20 september 2004
Opel Astra (2004 - 2009)

Opel Astra (2004 - 2009)

Gokken op zeker

Autotest | De Opel Astra is altijd een auto zonder risico geweest. Wie een Astra kocht was verzekerd van degelijkheid, goede rijeigenschappen en een hoge restwaarde. Maar tegelijkertijd maakte dat de Astra ook behoudend en onopvallend; zeg maar "saai". Mede daarom had Opel veel te duchten van de concurrentie. Met de hippe, baanbrekende en tegelijkertijd nog steeds degelijke Astra zet Opel nu frontaal de aanval in. Neemt Opel met de Astra voor modeljaar 2004 een verstandige beslissing of een onverantwoord risico?
 

Het Amsterdamse Java-eiland is een nieuwbouwwijk die is vormgegeven naar het beeld van het oude Amsterdam. De straten bruisen van het leven rondom de nieuw gemaakte grachten. Groepen toeristen vergapen zich aan de mengvorm van moderne gebouwen en traditionele stijl. Het is juist in deze wijk waar de Opel Astra als geen ander op zijn plaats is.

De auto toont tegelijkertijd vernieuwend en vertrouwd. Niet alleen in vergelijking met de vorige generatie Astra, maar ook in vergelijking met de directe concurrentie, zet Opel met de Astra een grote stap vooruit. De nieuwkomer is niet zo vooruitstrevend dat het een te vroeg in productie genomen rijdend studiemodel lijkt, maar in vergelijking met de rest is de Astra onmiskenbaar moderner en strakker gelijnd. Bovendien is de ruimte binnen dat strakke lijnenspel riant. Vooral achterin is de Astra ruimer dan gemiddeld. Wie zijn of haar middenklasser op uiterlijk of ruimte uitkiest, is vanaf nu snel klaar.

Goed

Wie de volgende auto uitkiest op rijeigenschappen zal ook snel een mening klaar hebben over de Astra. De auto stuurt goed, remt goed en schakelt goed. Het test-exemplaar met 1.8 liter benzinemotor verdient eveneens het predikaat "goed". De prestaties zijn zowel in de stad als op de snelweg verdienstelijk. Ook het motorgeluid en het comfort zijn precies van het niveau dat mag worden verwacht in deze prijsklasse.

Op het gebied van rijeigenschappen scoort de Astra dus prima, maar een enorm verschil met de concurrentie is er in eerste instantie niet. Let op: in eerste instantie, want de Astra heeft nog een troef achter de hand. De testauto geeft het geheim echter niet zomaar prijs en dus gaat de aandacht al snel naar de vormgeving van het interieur. Daar zijn knopjes en schakelaars te vinden tot op het stuurwiel, dus er valt heel wat te spelen als de rijeigenschappen even niet boeien.

Opel Astra (2004 - 2009)

Interieur

Zoals dat hoort bij Opel is de afwerking van het interieur een toonbeeld van degelijkheid (alhoewel de testauto op slecht wegdek een heel enkel rammeltje liet horen). Daarbij is de zogenaamde "V-belijning" van de buitenkant ook in het interieur voortgezet, met scherpe lijnen en een logische indeling van de instrumenten. Het geheel geeft een opgeruimde en rustige uitstraling. De uitrusting is niet uniek, maar wel degelijk vooruitstrevend voor een auto in deze prijsklasse.

Een centraal geplaatst display geeft steeds heldere en duidelijke informatie over iedere gekozen functie. De meest in het oog springende functie is de radio/cd-speler die ook CD-ROM's met MP3-bestanden accepteert. Bovendien laat het gehele audiosysteem zich eenvoudig en veilig vanaf het stuurwiel bedienen. Erg fijn!

Het display wordt ook gebruikt voor de boordcomputer die de gemiddelde snelheid en het brandstofverbruik over twee trajecten kan bijhouden. Waar de stopwatch voor dient blijft een raadsel. Evenals bij de andere Opels, worden de hendels van zowel de ruitenwissers als de richtingaanwijzer nooit in een stand vergrendeld. Een kort tikje tegen de richtingaanwijzer is voldoende voor 4 keer knipperen, verder doorduwen is voldoende voor continu knipperen.

Astra bij donker

Hoe langer de auto bij de redactie te gast was, hoe meer bleek dat tot in detail over iedere functie is nagedacht. Bij het instappen, nog voordat de sleutel in het contact is gestoken, verschijnt de resterende afstand op de huidige tankinhoud in beeld zodat direct duidelijk is of het nodig is te tanken voor de komende rit.

Wat juist ontbreekt is een koelwatertemperatuurmeter, waardoor niet duidelijk is wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en meer van de krachtbron mag worden gevraagd. Tenslotte is de testauto als optie voorzien van meesturende koplampen; wie de kans heeft een proefrit in het donker te maken zal zeker overtuigd zijn van de waarde hiervan.

Opel Astra (2004 - 2009)

Sport!

Toch is het leukste voor het laatst bewaard. Speciaal voor alle grappenmakers die tot in den treure blijven vragen of de "R" op de versnellingspook staat voor "racen", is er nu een knop die ze allemaal de mond zal snoeren.

Het onderstel, de motor en de stuurbekrachtiging worden allemaal door een computer geregeld. Dat betekent dat die computer het gedrag van de gehele auto kan beïnvloeden. Wanneer de auto wordt gestart, heeft de Astra het gemoedelijke en voorspelbare weggedrag dat de doorsnee automobilist graag heeft.

Maar met een druk op de "sport"-knop, reageert deze Astra Sport ogenblikkelijk en onmiskenbaar directer op het gas. De vering wordt stugger en de besturing communicatiever. Ineens kan de Astra zich nestelen in het exclusieve groepje van sportieve middenklassers die iedere kilometer tot een genoegen maken. Met een druk op de knop wordt de eerst zo gewone Astra een uitdagende auto die gretig snelheid maakt en zich graag leent voor vlot bochtenwerk. Tja, als Opel met één druk op de knop het vertrouwde oude of juist het fascinerende nieuwe biedt, dan wordt iedere klant op de wenken bediend en valt er weinig meer te gokken.

Opel Astra (2004 - 2009)

Conclusie

Wat zou het heerlijk zijn om na de trekking alsnog het winnende lot van een loterij te kunnen kopen. Opel lijkt daar met de Astra in zekere zin in te zijn geslaagd. In vergelijking met de nogal behoudende voorgaande generaties, lijkt het in eerste instantie alsof Opel een groot risico heeft genomen met de Astra. Maar na een proefrit blijkt al snel dat dat absoluut niet het geval is.

De Astra is inmiddels enkele maanden op de markt en de eerst zo vooruitstrevende vormgeving begint een vertrouwd deel van het straatbeeld te worden. Bij die vooruitstrevende vormgeving hoort ook een uitrustingsniveau dat voor een auto in deze klasse riant is. Opties als meesturende koplampen zijn zelfs uniek in dit segment. Op het gebied van rijeigenschappen geeft Opel de klant de keuze: met een druk op de knop kan worden gekozen voor vertrouwd of sportief. Opel heeft met de Astra geen risico genomen; Opel heeft gegokt op zeker.

plus
  • Ergonomisch goed doordacht
  • De mooiste middenklasser van dit moment
  • Comfortabel of sportief met een druk op de knop
min
  • Geen koelwatertemperatuurmeter
  • Heel enkel kraakje of rammeltje hoorbaar op slecht wegdek
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!