8 februari 2001

AutoRAI 2001

Print mij

Autoshow | Dit jaar staat de AutoRAI in het teken van de magie en vrijheid van de auto, onder de titel "Feel the Magic Wheels of Freedom". Op die manier wil de AutoRAI de vrijheid, mobiliteit en technische vooruitgang die de auto heeft gegeven onder de aandacht brengen. Behalve auto's en accessoires biedt de AutoRAI ook een overzicht van exclusieve droomauto's, een autosportpaviljoen, de tentoonstelling "Auto en Reclame", een 4x4 circuit en diverse conceptcars.
 

De AutoRAI 2001 neemt alle hallen van het Rai complex in beslag, wie alles wil zien moet daarom ruim de tijd nemen. Vooral op een drukke dag kan zelfs de complete dag van 11 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds niet voldoende zijn om alles te zien. Daarom presenteert Autozine een gids voor de AutoRAI 2001. Print dit artikel en neem het mee naar de AutoRAI als routebeschrijving.

Wie vroeg komt heeft kans op een plaatsje in de parkeergarage van de Rai, wie iets later is zal met een pendelbus worden afgezet bij de centrale hal. Ga van hieruit met de roltrap naar beneden door de passage naar de nieuwbouw van de Rai (hal 11).

Direct aan de linkerhand kan het dromen beginnen met de stand van Hessing. De Rolls Royce Park-Ward en Corniche (de zilverkleurige cabriolet) zijn hier voor het eerst in Nederland te zien. Ook op de stand van Hessing de race versie van de Maserati 3200 en de snelste uitvoering van de Lamborghini Diablo. Vlakbij, op de stand van Fiat, is de nieuwe bestelauto van Fiat te zien: de Doblo.

Even verderop zijn de stands van BMW en Ferrari te vinden. Naast het paviljoen van BMW bevindt zich één van de leukste stands van de AutoRAI: Mini. De nieuwe Mini is hier van alle kanten te bewonderen en te bevoelen. Op de stand zijn stellages te vinden met daarin een bankje en een groot aantal drukknoppen. Wie hierin plaats neemt, zit voor een videocamera. Op een beeldscherm verschijnt een afbeelding van de nieuwe Mini met daarin het gezicht van de bezoeker geprojecteerd! Door op een grote ronde knop onderaan het paneel te drukken, wordt een foto gemaakt en rollen twee ansichtkaarten uit een kleurenprinter met daarop de nieuwe Mini met de bezoeker achter het stuur.

Via een passage gaat de tocht verder naar Volvo (hal 9). Achterin die stand staat een verlengde gepantserde versie van de S80. Verder bij Volvo vooral veel aandacht voor de nieuwe S60. Tegenover Volvo heeft LandRover een riante stand met eigen terrein gemaakt om de capaciteiten van de LandRover nog eens onder de aandacht te brengen.

Via een smalle doorgang met bocht kan hal 8 worden bezocht. Lexus toont hier een studiemodel van een nieuw uit te brengen cabriolet. Volkswagen vraagt de aandacht voor de Lupo FSI en wild uitziende New Beetle RSI (leuk voor patiënten met muisarm).

Wie het pad volgt komt bij de allerleukste stand van de hele AutoRAI: Skoda. Op het eerste gezicht heeft Skoda niet meer dan een nette presentatie neergezet, maar er is meer. De bezoeker van de Skoda stand wordt ongemerkt deel van een toneelstuk! Meneer en mevrouw Koda vragen de voorbijganger naar hun nieuwe auto te komen ijken. Trots laat meneer Koda de handige paraplubak in de hoedenplank zien, terwijl mevrouw Koda de aandacht vraagt voor het minikoelkastje dat hun Fabia stationcar in het dashboard heeft. Ineens zwaait meneer Koda naar zijn zoon: "hij racet met de Octavia, ga maar bij hem kijken". Serge Koda staat al trots bij zijn rally-auto te wachten en nodigt de bezoeker uit ook eens te rijden. In een simulator wel te verstaan.

Naast de Skoda stand is Honda te vinden. Wie inmiddels moe is van het dragen van de tassen vol posters, folders en stickers kan hier een stevige rugzak krijgen (zolang de voorraad strekt). Primeur bij Honda is de Stream, een nieuwe MPV-achtige auto voor 7 inzittenden die pas tijdens de Motorshow van Genève definitief wordt geïntroduceerd. De auto die in Nederland is te zien, is een concept. De zojuist geïntroduceerde Civic 2- en 5-deurs zijn wel te koop.

Tegenover Honda toont Seat de nieuwe Arosa en een drietal in gelimiteerde oplage geproduceerde snelle Seats (de gele auto's midden op de stand). Hieronder de Ibiza Cupra R waarvan slechts 10 exemplaren in Nederland zullen worden geïmporteerd.

De weg gaat terug naar de hoofdingang waarbij Kia nog kan worden aangedaan om de nieuwe Shuma en Mentor te bekijken. Een lange bovengrondse passage eindigt in de stand van Renault (hal 7). Hier staat de nieuwe Laguna centraal en toont Renault een aantal indrukwekkende studiemodellen.

Even verderop is de stand van Daewoo te vinden. Hebbedingetjes alert: Daewoo deelt schuifpuzzeltjes van de gefacelifte Matiz uit. Hiermee is het bovendien mogelijk een nieuwe Daewoo te winnen!

Achterin deze hal toont Ford de "Street Ka": een adembenemend fraaie kleine cabriolet met metalen dak. Er doen verschillende verhalen de ronde over het wel of juist niet in productie nemen van deze topless Ka, maar de stand is zeker een bezoekje waard. Vergeet niet helemaal rechts achterin de hoek de Think te bekijken. Vooral de bijbehorende commercials op de diverse televisieschermen zijn erg leuk.

Wie terug loopt (naar hal 6) gaat bij de ANWB linksaf naar Suzuki (hal 1). Hier beleeft de Ignis de Nederlandse primeur. Direct na de AutoRAI is de Ignis bij de Nederlandse dealers te koop. Verborgen onder een trap in het midden van de stand is het studiemodel van de EV Sport te vinden. Deze miniatuur sportwagen doet aan de Cappuccino denken en zou wel eens een waardige opvolger kunnen zijn.

Tegenover Suzuki vraagt Daihatsu de aandacht voor de YR-V. Bij Mazda is de wederom gefacelifte MX5 te bewonderen. Achter de stand van Mazda toont Lotus de nieuwe Elise.

De gehaaste bezoeker zou er bijna voorbij lopen: de illuster uitziende ingang van de stand van Spyker. Met een knipoog naar de geschiedenis als vliegtuigfabrikant wordt de bezoeker ontvangen in een trappenhuis dat aandoet als een vliegtuigterminal. Na de ontvangsthal en de check-in, staat de bezoeker oog-in-oog met de Spyker C8 Spyder, een stand om zeker niet over te slaan hoe druk het ook is.

Buurman van Mazda is Mitsubishi. Wie bij Skoda heeft geoefend op de rally-simulator kan daar nu munt uit slaan. Mitsubishi heeft een simulator van de Evo VI. Wie de snelste tijd van de dag neerzet, gaat een dag op pad met een echte Mitsubishi Evo VI onder begeleiding van een race-instructrice.

Via de hoofdingang resteert hal 2. Hier vraagt Peugeot aandacht voor de 206 CC, 607 en een aantal leuke conceptcars onder de naam "City Toyz".

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!