6 februari 2003

AutoRAI 2003

Passie voor auto's

Autoshow | De AutoRAI staat dit jaar in het teken van "Passion for Cars". Dat lijkt een mooie manier om te verhullen dat het aantal primeurs minimaal is. Toch blijkt Nederland's grootste autoshow wel degelijk een aantal verrassingen in petto te hebben. Diverse fabrikanten wisten nog op de laatste momenten voor bijzonder nieuws te zorgen. Bovendien zijn alle 11 hallen van het Rai-complex tot in de zijgangen gevuld met stands van in totaal zo'n 160 exposanten.
 

De meeste bezoekers zullen binnenkomen bij de hoofdingang en lopen dan vrijwel vanzelf de stand van Peugeot op. De RC prototypes zorgen dan voor een goed begin van de show. De 307 CC is bovendien voor het eerst op Nederlandse bodem te bewonderen. De volgende hal is Koreaans grondgebied van Kia en Hyundai. Het belangrijkste nieuws komt van Hyundai in de vorm van de nieuwe Accent. Deze auto is al na de AutoRAI leverbaar.

Wie de hal via een van de zijuitgangen verlaat, komt als vanzelf terecht bij Suzuki. De geinformeerde lezer vergaapt zich echter niet direct aan de Grand Vitara diesel of de bijzonder leuke Concept-S, maar begint achter de stand. Want Suzuki-importeur Nimag is ook verantwoordelijk voor Morgan en TVR. Het is juist TVR dat een herintreden doet op het Europese vasteland met de spectaculaire Tuscan.

Tegenover Suzuki weet Subaru de aandacht te trekken met de vernieuwde Forester en Impreza. Vooral de Impreza heeft een welkome facelift ondergaan. Even verderop debuteert bij Mazda de Mazda2. Deze vervanger van de Demio is vanaf eind april in Nederland verkrijgbaar. Bij Daewoo vormt de Evanda het grootste nieuws, terwijl de Matiz en Kalos nu leverbaar zijn met nieuwe motoren.

Helemaal achterin de hal toont Opel de Meriva. Deze nieuwe MPV gebruikt dezelfde ruimte-besparende vindingen als de Zafira, maar nu in een compactere verpakking en bedoeld voor vijf personen. De Eco-speedster is zeker een bezoekje waard, want deze wonderlijke concept-auto combineert de sportieve eigenschappen van de Speedster met een zeer zuinige diesel.

De volgende hal is geheel geweid aan accessoires. Sony steelt de show met een zeer grote stand voor de Playstation 2 en allerhande autorace-spellen. De logische route loopt nu via Hal 1 (gemakkelijk herkenbaar aan Suzuki en Subaru) naar hal 7. Hier toont Nissan de nieuwe Micra en het studiemodel van de Micra CC (coupé cabriolet).

Achterin hal 7 weet Ford de aandacht te trekken met de StreetKa en SportKa. Ingewijden weten te vertellen dat het getoonde prototype van de "C-Max" MPV in Geneve in definitieve vorm te zien zal zijn en kort daarna in productie gaat.

Citroën toont diverse nieuwe motoren en uitvoeringen van bestaande auto's. Diverse opvallend gekleurde exemplaren van de Pluriel stelen echter de show. Deze "C3 cabriolet" onderscheidt zich door vele verschijningsvormen, van cabriolet via pick-up tot hatchback; hetgeen eindeloos door twee vriendelijke dames wordt gedemonstreerd.

Via de stand van Renault loopt de route door een lange gang naar hal 8. Daar is het complete programma van de Volkswagen-groep te zien. Alhoewel het nauwelijks was aangekondigd, is hier ook de nieuw te introduceren Touran voor het eerst te aanschouwen. Bij Audi staat de A8 centraal met een heel bijzondere actie. Wie de winnende "boarding pass" ontvangt, vertrekt direct per helikopter naar Zandvoort om daar samen met een coureur een onvergetelijke proefrit te maken.

Even verderop toont Honda vol trots de nieuwe Accord. Met deze auto aast het merk op een hogere klasse dan met de vorige Accord, terwijl de prijs gelijk blijft. Veelbelovend nieuws van Honda is de Civic hybride. Deze milieuvriendelijke auto met elektromotor en verbrandingsmotor zal helaas pas over een jaar verkrijgbaar zijn.

Het grootste nieuws komt van Toyota. Daar bewijst dat fabrieks-foto's niet altijd recht doen aan een nieuwe vormgeving. De nieuwe Avensis oogt in het echt voornaam en zeer modern. Geheel onverwacht heeft ook de Yaris een bescheiden facelift ondergaan.

Een volgende lange gang verbindt hal 8 met het laatste deel van het Rai-complex, waar Mercedes voor de binnenkomer zorgt. De E-klasse combi is hier een Europese primeur. Ook de SL600 wordt hier voor het eerst aan Europa getoond; voor hen die de auto kunnen vinden. De SL is namelijk "verstopt" achter een groot doek in de uiterste hoek van de eerste verdieping van de stand.

Smart heeft een wereldprimeur met de tweede generatie City Coupe en cabriolet. Maar waar is de primeur? Nee, de auto is niet kleiner geworden. De veranderingen zijn voornamelijk onderhuids, zodat de auto er vertrouwd uitziet. De motoren zijn echter sterker geworden en het onderstel is aangepast voor meer comfort. De Smart Roadster en Roadster Coupe vormen "slechts" een nationale primeur, maar behoren wel tot de leukste auto's van de show.

Naar die titel doet Chrysler ook een serieuze gooi met de fraaie PT Cruiser cabriolet. In de naastgelegen hal heeft Land Rover geen nieuws te melden. Toch maakt het merk door extreme inzet van de auto's duidelijk nog steeds toonaangevend te zijn als het gaat om compromisloze pure terreinauto's. Volvo behoort tot de fabrikanten die geheel onaangekondigd met groot nieuws op de AutoRAI komen: de S80 heeft een optische en technische facelift ondergaan. De S60R en V70R vormen Nederlandse primeurs.

De laatste hal is voornamelijk voor de Italiaanse fabrikanten en liefhebbersauto's. MG Rover toont de gehele MG lijn, die nu ook met dieselmotoren leverbaar is. Alfa Romeo toont volgens velen de mooiste auto van de show: het studiemodel Brera. Centraal op de stand van Fiat staat een origineel en vrolijk ogend studiemodel van een compacte SUV: de Simba. De beloofde gefacelifte Barchetta werd echter niet aangetroffen.

Spyker vertegenwoordigt het Hollands glorie met de Double 12 S, de straatversie van de Double 12 R. Ferrari pakt uit met haar superlatief op wielen: de Enzo. Immers, wie een dagje uit gaat moet het lekkerste voor het laatste bewaren.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!