10 oktober 2003
Peugeot 206 RC

Peugeot 206 RC

Aantrekkingskracht

Autotest | Peugeot bouwt de spanning graag op. De Peugeot 206 CC ontwikkelde zich na lang wachten tot een succesnummer dat een compleet nieuw segment introduceerde. In 2002 werd de 206 RC aangekondigd. Dit moest de snelste 206 tot nu toe worden. Met de herinnering aan de sportieve versies van de 205 duurde het wachten voor het gevoel alleen maar langer. Nu is het dan eindelijk zo ver. Is de 206 RC een waardige opvolger van de legendarische voorganger?
 

De eerste kennismaking is altijd die met het uiterlijk en daar scoort Peugeot meteen hoge ogen. Omdat om een één of andere semi-politiekcorrecte reden een snelle auto met spoilers en ander uiterlijk vertoon niet meer "kan", zijn dergelijke auto's tegenwoordig soms zo subtiel aangekleed dat ze niet meer zijn te onderscheiden van de meer civiele uitvoeringen. Hier levert Peugeot een knap stuk werk, want de 206 RC is subtiel maar onmiskenbaar sportief aangekleed.

Aan de voorzijde vallen de brede luchtinlaat, de breedstralers en in de lakkleur gespoten bumper op. De wielen zijn voorzien van lichtmetalen velgen, waarbij de verhouding tussen band en velg duidelijk in het voordeel uitpakt van de velg. Ook hier weet Peugeot maat te houden en straalt de auto sportiviteit uit, zonder zich te bezondigen aan uit de hand gelopen stukjes huisvlijt. De tankdop (zonder binnendop) is uitgevoerd in metaalkleur, met een knipoog naar de DTM. De deurhendels zijn uitgevoerd in de lakkleur van de auto.

Peugeot 206 RC

Het deel van de spiegels dat bij andere 206'en juist is uitgevoerd in de lakkleur, heeft bij de 206 RC een patroon van carbonfiber. Aan de achterzijde tenslotte, vallen een nadrukkelijke -maar niet overdreven- achterspoiler en een dubbele verchroomde uitlaat op. Deze laatste geeft bij stationair draaiende motor een heerlijk sportief geluid, wat veel belooft voor de komende testkilometers.

Interieur en uitrusting

Voordat de eerste kilometers worden afgelegd, wordt ook het interieur aan een inspectie onderworpen. Ook hier weet de 206 RC zich duidelijk te onderscheiden van de gewone 206. Ook hier staan goede smaak en subtiliteit voorop. De dorpels zijn voorzien van grote verchroomde Peugeot-logo's. De deurpanelen en het dashboardkastje zijn bekleed met alcantara. Het stuurwiel en een deel van het dashboard zijn juist bekleed met leder, terwijl de versnellingspook is uitgevoerd in koel staal. Voor de middenconsole koos Peugeot een carbonfiber patroon, dat zo donker is dat het alleen accentueert.

Tenslotte vallen de ogen op de stoelen die uit één stuk bestaan en zijn bekleed met een combinatie van leder, stof en alcantara. Deze kuipstoelen bieden veel zijdelings esteun, hetgeen opnieuw veel belooft voor de rijeigenschappen.

Peugeot 206 RC

Om de spanning nog heel even vast te houden, verdient ook de uitrusting van dit topmodel van de 206-lijn de aandacht. Een blik op de logisch ingedeelde knoppenwinkel leert dat de RC is voorzien van ruitenwissers met regensensor (een handbediende interval komt daarmee logischerwijs te vervallen), elektrisch bediende zijruiten, elektrisch verstelbare en -inklapbare buitenspiegels, een boordcomputer, audiosysteem met bediening aan het stuurwiel en een zeer compleet klimaatcontrolesysteem. Helaas hebben de hendels aan de stuurkolom grote speling, wat afbreuk doet aan de verder zo solide aanvoelende auto.

