29 juli 2003
Mazda 2 (2003 - 2007)

Mazda 2 (2003 - 2007)

Tweede kans

Autotest | Mazda was met de Demio een voorloper op het gebied van de compacte MPV. De Demio was iets kleiner en handelbaarder dan een midi MPV, maar ruimer dan een conventionele compacte auto. Wie echter voorop loopt, is ook als eerste verouderd. De Demio kwam al enige tijd moeilijk mee en daarom introduceert Mazda nu een geheel nieuwe ruime, maar compacte MPV. Deze tweede kans van Mazda heet in lijn met alle nieuwe Mazda's: Mazda2.
 
Mazda 2 (2003 - 2007)

Mazda heeft niet stil gezeten. In de tijd dat de Demio op de markt was, heeft de fabrikant goed gekeken naar de concurrentie. Het uiterlijk van de Mazda2 is onmiskenbaar modern en vooral aan de achterkant onderscheidend. Dat komt omdat die achterkant vooral slimmer is. De achterklep loopt ver door naar beneden, waarbij zelfs de bumper extra laag doorloopt. Dankzij deze constructie heeft de Mazda2 een bijzonder lage tildrempel en dat is aangenaam bij het laden van zware spullen. Als vanzelf ligt ook het gewicht van de bagage laag in de auto en dat is weer bevorderlijk voor de rijeigenschappen bij volle belading.

In tegenstelling tot de meeste auto's van dit type, heeft de Mazda2 nog een nadrukkelijk aanwezige neus. Door deze korter te maken, kan het interieur verder naar voren worden geschoven en dat geeft extra ruimte. Ondanks deze gemiste kans, is de ruimte voorin riant. Zowel de stoelen als het stuurwiel zijn voldoende te verstellen en garanderen een prima zit.

Het is de achterbank waar deze nieuwkomer iets achterblijft. Bovendien is deze niet verschuifbaar (zoals wel het geval bij de Demio). De ruimte die overblijft is geheel beschikbaar voor een forse hoeveelheid bagage. De Mazda2 wordt alleen geleverd als vijfdeurs, waarbij opvalt dat die deuren met een solide plof dichtvallen. BLAUW

Evenals het exterieur, is ook het interieur helemaal van deze tijd. Sterker nog, dankzij duidelijke invloeden van de veel duurdere Mazda6 is het een blikvanger! Daarbij valt vooral het fraaie en goed in de hand liggende met leder beklede stuurwiel op. Al vanaf het basismodel is het audiosysteem te bedienen vanaf het stuurwiel. Het dashboard is voorzien van een flink aantal bakjes, vakjes en bekerhouders.

De middenconsole is in zilver uitgevoerd. Hierin zijn de bediening van het audiosysteem, de kachel en airconditioning ondergebracht. Alle toetsen zijn steeds logisch gegroepeerd, zodat de bestuurder zich meteen thuisvoelt. De bekleding van deze "Première"-uitvoering is uitgevoerd in zwart en knalblauw, wat de auto fantastisch staat. Een pluim voor de durf van Mazda!

Rijeigenschappen

Vooral op het gebied van rijeigenschappen verraadde de Demio zijn leeftijd. Daarom is de Mazda2 leverbaar met diverse nieuwe motoren, waaronder een diesel. De testauto is voorzien van het middenmaatje: een 80 paardekrachten sterke 1.4-liter viercilinder benzinemotor. De motor loopt mooi rond en het geluidsniveau is op alle snelheden heel beschaafd.

Bij een dergelijke beschaafde motor, horen ook logischerwijs beschaafde prestaties. Het aanhouden van een hoge snelheid is geen enkel probleem. Een tussenacceleratie op hoge snelheid, kost echter veel moeite c.q. geduld van de bestuurder. De sprint vanuit stilstand verloopt juist vlot en dat maakt de Mazda2 met name prettig in stadsverkeer. De remmen zijn duidelijk berekend op meer dan de prestaties van dit 1.4-liter model en dat geeft een veilig gevoel.

De besturing kent enige speling rond de middenstand. Daarna volgt juist een zekere weerstand, met als gevolg dat de auto vooral prettig stuurt op hoge snelheid. Evenals de voorganger, is de Mazda2 een fractie hoger dan een conventionele auto en dat is te merken in de bochten. Het onderstel laat zich even gemakkelijk aanvoelen als de besturing, zodat de bestuurder precies weet wanneer de grens is bereikt (in de praktijk: iets eerder dan gemiddeld).

De combinatie van motorvermogen, besturing en onderstel maakt de Mazda2 een eenvoudige en goedmoedige auto die zich overal thuisvoelt en de bestuurder een zekere dosis rijplezier weet te geven.

Mazda 2 (2003 - 2007)

Conclusie

Mazda heeft goed opgelet en zet met de Mazda2 een aantrekkelijke en doordachte nieuwkomer neer. De auto oogt fris en modern, het interieur van de hier gereden Première-uitvoering is ronduit hip. De Mazda2 scoort vooral op ergonomie en bruikbaarheid. Zowel de rijeigenschappen als de veiligheid hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt, waarmee de Demio definitief vergeven en vergeten is. De Mazda2 is een 2e kans voor Mazda, maar ook voor de koper; wie destijds niet viel voor de Demio kan nu kennismaken met de Mazda2!

plus
  • Prima remmen
  • Fraai interieur
  • Goed toegankelijke bagageruimte
min
  • Matige tussen-acceleraties
  • Besturing heeft veel speling
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!