8 september 2000
 

Rover 75

High society

Rij-impressie | Volgens de Britten is het de enige auto die vanuit de ruimte zichtbaar is. Naar verluidt staan er tienduizenden onverkochte Rovers 75 op opslagterreinen verdeeld over heel Engeland. In de rest van Europa wint de auto designprijzen en heeft de dealer geen enkele moeite de 75 aan de man te brengen. De Rover 75 toont immers grote overeenkomsten met de veel duurdere Jaguar S-type, rijdt als een echte limousine maar kost beduidend minder. Waarom moeten de anders zo chauvinistische Britten niets van hun eigen product hebben?
 

Als ik de testauto in ontvangst neem is het nog donker. Dankzij het vele chroom lijkt de auto daarom mooier dan hij bij het ochtendgloren nog steeds is. De grote hoeveelheden hout, chroom en crème kleurig leder van het interieur geven de bestuurder het gevoel in een exclusieve auto te rijden. Gezeten in het prima zitmeubilair voel ik me als een klein jongetje in een auto voor grote mensen. De Rover 75 is ruim, erg ruim. De stoelen zijn enorm, de afstand van de bestuurder tot de voorruit groot en de afstand tot sommige (weinig gebruikte) knoppen zo groot dat de bestuurder even uit de stoel moet komen.

Van een andere wereld

Ondanks de enorme binnen- en buitenmaten laat de Rover 75 zich gemakkelijk rijden. De auto geeft vanaf de eerste meter een solide en capabel gevoel. Zonder enige aarzeling houd ik al in de eerste bocht de voet op het gas. De 2 liter common rail diesel van BMW levert prima prestaties. Zowel op de snelweg als in de stad is het heerlijk toeren met de 75. Met het grootste gemak handelt het onderstel alle oneffenheden af, zodat de bestuurder de ogen alleen maar gericht moet houden op de voorliggers.

Dat is moeilijker dan het lijkt. De auto schept met de getinte ruiten en het subliem stille interieur zo'n contrast met de buitenwereld, dat voorzichtige vergelijkingen met het rijden met een Jaguar of Rolls Royce opgaan. De buitenwereld is een andere wereld, een verre voorstelling op televisie. Zo kon het gebeuren dat ik, gedurende een fractie van een seconde, niet reageerde op de opdoemende remlichten voor mij. De file leek iets buiten de belevingswereld van de Rover. Gelukkig is de 75 voorzien van een prima stel remmen zodat de auto zich toch veilig tussen het gewone volk in de file kon mengen. Daarna kon een probleemloze reis naar Antwerpen worden voortgezet om te bewijzen dat de Rover 75 zich kan meten met de beste reiswagens van dit moment.

Conclusie

Wie voor de Rover 75 kiest, kiest voor exclusiviteit en een statige uitstraling. De rijeigenschappen zijn dik in orde en in verhouding tot de prijs van de auto van een wonderlijk hoog niveau. Zo is de 75 goedkoper dan de Mercedes C-klasse en geeft toch een groter gevoel van luxe. Wat is er dan mis mee? Het is de uitstraling die de Britten niet aanspreekt. Zoals niet iedere Nederlander in een molen woont, op klompen loopt en kaas eet, herkent de moderne Engelsman zich niet in de traditionele vormgeving van de Rover 75. Des te meer meer Rover 75's voor ons!

plus
  • Chique
  • Heerlijke reisauto
  • Concurrerend geprijsd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!