13 juli 2006
Peugeot 207

Peugeot 207

Wisseling van de wacht

Autotest | Meer dan acht jaar lang was de 206 hét succesnummer van Peugeot. Dat dankte de auto mede aan de tijdloze vormgeving. Met een dosis Franse charme en elegantie wist de 206 het grote publiek voor zich te winnen en leek de auto nooit oud te worden. Maar nu neemt de 207 het vaandel over. Is de 207 een nog sterker nummer dan de 206?
 

De 207 is tot de laatste schroef een nieuwe auto. Met de komst van de 407 heeft Peugeot zichzelf een geheel nieuwe huisstijl aangemeten die ook de 207 goed staat. Naast de 206 is de 207 direct herkenbaar als opvolger. De 207 behoudt hetzelfde tijdloze karakter, maar is volwassener, moderner en eleganter. Sportieve uitvoeringen zijn niet alleen herkenbaar aan een aangepaste grille met breedstralers, maar zijn iets gestroomlijnder dankzij een verder doorgetrokken motorkap. Gewone uitvoeringen, waaronder de testauto, hebben een boller front.

Interieur

De hier gereden basis-uitvoering geeft allerminst een eenvoudig of armoedig gevoel. Het interieur is voor een auto in deze (prijs)klasse zo smetteloos afgewerkt dat de vergelijking met duurdere auto's zich onwillekeurig opdringt. Dat is vooral te danken aan de vormgeving en de gebruikte materialen. Zelfs aan dit basismodel zijn de nodige verchroomde randjes, lederen biesjes en chique stoffen besteed.

Peugeot 207

Daarbij biedt de 207 volop ruimte en heeft de bestuurder allerminst het idee in een compacte auto te stappen. Zowel voor- als achterin biedt de 207 meer ruimte dan gemiddeld in dit segment. Met name voorin biedt de 207 volop leefruimte. Ook de dashboardkast ("dashboardkastje" is hier niet van toepassing) en deurbakken zijn prettig overbemeten. Zowel het stuurwiel (hoogte en afstand tot bestuurder) als de voorstoelen (rugleuning en zithoogte) zijn verstelbaar om tot een prettige rijhouding te komen.

De buitenspiegels hebben een onhandige vorm, staan op net niet de juiste plaats, zijn net niet voldoende verstelbaar en zouden de gehele testperiode lang een bron van ergernis vormen. Bij iedere inhaalactie moet de bestuurder zeer nadrukkelijk over de schouder kijken om zeker te weten dat de andere rijstrook vrij is. Een andere ergonomische misser is de schaalverdeling van de snelheidsmeter die alleen gangbare Franse snelheden accentueert. 130 en 90 km/u zijn duidelijk aangegeven, precies 120 of 80 km/u rijden is een kwestie van turen en streepjes tellen.

Uitrusting

Gezien de prijs zit de 207 goed in de uitrusting. Vernieuwend of baanbrekend is de 207 echter nooit. Terwijl nieuwe auto's zich in de regel van de concurrentie weten te onderscheiden met nieuwe technieken, beperkt Peugeot zich tot het perfectioneren van een oud recept. Nieuwigheden als Bluetooth telefoonkoppeling, regen- en lichtsensor en een MP3 speler zijn allemaal leverbaar, maar Peugeot loopt daarmee bepaald niet voorop.

Peugeot 207

De enige echt vernieuwende zaken zijn ruitenwissers zonder frame, waardoor deze de vorm van de voorruit beter volgen en merkbaar schoner wissen. De zo fraai vormgegeven koplampen blijken in het donker een enorme lichtopbrengst te hebben. Duurdere uitvoeringen zijn voorzien van een parfumeur, waarmee altijd een aangename geur in de auto hangt. Helaas is een radio niet standaard.

Peugeot 207

Motoren

Op het gebied van motoren brengt de 207 weinig nieuws. De auto is vanaf de introductie leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Deze presteren allemaal iets beter en zijn iets zuiniger dan de voorgangers. De dieselmotoren zijn voorzien van een roetfilter, maar zeker voor Peugeot is dat bepaald niet revolutionair. Opnieuw kiest Peugeot voor verfijning, maar niet voor vernieuwing.

Toch weet de hier gereden 1.4 liter HDi (hoge druk diesel injectie) voor een aangename verrassing te zorgen. Deze eenvoudigste dieselmotor in het gamma is aangenaam stil en levert keurige prestaties. Daarmee geeft de 207 opnieuw het idee met een duurdere auto te maken te hebben.

Maar juist deze motor maakt rijden met de 207 spotgoedkoop. Peugeot belooft een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per 100 km. Na zeven dagen testrijden liet de boordcomputer een nog zuinigere 4,2 liter per 100 km noteren. Dat is met een uitgesproken kalme rijstijl, maar inclusief stadsverkeer, langdurige fotosessies met stationair draaiende motor en intensief gebruik van de (optionele) airconditioning.

Weggedrag

De 207 is beduidend groter dan de 206 (19 cm langer, 10 cm breder en 4 cm hoger). Dat vertaalt zich rechtstreeks in een stabieler bochtengedrag en een rustiger karakter. In z'n klasse is de 207 een van de grootste auto's, wat vooral op de snelweg veel comfort betekent.

Peugeot 207

In snel genomen bochten is de 207 stabiel en voorspelbaar. De elektrische variabele stuurbekrachtiging verstaat z'n werk goed en maakt het prettig sturen in de 207. De rembekrachtiging verstaat z'n werk nog beter, want de 207 is indien nodig als een blok tot stilstand te brengen.

Conclusie

De Peugeot 207 is nieuw, maar niet vernieuwend. Dit nieuwste nummer van Peugeot biedt geen revolutionaire techniek, geen baanbrekende veiligheidssystemen en geen elektronische hoogstandjes. In vergelijking met de Peugeot 206 is de 207 echter op alle punten verbeterd en verfijnd. Peugeot heeft geen enkel risico genomen en hield vast aan een succesformule. Wie nu een 206 rijdt kan met een gerust hart voor de 207 kiezen.

Voor wie niet zo merkentrouw is, lijkt de 207 in eerste instantie alleen een charmant uiterlijk te bieden. De testrit leert echter dat de 207 meer biedt dan een aantrekkelijke verpakking. De toon wordt gezet met de geslaagde vormgeving en de keurige afwerking. De royale afmetingen zorgen ervoor dat de 207 ruimer is en een iets rustiger weggedrag heeft dan de meeste concurrenten.

plus
  • Scherpe prijs
  • Basismodel zeer compleet
  • Vlotte, stille, zuinige dieselmotor
min
  • Onprettige buitenspiegels
  • Nieuw, maar niet vernieuwend
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!