Publicatiedatum: 10 oktober 2001

Mini MINI (2001 - 2006)

Niet klein, wel fijn

Autotest | Zelden is een nieuwe auto met zo veel stijl en flair in de markt gezet. Ruim een jaar geleden circuleerden de eerste spionagefoto's en tekeningen van de New Mini. Dankzij een uitgekiende presentatie wist het merk vanaf het allereerste begin positief op te vallen. De consument kreeg steeds een stukje meer te zien alsof het een goede striptease betrof. Het laatste mediaoffensief van Mini vond plaats via de post. Wie had aangegeven geïnteresseerd te zijn in zo'n nieuw kleintje werd warm gemaakt met brieven, luxe folders en cadeautjes van Mini. Het laatste lekkermakertje was een CD met daarop geluiden van de auto, van motor tot knipperlicht. Nu staat de New Mini dan toch eindelijk in de showroom.

De vormgeving en afwerking van zowel het interieur als het exterieur geven een verzorgde en duurzame indruk. De styling is overduidelijk die van de originele Mini, terwijl deze hedendaagse incarnatie voldoende modern oogt om te kunnen concurreren met andere compacte auto's.

Het belangrijkste verschil met de oude Mini is te vinden in het uitrustingsniveau. Terwijl de Mini-rijder van weleer moest volstaan met slechts het hoogst noodzakelijke, verraadt de New Mini zijn afkomst uit de BMW-stal niet. Elektrisch verstelbare spiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten, een buitentemperatuurmeter, toerenteller, twee make-up spiegels met verlichting en drie bekerhouders zijn allemaal al standaard op het basismodel.

Op het gebied van veiligheid is de Mini voorzien van vier airbags, ABS, cornering brake control en een bandenspanningswaarschuwing met sensor die waarschuwt bij een onjuiste spanning. Zaken als tractiecontrole, stabiliteitscontrole, airconditioning en een navigatiesysteem zijn allemaal af-fabriek leverbaar, waarmee de nieuwe Mini op het gebied van comfort ruim boven het gemiddelde in z'n klasse uitstijgt.

Madurodam

Ook voor een compacte auto valt de ruimte op de achterbank wat tegen. Dat komt omdat Mini vooral veel ruimte voorin heeft willen creëeren. Terwijl de trend bij kleine auto's een ver naar voren geplaatste voorruit met aflopend dashboard is, komt het dashboard van de Mini juist nadrukkelijk naar de inzittenden toe. Dat draagt bij aan het echte Mini-gevoel dat ook deze moderne telg weet te geven.

De vele fraaie en originele stijl-elementen maken het interieur tot een plaats waar menigeen zich direct prettig zal voelen. De toerenteller is op de stuurkolom geplaatst en gaat daarom mee als het stuurwiel in hoogte wordt versteld. De snelheidsmeter is van het maatje stationsklok en is prominent midden op het dashboard te vinden. Binnen de beide meters zijn de diverse controlelampjes opgenomen. In de praktijk zijn de meters en lampjes prima afleesbaar en ook de andere bedieningselementen scoren prima als het gaat om ergonomie. De voorstoelen zijn ruim en stevig, waardoor deze kleine auto zich prima leent voor grote afstanden.

Mini MINI (2001 - 2006)

Natuurlijk moet de Mini zich op het gebied van rijeigenschappen echt waarmaken. Op het programma staat, hoe kan het ook anders met de Mini, een bezoekje aan Madurodam. De Mini levert afhankelijk van de uitvoering 90 of 115 pk. Beide hebben dezelfde motor, het verschil komt voort uit een verschillend motormanagement. De 90 pk sterke 1.6-liter viercilinder van de testauto is zo stil, dat het na het omdraaien van de sleutel even onduidelijk is of de motor loopt.

Mini MINI (2001 - 2006)

Pas als het gas wordt ingetrapt, komt de toerenteller tot leven en laat de motor iets van zich horen ten teken dat de tocht kan beginnen. Behalve dat de krachtbron werkelijk magnifiek mooi rondloopt, is de motor ook van alle markten thuis. Wie zuinig wil rijden kan afzakken tot 50 km/u in het 5e verzet, wie haast heeft kan in de 2e versnelling doortrekken tot bijna 100 km/u. In de file komt de auto soepel en gedoseerd mee, bij haast is het een geschikte auto om stevig mee door te rijden.

