30 september 2000
 

Autosalon Parijs 2000

Primeurs en premières

Autoshow | Van 29 september tot en met 15 oktober vond in Frankrijk de belangrijkste en oudste autoshow ter wereld plaats: de Mondial de l'Automobile 2000. Traditiegetrouw stond de show bol van de primeurs, facelifts en andere nieuwtjes op autogebied. Autozine doet verslag.
 

Het nieuws op het Autosalon is te verdelen in drie groepen: facelifts, nieuwe modellen en prototypes. Een facelift betekent dat een bestaand model is voorzien van een iets aangepast uiterlijk en/of een rijkere uitrusting. Zo presenteerde onder andere Seat een frisse Arosa, Fiat een iets completere Seicento, Audi de vierdeurs A3 en heeft Lancia de Ypsilon weer bij de tijd gebracht. Skoda presenteert onder de naam "Fabia Combi" de Fabia stationcar.

Waar het bij het Autosalon om gaat zijn de primeurs. De hoeveelheid nieuwe auto's die hier voor het eerst te zien is, is overweldigend. Slechts een enkel merk had geen wereldprimeur op de stand. Het gaat daarbij om spectaculaire auto's als de Porsche Carrera GT en Peugeot 206 CC (Coupé Cabrio) maar ook om meer modale auto's als de nieuwe Ford Mondeo, Alfa Romeo 147 en Volvo S60.

Mercedes presenteert de C-klasse Sportcoupé. De auto oogt buitengewoon fraai, bescheiden en goed gelijnd. Afhankelijk van de prijzen die de Nederlandse importeur aan de auto hangt, kan deze C-Coupé wel eens een stevige deuk slaan in de omzetcijfers van concurrent BMW.

Suzuki toont de Ignis, een vlot gelijnd stadsautootje gebaseerd op het eerdere studiemodel "Kei". De Ignis komt tussen de Swift en de Baleno in en zal alleen als vijfdeurs worden geleverd. Groot nieuws is de nieuwe Mini. Wat betreft formaat en prijs is de Mini niet meer erg mini, maar de design-studio heeft een knap stuk werk afgeleverd waar menigeen voor zal vallen.

De diverse prototypes laten alvast zien wat de autoshows van de komende jaren zullen brengen. Prominent op de Citroën stand is dat de Pluriel: de geplande opvolger van de 2CV. Seat en Audi zochten in het in de all-terrain vehicles en toonden beide een auto die hoog op de wielen staat maar de gestroomlijnde koets van een sportwagen heeft.

Met oorverdovend luide muziek en acrobaten kan de bezoeker niet om Peugeot heen. Het merk richtte een draaimolen in vol kleine moderne stadsautootjes met de naam "City Toyz", hieronder de Kart Up cabriolet en vierpersoons Prométhée.

Smart toonde het studiemodel van de Coupé, een gesloten versie van de vanaf 2003 te produceren Roadster. De Coupé is iets langer en lager dan de huidige Smarts en heeft dankzij het compacte formaat een groot hebbeding gehalte. Dit wordt typisch een auto die al voor aanvang van de productie in voorverkopen een bestseller is.

Tenslotte

Het Autosalon van Parijs brengt zonder twijfel een record aantal primeurs. Maar de Salon brengt ook vele mythen. Zo is de tentoonstelling niet bijzonder veel groter dan de Nederlandse AutoRAI. Alleen door de vele extra hallen over 4x4, elektrische auto's en car audio is de Salon zeer groot.

Het Autosalon is geopend tot 15 oktober. Ook een bezoekje brengen? Dan hierbij een paar tips: het Parijse verkeer is geen zelfmoord en geen garantie voor een auto vol deuken. In tegendeel: het is een uitdaging en een prima manier om van alle stress af te komen. Hoe te handelen? Men neme een auto en een claxon. Kies een richting en benut ieder stuk weg. Rechts inhalen is niet vreemd en busbanen zijn prima plekken om het overige verkeer voorbij te steken. Wie het hardst rijdt of het luidst toetert heeft voorrang. Simpel toch?

Parkeren is al even eenvoudig. Zijn de parkeerplaatsen vol dan zijn zebrapaden, vluchtheuvels en verdrijvingsvlakken prima alternatieven. Het enige echte probleem is de bestemming te vinden. Voor een buitenstaander is een navigatiesysteem bijna onmisbaar. Gelukkig is een groot deel van het Autosalon gewijd aan accessoires, zodat dat probleem ter plekke kan worden opgelost.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!