10 mei 2004

Route 66 - editie 2004

Navigeren vanuit de bureaustoel

Caraudio, alarm en navigatie | Het is bijna niet meer in te denken; ooit had de automobilist op weg naar een vreemde bestemming als enig houvast een plattegrond op papier. Of misschien een kijvende echtgenote die het ook niet wist. Anno 2004 heeft de bestuurder de keuze tussen een ingebouwd navigatiesysteem, een draagbaar navigatiesysteem of geprinte instructies van een routeplanner. "Route 66 Professional 2004" ligt sinds mei in de winkels en kan worden gebruikt als navigatiesysteem onderweg óf als routeplanner op de PC.
 

De verpakking bevat geen handleiding. Een los vel papier met een serienummer en een beknopte uitleg van de gebruikte symbolen moet voldoende zijn. Eenmaal geïnstalleerd is wel een digitale handleiding beschikbaar, die echter nogal slordig is gemaakt. De instructies worden getoond in een webbrowser, maar dit werkt lang niet met iedere browser. Ook de registratieprocedure via Internet kent ditzelfde probleem. Is het teveel gevraagd zoiets even te testen met een aantal verschillende browsers?

Installeren

In vergelijking met de voorgaande versies is deze Editie 2004 een zegen om te installeren. Niet langer is de computergebruiker een diskjockey die hele stapels CD-ROM's na elkaar moet inleggen. De Macintosh versie wordt nu geleverd op één enkele DVD-ROM. Windows gebruikers zijn nog wel aangewezen op de CD-ROM's. De installatie vanaf DVD is eenvoudig. Bovendien vraagt deze meest recente versie beduidend minder diskruimte dan voorheen, waardoor nu geen 5 maar voortaan "slechts" 2.2 gigabyte in beslag wordt genomen door de digitale landkaarten. Wie toch nog diskruimte tekort komt, kan er voor kiezen alleen het programma te installeren en de kaart te raadplegen vanaf DVD (dit gaat wel ten koste van de snelheid).

Route 66 koopt de kaart in bij NavTech en maakt trots melding dat deze laatste versie 54.000.000 huisnummers, 4.325.000 KM weg en de kaarten van geheel West-Europa kent (alhoewel hier met de recente toetreding van nieuwe EU landen discussie over mogelijk is). De digitale kaarten zijn van recente datum, want bijvoorbeeld de snelweg A5 is al bij Route 66 bekend (terwijl menig ingebouwd navigatiesysteem de automobilist onnodig laat omrijden). De compleet opnieuw ingerichte ringweg van Alkmaar is Route 66 ook een jaar na de werkzaamheden nog niet bekend. Behalve straten en huisnummers, kent Route 66 ook 700.000 bijzondere bestemmingen. Dat zijn onder andere vliegvelden, hotels en ziekenhuizen.

Een Internet-verbinding is niet noodzakelijk om Route 66 te gebruiken, maar biedt wel extra mogelijkheden. Dankzij een kosteloze service kan actuele verkeersinformatie aan de kaart worden toegevoegd. Deze gegevens worden op de kaart getoond en indien nodig wordt een route automatisch om de file heen gepland. De verkeersinformatie is overigens alleen beschikbaar voor Nederland, Duitsland, Groot Brittanië, Frankrijk en Italië.

Plannen

De gebruikersinterface is in de basis gelijk gebleven, maar het uiterlijk heeft een welkome opfrisbeurt gekregen. Wie voor de Macintosh-versie kiest, merkt bovendien dat het programma nu veel beter samenwerkt met MacOS X. De getoonde landkaarten zijn niet alleen veel mooier, maar vooral veel duidelijker dan voorheen.

Om een route te plannen moet een begin- en eindpunt worden ingevoerd. Dat kan op basis van een plaatsnaam, straatnaam of postcode. Een deel is vaak al voldoende en zelfs bij typefouten weet de software vaak toch nog het juiste adres te geven. Ook standaard zoektermen worden automatisch herkend. Zo is het ingeven van "veg rest amst" voldoende om een vegetarisch restaurant in Amsterdam te vinden. Via een speciaal menu kunnen randvoorwaarden aan iedere zoekopdracht worden gesteld. Op die manier is het niet alleen mogelijk een restaurant te zoeken, maar moet dat nu ook binnen een straal van bijvoorbeeld 20 km van de geplande route liggen. Heel fraai is ook de extra informatie bij adressen van bedrijven. Met een druk op de knop verschijnt een beschrijving van ieder bedrijf inclusief telefoonnummer en Internet-adres.

Wanneer eenmaal en begin- en eindpunt zijn gekozen (tussenpunten zijn ook mogelijk), kan een route worden berekend. Hierbij kan de gebruiker een voorkeur geven voor de kortste of snelste route. Route 66 kan geen rekening houden met fiets- of wandelpaden en is daarom alleen geschikt voor gebruik met auto of motorfiets.

Rijden

Route 66 kent twee mogelijkheden om de route-instructies te tonen. De eerste is deze simpelweg te printen. Daarbij kan alleen de landkaart, alleen een routebeschrijving, een combinatie van beide of een stap-voor-stap instructie worden geprint. Deze laatste mogelijkheid benadert de duidelijkheid van een navigatiesysteem. Voor iedere afslag wordt een detailkaartje met instructies geprint, net zoals dat op het beeldscherm van een navigatiesysteem zou verschijnen. Het enige verschil is dat een navigatiesysteem een nieuwe route berekent wanneer onverhoopt verkeerd wordt gereden. Om deze functie aan de praat te krijgen is het op de Macintosh-variant wel even zoeken, want het menu is verscholen binnen dat van de print-dialoog van het besturingssysteem. Met andere woorden: eerst kiezen voor print, dan de lay-out kiezen.

Wie over een laptop en losse GPS ontvanger beschikt die voldoet aan de NMEA 0183 2.0 norm, kan Route 66 ook als navigatiesysteem gebruiken. Aan de hand van de gegevens van een dergelijke satelliet-ontvanger wordt continue de plaats van de auto op de kaart getoond. Gesproken instructies zijn echter niet beschikbaar en ook bij verkeerd rijden wordt geen nieuwe route berekend. Wie dit wel wil, kan sinds kort ook terecht bij Route 66 voor een speciale versie voor de PDA. Dan zorgt Route 66 niet alleen voor een goede planning maar ook voor de juiste uitvoering.

Conclusie

Route 66 is de bekendste routeplanner voor de PC en is in de loop der jaren steeds verbeterd. Helaas is deze laatste versie bepaald niet probleemloos en is het belangrijk ruimschoots te voldoen aan de voorgeschreven systeemeisen van de fabrikant. Met name de betrouwbaarheid van de printfuncties laat veel te wensen over.

Het programma vraagt sinds editie 2004 minder diskruimte, maar biedt tegelijkertijd meer details. Dat betreft niet alleen het plannen van een route tot op huisnummerniveau, maar zelfs complete informatie over bedrijven met telefoonnummer en Internet-adres. De kwaliteit van de kaart en de zoekmogelijkheden zijn uitstekend te noemen. De bijbehorende route wordt daarna naar behoren gepland. Uiteraard is Route 66 nog steeds geen volwaardig navigatiesysteem, maar voor € 99,99 komt deze routeplanner wel een heel eind in de goede richting.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!