16 januari 2002
 

Autosalon Brussel 2002

Belgische weelde

Autoshow | Precies honderd jaar geleden werd voor het eerst een autosalon in Brussel georganiseerd. Een feestelijke 80ste editie dus, met het mag gezegd, heel wat nieuws en als kers op de taart enkele opmerkelijke wereldprimeurs. Dat en de aanlokkelijke voorstellen, zullen de bezoekers weer massaal naar de Heizelpaleizen lokken. De absolute topper is zonder twijfel de lancering van de nieuwe Mercedes E.
 

Vooraleer we bij Mercedes, aanbelandden hadden we echter al enkele andere nieuwigheden op ons lijstje aangetekend. In Paleis 2, opende Ford traditioneel, de persdag en feestelijkheden, met aandacht voor hun nieuwe TDCI motoren in Focus en Mondeo, zeer belangrijk op de Belgische markt. De sportieve varianten ST en RS op Focus en Mondeo. Die Mondeo is en blijft "made in BELGIUM" en de later deze zomer in onze contreien beschikbare spiksplinternieuwe Fiesta. De Fiesta, met de looks van een kleine Focus, wordt zonder twijfel een belangrijke speler in zijn segment.

Bij Land Rover, in paleis 4, natuurlijk aandacht voor de nieuwe Range Rover. Deze imposante 4X4 zal ongetwijfeld de harten van de 4X4 freaks beroeren. Onder de kap een 4,4 ltr. V8 benzine of common rail 6 cilinder Td. Subaru kun je moeilijk bescheiden noemen als een WRX 218 pk presteert en de STI Impreza maar liefst 265 Pk, presenteert. Mitsubishi en Honda zijn er ook zonder echte primeurs, al kan de laatste met een dieselversie van hun Civic uitpakken en is er vanaf nu ook de nieuwe Jazz.

Peugeot is vooral 307, twee puike prototypes met de 206 SW en 307 SW, die zeer dicht bij productie staan, sport met de 206 WRC en de 607 in het hogere segment. Bijzonder leuk vinden wij ook de Camélào. Paleis 3 is het onderdak voor Daewoo met een productierijpe Kalos. Gillet, de enige Belgische constructeur van een supermachine, de Vertigo Streiff met Alfa krachtbron en het haast vergeten Lada.

In Paleis 8 is er eerst Daihatsu met hier aandacht voor de YRV turbo, sportief compact en trendy. Hyundai, zonder twijfel één van de meest ambitieuze spelers op de markt biedt een zeer compleet gamma met als smaakmakers deze keer de nieuwe Coupé, in 1.6, 2.0 of 2.7V6 versie, en de imposante Terracan, beiden Belgische primeurs. Bij Toyota, aandacht voor het: formule 1 project, dat in maart 2002 zijn debuut beleeft.

Meer marktgebonden is alle aandacht gevestigd op de Corolla, van de negende generatie in al zijn varianten. Jaguar pakt uit met meteen 2 wereldprimeurs. De uiterlijk haast ongewijzigde S type, is voor 80% van zijn componenten verbeterd en in de X type vinden gegadigden nu ook een voorwiel aangedreven 2 liter met 157 pk. Saab is fier op zijn X9 prototype, 4 in 1, en toont die dan ook graag in Brussel, terwijl de buren van Caddilac vooral aandacht vragen voor de nieuwe CTS.

De "patio" is de plaats van afspraak voor de "happy few": Porsche, Maserati, Lexus en Bentley, Rolls Royce zijn zoveel redenen om een gokje te wagen op de Staatsloterij. Bij Lamborghini slecht één exemplaar, maar wat voor één: de nieuwe Murcielago. Een supercar ontsproten aan de pen van Luc Donckerwolcke, geen Italiaan maar een rasechte Belg.

Paleis 5 is de plaats waar Opel zijn tenten opslaat. Spijtig genoeg zonder de nieuwe Vectra, voorbehouden aan Geneve, maar wel met de Signum2, concept, en de Combo Tour die in het vijvertje van Berlingo's, Partners en Kangoo gaat vissen. Renault is eerder in het hogere segment aan het vissen. De eigenzinnige Vel Satis, met panoramische achterruit incluis, komt de Safrane aflossen. De Talisman met vlinderdeuren en 4.5 liter motor word voorgesteld als "Grand Tourisme".

