1 september 2002
 

Japans Autofestival 2002

Made in Japan

Evenement | Het begint inmiddels traditie te worden. Ieder jaar organiseert VDB Promotions diverse autosport-evenementen waarbij het land van herkomst van de auto's centraal staat. Op 1 september vond op het circuit van Lelystad voor de vijfde keer het Japanse autofestival plaats. Rijen Subaru Impreza's, legio Honda's CRX, ontelbare Mazda's MX5 en vele andere Japanse auto's vulden het terrein op en rond het circuit. Natuurlijk ontbrak ook de Suzuki Cappuccino van de Autozine-redactie niet!
 

De bekendheid van het Japanse Autofestival groeit ieder jaar met als vanzelf meer aandacht en vooral steeds meer deelnemers. Als om 10 uur 's ochtends de standhouders en deelnemers arriveren, ontstaat al een kilometers lange file die tegelijkertijd een goed beeld geeft van wat er die dag te zien zal zijn.

Het aanbod omvat alle Japanse merken inclusief bijna vergeten fabrikanten als Datsun. In de file is alles van een gewone Daihatsu Sirion tot een supersnelle Honda NSX te vinden. Ook Autozine is van de partij met de eigen Suzuki Cappuccino, een aantal Cappuccino's van de Internationale Cappuccino club en een nieuw geïmporteerde exoot: de Suzuki Cara. Deze hoogst zeldzame auto van Suzuki is gebaseerd op de Cappuccino, maar is in plaats van een cabriolet een gesloten sportwagen met middenmotor en vleugeldeuren. Met slechts één exemplaar in Nederland en drie stuks buiten Japan mag deze auto met recht exotisch worden genoemd.

Op het terrein rondom het Midland Speedway Circuit van Lelystad zijn de diverse merkenclubs bij elkaar te vinden. Zoals te verwachten is de Subaru Impreza het meest populair onder de motorsportliefhebbers en dit merk neemt dan ook een belangrijk deel van het terrein in.

Zoals gebruikelijk is over het gehele terrein de diepe dreun van grote caraudio-installaties te horen, maar de aandacht voor dergelijke uit de krachten gegroeide autoradio's lijkt af te nemen. Tuning en opvoeren daarentegen blijken belangrijk in populariteit te winnen. Daarbij moet worden opgemerkt dat smaken verschillen, want terwijl de ene auto smaakvol is verfraaid, schiet een ander het doel jammerlijk voorbij. Sommige auto's zijn gereduceerd tot goedbedoelde maar vrijwel onherkenbare sticker- en spoilercollecties op veel te groot lichtmetaal die het origineel bepaald geen eer aan doen.

Maar zoals gezegd bevindt zich onder de deelnemers ook veel geslaagd huisvlijt en liefdevol gerestaureerd klassiek. Vreemde eend in de bijt (en helaas weinig prominent geparkeerd) was de Nissan Figaro. Dit Japanse kunststukje oogt als een auto uit de jaren '60, maar is in feite een moderne auto in een klassiek jasje die nooit in Nederland te koop is geweest.

Sprint en slalom

Zoals ieder jaar staan autosportwedstrijden voor amateurs centraal. Iedere eigenaar van een vlotte Japanner kan deelnemen aan een sprint- of slalomwedstrijd. Deze laatste is echter geen race om pylonen, maar een behendigheidswedstrijd voor de beste stuurmannen op een bochtig parcours binnen het ovale circuit.

De deelnememende auto's worden niet in klassen gescheiden, maar door het wisselend talent van de diverse coureurs is de beste auto zeker niet de grootste kanshebber. De grootste brokkenmaker kan rekenen op applaus van het publiek voor de getoonde durf.

Bij de sprint starten twee deelnemers tegelijkertijd aan weerszijden van het circuit waarna de deelnemer die het eerst een ronde heeft afgelegd de overwinning opeist. Hier zorgden vooral de achterwielaangedreven racekanonnen voor het nodige vermaak.

Conclusie

Het Japanse Autofestival is een jaarlijks terugkerende traditie geworden waarin een duidelijke groei is waar te nemen. Dit vijfde Japanse Autosport festival kende meer deelnemers en meer bijzondere auto's uit meer landen dan ooit tevoren. Mede dankzij het prachtige weer en de prima sfeer kan opnieuw van een geslaagde dag worden gesproken. Saionara!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!