1 december 2000
 

Motorshow Essen 2000

Sport, spoilers en speelgoed

Autoshow | De 33e "Essen Motor Show International" opent van 1 tot en met 10 december 2000 de deuren voor het publiek. De Motorshow van Essen wordt gekenmerkt door een grote diversiteit in het aanbod van standhouders. Verdeeld over niet minder dan 19 hallen zijn ruim 550 exposanten op het gebied van tuning, oldtimers, caraudio, accessoires, autosport en nog veel meer aanwezig. Dit jaar ligt het accent op sportwagens.
 

Bij de Motorshow van Essen zijn het niet de autofabrikanten die de boventoon voeren. Een aantal grote fabrikanten als Toyota, Fiat en Ford is zelfs niet eens aanwezig. In plaats daarvan zijn alle denkbare autotuners en -stylers aanwezig. Met spoilers, verlagingsets en opgevoerde motoren presenteren zij hun visie op alledaagse auto's als de Smart City Coupé en Volkswagen Lupo. Vooral de Mercedes SLK, Toyota MR2 en Mazda MX5 blijken geliefde objecten om onder handen te nemen.

De resultaten variëren van wezenlijke verfraaiingen tot kolossale zwarte Mercedes S-klassen met goudkleurige wielen en zwart getinte ramen waarmee zelfs de foutste maffiabaas nog niet gezien zou willen worden.

Onder de auto's bij de aanwezige fabrikanten zijn geen echte wereldprimeurs te vinden. Maar een paar auto's zijn toch nieuw voor het grote publiek. Zo was de Lotus Elise II voor het eerst buiten Engeland te bewonderen. Wie na het zien van de eerste persfoto's van de nieuwe Elise was afgehaakt kan gerust zijn: de auto oogt in werkelijkheid veel beter dan op de foto's. De nieuwe Elise ziet er meer eigentijds uit en heeft onderhuids een aantal ontwikkelingen ondergaan die het beste rij-ijzer ter wereld nog beter moeten maken.

Op de stand van Citroën was na de introductie in Berlijn de C5 voor de tweede keer te bewonderen. De auto is enorm ruim en oogt minder log dan sommige foto's doen vermoeden. Met het luxe lederen interieur waarmee de auto in Essen was uitgerust geeft de C5 een echt limousine-gevoel.

Middelpunt van grote drommen mensen op de Peugeot stand bleken de vele exemplaren van de 206 CC te zijn. Alleen op de Skoda-stand was het nog drukker dankzij acts van schaars geklede danseressen.

Terwijl een aantal grote autofabrikanten wegblijft, zijn exotische kleintjes hier juist wel aanwezig. Exclusieve Duitse sportwagenmerken als Yes (Young Engineers Sportscar) en Veritas laten hier hun laatste creaties zien. De Yes is een roadster die verdacht veel gelijkenissen vertoont met de Audi TT Roadster. Veritas bouwt een éénpersoons racewagen voor de openbare weg. De auto is voorzien van een 12 cilinder motor van 6,1 liter inhoud, goed voor een acceleratie van 0 naar 200 km/u in 9,5 seconden.

Nog veel verder gaan de "crazy cars". In een speciaal ingerichte hal zijn wilde studiemodellen van onder andere Bertone en Sbarro te vinden, alsmede een aantal prettig uit de hand gelopen hobbyprojecten. Daar onder een verlengde Jaguar E-type, een heus Flintstone-mobiel en de grootste terreinwagen ooit onder de gepaste naam "T-Rex".

Bij de "crazy cars" ook een overzicht van de Formule 1 over de afgelopen 50 jaar, beginnende bij de Alfa Romeo T158 uit 1950 van Giuseppe Farina tot en met de McLaren-Mercedes waarmee Mika Häkkinen in 1999 de wereldtitel behaalde.

Tenslotte

Verwacht geen wereldprimeurs of stands in de vorm van grootse bouwwerken; daar zijn het Autosalon van Parijs en Birmingham voor. Bij de Motorshow Essen staan tuning, caraudio en automobilia centraal. Het door de organisatie genoemde aantal van 19 hallen mag indrukwekkend klinken, maar sommige hallen zijn zo klein dat de show goed in één dag is te bezoeken.

Wie van bijzonder uitgedoste auto's houdt of unieke auto's wil zien (een BMW Z8 of McLaren F1 is hier geen unicum) is hier op de juiste plaats. De grote diversiteit maakt het een heel afwisselende dag. De organisatie van de Duitsers is bovendien uitstekend.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!