29 mei 1999
 

Boomcardag

Knalfeest

Evenement | Al op grote afstand van het Noord-Hollandse Hoorn is een onheilspellende donder te horen. Het lijkt een kermis, of een popconcert. Ik ben echter op weg naar de grootste boomcar show van Nederland en weet wel beter. Hoe dichter ik mijn doel nader, hoe meer het geluid toeneemt. Als ik arriveer en mijn autoportier open, komt de muziek als een muur van geluid over mij heen. Dit zijn geen autoradio's, dit zijn radio's met auto er onder. Sommige auto's zijn geheel aangepast aan het geluid en worden daarom noodzakelijkerwijs op een aanhanger naar het evenement vervoerd. Wat bezielt deze mensen?
 

Een "boomcar" is een auto waarvan het doel is zoveel mogelijk geluid te produceren. Met de autoradio wel te verstaan. Bij een boomcar draait het er om diepe dreunen te produceren op een geluidsniveau waar een gemiddelde kermisattractie nog wat van kan leren. Staande naast de luidste auto's voel ik de bassen in mijn maag. Zittende in een dergelijke auto wapperen de haren van de inzittenden met de muziek mee.

Gezond of niet, het is duidelijk dat bezoekers en deelnemers veel plezier hebben in hun hobby. Die hobby bestaat uit het installeren van een geluidssysteem en de auto waar nodig aanpassen. Extra accu's, een ander interieur, laswerk, de echte freak draait er zijn hand niet voor om. Daarom is een behoorlijke kennis van elektronica en akoestiek vereist.

De meest succesvolle deelnemers hebben jaren lang studie gemaakt van deze onderwerpen om zo de beginners te slim af te zijn. Zo zijn de beste auto's geïsoleerd. Gevolg is dat het geluid binnen blijft en de deelnemer met minder vermogen meer lawaai heeft. Een auto die dreunend door een woonwijk rijdt is dan ook een hopeloze mislukking of een zeer prille beginner. Behalve show is ook een wedstrijd aan het evenement verbonden. Het maximale volume wordt gemeten met een decibel meter. De luidste auto is de winnaar.

De luidste auto's zijn vaak ook de meest radiaal verbouwde auto's. Een oude Opel Kadett model D bevat niet minder dan twaalf 12 inch subwoofers. Om dit orkest te huisvesten in de gehele ruimte achter de voorstoelen opgeofferd. De luidsprekers zitten in een zelf gemaakt bouwwerk dat op uitgekiende wijze de meeste ruimte (lees: klankkast) uit het interieur haalt. Tijdens de wedstrijd worden zelfs de voorstoelen uit deze auto verwijderd om het geluid toch maar vooral niet in de weg te staan. Met 146,6 dB wordt deze Kadett winnaar in de lichtste klasse. Ter informatie: een opstijgende straaljager op 1 meter afstand produceert "slechts" 130 dB.

Omdat het geluid bij deze auto's in een relatief kleine ruimte wordt geproduceerd en voornamelijk uit diepe bas-tonen bestaat is het geluid draaglijk, in ieder geval buiten de auto. De wedstrijd zelf is een spektakel om te bekijken. Een voor één rijden de auto's naar een speciale meetcomputer waar een microfoon in de auto wordt geplaatst. De deelnemer kiest zelf de meest geschikte muziek en draait de volumeknop helemaal open. Kentekenplaten, ruiten en metaal begint te rammelen, de waarde op de decibel meter stijgt. Als één van de favorieten zijn eigen score verbetert gaat een gejuich op uit de menigte.

Rijen dik staan de boomcars op het industrieterrein rondom de winkel van autoradiospecialist "Ron de Vries". Voor de deelnemers is de auto zelf van secundair belang. Liever een auto van drieduizend gulden en tienduizend gulden aan audioapparatuur dan omgekeerd.

Sommige van de extreme deelnemers vertellen zich weer helemaal lekker te voelen na een paar minuten op een oorverdovend geluidsniveau te hebben gedraaid. Op Internet is de verklaring te vinden: als geluid zo intens is dat niet alleen de oren, maar het hele lichaam het meemaakt, worden bepaalde zuren vrijgegeven. Deze zuren geven een bevredigend en rustgevend gevoel. Op den duur kunnen deze zuren verslavend gaan werken. Is dat ook weer verklaard ...

HiFi

Behalve boomcars bezoekt ook een handjevol zogenaamde "hifi auto's" het evenement. Voor deze auto's is niet een maximaal volume, maar een realistische weergave van de muziek het doel. Een speciale luisterjury beoordeelt iedere auto op klankbeeld, stereo weergave, verdeling voor-achter, vermogen en meer aspecten die natuurgetrouwe weergave van muziek moeten verzekeren.

De hifi auto's trekken echter weinig bekijks omdat de inbouw ervan minder zichtbare aanpassingen aan de auto vereist. Ook het jureren is een weinig spectaculaire aangelegenheid in een achteraf geplaatst tentje. "Hifi is meer voor de stille genieter", weet één van de deelnemers te vertellen. Luisterende in een van de hifi-auto's hoor ik een audio-systeem van een kwaliteit waarvan de meeste huiskamer systemen het schaamrood op de kaken zouden krijgen. Prachtig! Met een dergelijke auto zou ik graag in de file staan!

Vóór mijn bezoek aan de boomcar show had ik het idee hier de lieden aan te treffen die onuitgenodigd op de meest onmogelijke momenten met de meest onmogelijke muziek door mijn woonwijk trekken. De deelnemers van deze boomcar show zijn echter ver boven dit bedenkelijke niveau uitgestegen. Voor hen is audio een wetenschap. De auto's spelen bovendien zo luid dat in een winkelcentrum de ruiten van een winkel letterlijk kapot zouden kunnen worden gespeeld. Het is juist daarom dat boomcar shows goed bezocht worden, want hier mag het. Misschien is het leuk een dergelijk evenement een keer op Schiphol te organiseren. Dan kunnen de piloten eindelijk een keer over geluidsoverlast klagen ...

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!