Het compacte gevoel ontbreekt echter, zodat de New Mini echte mini's als de Smart moet laten voorgaan als stadsracers. Het oude Mini-gevoel herleeft wel weer bij de prachtige motorroffel die ook deze nieuweling laat horen wanneer het gas wordt losgelaten. Het is echter een achtergrondgeluid, dus zet het prima verzorgde audiosysteem even zachter en maak de feestvreugde nog groter door ook van het motorgeluid te genieten.

Zoals de motor zich even goed leent voor zowel kalm als vlot rijden, hebben ook het onderstel en de remmen een wat tweeslachtig karakter. Het onderstel verwerkt korte snelle stuurbewegingen op een manier waar menig sportwagen nog wat van kan leren. Evenals de oude Mini is de nieuwe Mini dankzij de zeer directe besturing messcherp te positioneren en heeft de bestuurder een perfect gevoel met auto. Het is dan ook geen probleem om zonder al te veel risico de limiet op te zoeken. Maar als de stuurbewegingen groter en groffer worden, blijkt de Mini One over lange veerwegen te beschikken (de "Cooper" heeft een sportonderstel) en is het met de sportiviteit gedaan.

Wanneer bijvoorbeeld in paniek in een te bruut aangestuurde bocht wordt geremd, kan de auto akelig gaan dansen en grijpt het eerder genoemde "cornering brake control" in. Ook de remmen laten twee gezichten zien. Wanneer het middelste pedaal licht wordt aangetipt remt de auto keurig bij, wat heel prettig is in druk verkeer. Als de rem stevig wordt ingetrapt bijten de schijven rondom (vóór geventileerd) hard en genadeloos toe en is de Mini-rijder ervan verzekerd op tijd en binnen de limiet stil te staan.

Conclusie

Weg zijn de uiteenvallende deurpanelen, rammelende onderdelen en onverklaarbare defecten van de kleine dappere Brit van weleer. Weg is ook het oude Mini-gevoel waarbij de auto kleiner is dan iedereen maar het overige verkeer het nakijken geeft in de bochten. Daarvoor in de plaats biedt de nieuwe Mini eenzelfde unieke styling en nog steeds een exclusief gevoel. De afwerking en het BMW-mechaniek maken het minder waarschijnlijk dat de nieuwe Mini tegen problemen aan zal lopen. De motor is soepel en krachtig als van een limousine, besturing precies als een sportwagen, het weggedrag speels als een jonge hond en de uitstraling die van een gevierd filmster. Niet klein, wel erg fijn die nieuwe Mini.

Plus en min

plusmin
  • Heerlijke motor
  • Veel rijplezier
  • Aantrekkelijk design en styling
  • Relatief hoog verbruik
  • Tildrempel bagageruimte
  • Grauw kunststof dashboard

Prijzen

  
MINI (2001 - 2006) One Salt€ 19.650,-
Prijs instapmodel€ 18.250,-
Land van herkomstEngeland
 
  
Jaar introductie2001
Geproduceerd t/m2006
Opgevolgd doorMINI (2006 - 2014)
Ook verkrijgbaar MINI (2001 - 2006) Cooper S Works
MINI (2001 - 2006) Cooper Pepper
  
Mini MINI (2001 - 2006)

Specificaties

  
Brandstofbenzine
Vermogen90 pk @ 5500 tpm
Koppel140 Nm @ 3000 tpm
Topsnelheid185 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/u10,9 sec.
 
  
Verbruik1 op 15.4
  

Tevredenheidscijfer volgens bezitters

  
Rij-eigenschappen7,1
Betrouwbaarheid8,1
Dealer7,8
Gemiddeld★★★★☆
Forum30 reacties
  

Zie ook

 
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147
Betweter
★★★☆☆
Mini MINI Mini MINI
Coopertest
★★★☆☆
Mini MINI Mini MINI
Maxi
★★★☆☆
Suzuki IgnisSuzuki Ignis
IJskoud
★★★★☆