Bijzonders bij Audi en europrimeur is natuurlijk de A4 Cabrio. Open rijden voor vier en motoren van 2.4 en 3 liter. Ander blikvangers de Le Mans Proto 2001 en een Auto Union racebolide uit ver vervlogen tijden. De buren van Volkswagen zijn er onderaan, alhoewel bijna zo groot als een Golf van de eerste generatie, de nieuwe Polo en bovenaan de W8 Passat die een portie luxe activeert. Bij Volvo verkeken we ons nog eens aan de SCC1 die vooral veiligheid naar voor schuift maar ook bloedmooi is. Van de XC90 geen spoor.

Paleis 6 Dan maar. Het door Renault uit het slop gehaalde Nissan is terug. En hoe, de Nieuwe Primera is zonder meer knap. De MM.E conceptcar ziet er bijzonder hip uit en de onlangs voorgereden X Trail kan zeker zijn mannetje staan in het 4X4 segment. Suzuki is vol lof voor de Grand Vitara XL7 en lanceert hier de Suzuki Ignis Super 1600 WRC rally.

Bij Chrysler is een belangrijke wereldprimeur te zien. Onder de retroneus van de PT Cruiser, kan men vanaf heden de 2.2 CRD aan treffen. Afgeleid van de Mercedes-Benz CDI commonrail turbodiesel. Citroën wil dat we vooral oog hebben voor de C3. Gedoodverfd erfgenaam van de 2PK. Bij Smart is een wereldprimeur weggelegd voor hun subtiel gefacelifte tweezitter. Nieuwe lichten voor en achter, betere uitrusting binnenin.

Met uitzondering van BMW en Mini is Paleis 7, Italiaans gebied. Ferrari is bescheiden, want alles wordt geconcentreerd op hun hoofdkwartier in Brussel waar vijftig jaar aanwezigheid op de Belgische markt in de bloemetjes wordt gezet. Alfa Romeo is terug van weggeweest, dat benadrukken de nieuwe sportversies van 156 en 156 Sportwagon de GTA's. Een roemrijke typebenaming voor "bella macchina's". Pure klasse wordt getoond bij Lancia waar de Thesis zijn opwachting maakt. Een opmerkelijke berline voor liefhebbers van exclusieve luxe. Stilo alom bij Fiat. Twee verschillende gedaantes die een ruim publiek moeten bekoren. Wij reden de Stilo onlangs voor een korte kennismaking en waren danig onder de indruk. Mini, het kleine zusje van BMW loopt er steeds Hip bij en kan nu al in verschillende varianten gesmaakt worden. BMW promoot volop de nieuwe 7 serie die in het segment van de luxe berlines hoge ogen gooit. De M3 CSL, conceptcar, is een ruige super sportieve Bolide.

Paleis 9 tenslotte. Meest opvallend zal hier ongetwijfeld de wereldprimeur van de nieuwe MGTF zijn. Een ver doorgedreven evolutie van de MGF roadster met centrale 1.8 krachtbron. Bij Mazda zochten we tevergeefs naar de nieuwe 6 en de RX8 was er ook al niet. Ssang Yong, terug op eigen benen veranderde alleen hun logo. Seat lanceert alhier de nieuwe Ibiza; nieuw platform en een lijn getekend "Da Silva" in een vorig leven actief bij Alfa Romeo. Skoda, de andere Volkswagen telg mikt hogerop met de Superb een berline uit de hogere middenklasse en duidelijk familie van de Passat.

En de Brusselse kers op de taart vinden we in Paleis 10 met de wereldprimeur van de Mercedes E klasse. Slanker, langer, eleganter, sportiever en beter uitgerust. Topper in het gamma wordt de V8 cdi. Wij onthouden ons wijselijk van de prijzen. Alhoewel in Euro valt dat nu aardig mee.

Kort samengevat een bijzonder aantrekkelijke autobeurs met opvallende primeurs en goede aanbiedingen (Alain Mervilde).

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!