De klokken kennen behalve een snelheidsmeter die door gaat tot 250 km/u, ook een toerenteller, koelwatertemperatuurmeter en olietemperatuurmeter. Toch verdient de snelheidsmeter een kritische noot, want deze is zoals zo vaak bij Franse auto's voorzien van een schaalverdeling waarop alleen de gangbare snelheden op Franse snelwegen staan aangegeven. Een Nederlander moet maar schatten waar de 100 en 120 km/u ongeveer liggen. Zeker met een snelle auto als deze is dat in de praktijk erg vermoeiend. Het is toch niet zo veel moeite om voor de gebieden buiten Frankrijk een andere wijzerplaat te monteren?

Peugeot 206 RC

Prestaties

Dan mag nu, eindelijk, de sleutel worden omgedraaid. Van het spannende uitlaatgeluid buiten, is binnen weinig te merken. Dat is maar goed ook, want de ervaring leert dat een dergelijk sportief geluid snel gaat vervelen. De 206 RC is juist stil voor een auto van dit type en alleen bij een forse tussenacceleratie laat de motor een zekere sportieve roffel horen. Dan komen alle beloofde 180 paardekrachten los en is de 206 RC beduidend sneller dan de 206 GTi.

Indien gewenst weet de RC behoorlijke krachtsexplosies los te laten en bijt de motor goed door. De 206 RC is snel genoeg om alle sportieve beloften van Peugeot waar te maken. Wat mist is een bijterig of agressief karakter. Dat maakt de sensatie misschien wat minder, maar daar staat tegenover dat de RC indien gewenst ook een comfortabele reisauto is.

Juist hier zit het sterkste punt van deze 206 RC: onder alle omstandigheden is veel kracht beschikbaar, waarmee de auto zowel op comfort als op prestaties weet uit te blinken. Het is daarom jammer dat Peugeot deze sterke motor niet heeft gekoppeld aan een zesversnellingsbak, want daarmee zou de auto op de lange afstand nóg aangenamer zijn.

Peugeot 206 RC

Wegligging

Terwijl de krachtbron uitblinkt in souplesse in het dagelijks verkeer en een flinke portie extra vermogen wanneer het mag, is het onderstel puur gericht op sportiviteit. De 206 RC is stevig geveerd en communiceert luid en duidelijk met de bestuurder. Daarbij komt de goede zit in de kuipstoelen, het prettig in de hand liggende stuurwiel en een stuurbekrachtiging die perfect aansluit bij het karakter van de auto.

De besturing kent in de middenstand een zekere weerstand, waarna het met zo veel gevoel reageert dat de bestuurder even zou twijfelen of deze besturing echt is bekrachtigd. Vakwerk Peugeot! De combinatie van deze aangename besturing en het sublieme onderstel geven zo'n uitmuntende wegligging, dat het bij snel bochtenwerk lijkt alsof de 206 RC een eigen aantrekkingskracht meeneemt.

Conclusie

Na een week van zeer aangenaam sturen is de conclusie eenvoudig: de 206 RC is zonder enige twijfel de fijnste auto uit de 206-prijslijst. Dat is uiteraard te danken aan de 180 pk sterke motor, waarmee de RC grootse prestaties neerzet. Maar de RC is veel meer dan een 206 met een zware motor. Het onderstel is op vakkundige wijze aangepast en dankzij een heerlijke besturing is de RC ook een goede stuurmansauto met een nog betere wegligging. Samen met de sublieme stoelen en de complete uitrusting is de 206 een auto waarmee het bovendien niet altijd hard hoeft te gaan. Tel bij dit alles het smaakvolle uiterlijk op en de 206 RC oefent een onmiskenbare aantrekkingskracht uit.

Is de 206 RC ook een waardige opvolger van de 205 GTi? Het antwoord daarop is een volmondig: ja. De RC is minstens zo snel, maar wanneer het even rustig aan mag is de auto comfortabeler en prettiger. Daarmee is de 206 RC niet alleen een geslaagde opvolger, maar een nog aantrekkelijker auto.

plus
  • Snel en comfortabel
  • Opvallend, maar niet overdreven
  • Sublieme besturing en wegligging
min
  • Nog fijner met 6-bak
  • Speling hendels stuurkolom
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!