27 oktober 2000
 

Amsterdams Automuseum

Kijken én kopen

Automuseum | Een museum is een plaats waar bijzondere en veelal fraaie objecten tentoon worden gesteld. Maar aan het einde van het bezoek mag de bezoeker niets meer van de collectie mee naar huis nemen dan een ansichtkaart uit de souvenirwinkel. Bij het Amsterdams Automuseum is dat anders. Daar is de gehele collectie te koop. Dat betekent ook dat de collectie regelmatig vernieuwt.
 

Het begon allemaal als een hobby van twee vrienden. Zij organiseerden regelmatig oldtimerfestivals en bouwden in de tussentijd ook een eigen collectie auto's op. Als snel paste de verzameling niet meer in de achtertuin en kregen de vrienden de kans een pand aan de Zwanenburgerdijk vlakbij Amsterdam te betrekken.

Binnengekomen in dat pand lijkt het museum een tegenvaller. Van de op de gevel beloofde 250 auto's zijn er welgeteld vijf in een ruimte vol spiegelwanden opgesteld. Achter in de ruimte is echter een trap te vinden die leidt naar een 3500 m² metende kelder waarin de rest van de collectie is te vinden. Wel eerst vijf euro aftikken.

Collector's cars

Ongeveer 60% van de getoonde auto's is in consignatie gegeven door particulieren. Dat betekent dat de eigenaar van een bijzondere auto die bij het museum onderbrengt in de hoop deze te kunnen verkopen. Dat is handig voor de verkoper, maar ook voor de bezoeker. Het grootste deel van de auto's is na een paar maanden verkocht zodat een vervolgbezoek aan het museum een heel ander beeld kan geven. Zo lag het accent enige tijd geleden nog op Jaguars en open Engelse sportwagens, terwijl de nadruk op dit moment op Amerikanen uit de jaren '50 en '60 ligt.

Mede oprichter Kees Bannink heeft een voorliefde voor Amerikanen en vertelt tijdens het poetsen met groot enthousiasme over zijn favoriete auto. Maar ook over de in bruikleen gegeven auto's weet hij achtergrondverhalen en anekdotes te vertellen.

Zo staat er een imposante Aston Martin Lagonda die ooit door een oliesjeik cadeau is gedaan aan een Nederlandse zakenman. De Lagonda was op dat moment de duurste productieauto ter wereld. Geen onaardig cadeautje.

Ook bijzonder is de Reliant SS1600, een in Nederland hoogst zelden gesignaleerde Engelse sportwagen die bovendien in prima conditie lijkt te verkeren.

Alhoewel het uiterlijk het niet doet vermoeden, is een kleine bescheiden in lichtblauw gespoten Fiat 500 de ster van de show. Deze "Fiat 500 Weinsberg Limousette" is een in 1959 door NSU tot mini-limousine verbouwde auto waarvan volgens Fiat geen exemplaren meer zijn overgebleven. Met een knipoog naar de research afdeling van Fiat ligt het boek met die bewering open op de voorruit van de betreffende auto.

Verder kenmerkt de collectie zich door een grote verscheidenheid. Alles van een Lamborghini LM002 (een terreinwagen ter grootte van een Hummer met de prestaties van een Diablo) tot een Citroën 2CV Pêrier en van AC Cobra tot Renault Dauphine staat gebroederlijk zij-aan-zij geparkeerd.

Conclusie

Verwacht geen auto's die in showroomconditie onder strakke spots op kostbare decors tentoon worden gesteld in een chique gebouw. Het Amsterdams Automuseum is een steeds wijzigende collectie van in bruikleen gegeven bijzondere auto's die zeker het bekijken waard zijn. Op vrijwel alle auto's zit een sticker met de tekst "niet aankomen, vraag assistentie". Pas met die assistentie komen de verhalen en unieke kenmerken naar voren. Dan wordt de tentoonstelling een dagje uit of misschien wel het begin van een nieuwe hobby rond een bijzondere auto.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!