsniveau. Dat past perfect bij het karakter van de auto. De "Corolla Wagon 1.4 D-4D Linea Terra" is ook op het gebied van uitrusting een slimme keuze. Deze variant biedt steeds ruim voldoende luxe, maar nooit zoveel dat het weldadige luxe wordt. Zo zijn centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning en elektrisch bedienbare zijruiten voor standaard. Een regensensor, cruise-control en elektrisch bedienbare zijruiten achter zijn alleen weggelegd voor de duurdere "Sol"-uitvoering (die dan meteen is gecombineerd met een grotere dieselmotor).

Toyota Corolla Wagon

Deze vriendelijk geprijsde "Linea Terra" is leverbaar met Toyota's even vriendelijk geprijsde "Turn by Turn" navigatiesysteem. Dit systeem heeft geen kleurenscherm, maar een relatief klein zwart/wit LCD display. De begeleiding beperkt zich echter niet tot een pijl en een stem. Toyota weet uit de beperkte technische mogelijkheden het maximale te halen en presenteert op het kleine scherm een eenvoudige kaart of schematische voorstelling van iedere verkeerssituatie. Helaas reageert dit navigatiesysteem soms wat traag op commando's van de bestuurder. Het navigatiesysteem deelt het display met dat van de boordcomputer, die kan helpen het gunstige verbruik van de diesel optimaal te benutten.

Conclusie

Niet opwindend, niet vernieuwend en niet wereldschokkend deze Toyota Corolla Wagon. Dat was namelijk allemaal niet de bedoeling. Wel betrouwbaar, wel functioneel en vooral heel verstandig; dat is de Corolla Wagon des te meer. De combinatie van een relatief kleine diesel en een uitgekiende basisuitrusting maakt van de "Toyota Corolla Wagon 1.4 D-4D Linea Terra" een auto die puur zal worden gekocht op rationele gronden.

De uitrusting biedt precies wat mag worden verwacht in deze tijd, maar nooit meer dan nodig is. De nieuwe 1.4 D-4D dieselmotor is één van de fijnste diesels van dit moment die prima prestaties combineert met een levendig gedrag. Dat is niet alleen te danken aan het karakter van de motor zelf, maar ook aan het lichte gewicht ervan en de gunstige invloed daarvan op de hele auto. De Toyota Corolla Wagon is daarmee nog steeds geen zinnenprikkelende pretmachine, maar wel de uitgelezen keuze voor wie kiest met gezond verstand.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Betrouwbaar en probleemloos
  • Fantastische 1.4 dieselmotor
min
  • Navigatiesysteem reageert traag
  • 1.4 diesel alleen leverbaar op basismodel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!