5 juni 1999
 

Saab 9-3

Koningsklasse

Rij-impressie | Onbekend maakt onbemind. Met een leaseprijs van fl. 1500,- per maand is de Saab 9-3 in haar basisuitvoering een parel in de geestdodend saaie prijslijst van Omega's, Laguna's, Passats en Galants van de meeste leasemaatschappijen. De Saab 9-3 is vaak niet in deze lijsten vermeld. Onterecht. Want de Saab 9-3 geeft op alle punten de indruk van een auto uit een hoger prijssegment. Saab is anders. Anders slimmer, niet alleen anders verschillend.
 
Saab 9-3

Alles aan de Saab 9-3 is groot. De auto past maar net in een parkeervak. Als ik in de auto plaats neem geeft alles het idee van een grote auto. De stoelen bieden voldoende ruimte om Erica Terpstra en Doctors van Leeuwen samen vorstelijk te laten reizen. Stoelen bovendien die door de diverse onderzoeksinstituten als bijzonder veilig zijn beoordeeld. Pavarotti en Domingo zouden ruim op de achterbank kunnen zitten om het gezelschap voorin de Saab van gezang te voorzien. De bagageruimte is ruim, zoals van een dergelijke auto te verwachten.

Het dashboard heeft de voor Saab karakteristieke vorm waarbij de instrumenten vooral rond de bestuurder zijn gegroepeerd. Cosmetisch even wennen, ergonomisch meteen goed. De kwaliteit van de gebruikte materialen, het gevoel van solide bouw en de ruime verstelmogelijkheden van het zitmeubilair geven het idee dat deze Saab in een veel hoger prijssegment thuis hoort.

Een dergelijke kwaliteit, uitstraling en uitrustingsniveau moet bij menig Duitser al snel tien tot twintigduizend gulden meer in de schaal brengen. De door mij gereden auto had lederen stoelen en airconditioning als extra, maar ook de minder luxe uitgedoste modellen in de showroom gaven een zelfde rijke indruk.

De motor heeft geen enkele moeite de koets vlot in gang te zetten. Het is onmiddellijk duidelijk dat deze auto is bedoeld voor trans-Europa reizigers. De A9 richting Schiphol leek korter dan ooit. Ongemerkt legt de Saab enorme afstanden af. Ongemerkt ook rijdt de Saab harder dan toegestaan en net op tijd rem ik voor een flitspaal. Met de lichtste beweging van de rechtervoet rijdt de auto geen 100 maar 110. Blijven opletten! Hogere snelheden zullen geen enkel probleem zijn, maar tijdens deze proefrit en over de gekozen wegen niet gepast. De remmen worden indien nodig geassisteerd door een ABS systeem en zijn in staat de auto perfect gedoseerd tot stilstand te brengen. Licht maar uitstekend doseerbaar.

Hetzelfde geldt voor het onderstel. De auto is zeer kort geveerd maar niet zodanig hard dat de 9-3 op slecht wegdek oncomfortabel wordt. Op iedere denkbare ondergrond communiceert de auto met de bestuurder zonder opdringerig te worden als een sportwagen. Saab heeft op verbluffende wijze een haast onmogelijk compromis tussen comfort en communicatie weten te bereiken. Net als ik denk een stukje weg van dusdanig slechte kwaliteit te hebben gevonden dat de auto niet meer comfortabel kan zijn, handelt het onderstel de situatie af op een manier waarbij nog geen rimpel in een kop koffie zou zijn ontstaan.

De 9-3 geeft een gevoel van "grote auto" zonder ooit beangstigend te worden als bij een onoverzichtelijke bestelbus. De koets is prima te overzien en ook parkeren is kijkend door de achterruiten geen probleem. Als een kat in een vreemd en ongebruikelijk groot pakhuis stuur ik de auto probleemloos door de smalle straatjes van het Noord-Hollandse Uitgeest. Door de omvang geeft de auto een enorm gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid.

Conclusie

Ooit was Saab vooral anders om het anders zijn. De oude Saab 99 van midden jaren '80 bood veel veiligheid en uiterlijk onderscheidingsvermogen. Het meest tekenende maar weinig overtuigende argument dat ik ooit hoorde om een dergelijke auto te kopen was: "omdat het bij mij past". De nieuwste generatie Saabs biedt echter veel auto, veel kwaliteit en ongekende klasse in een segment waarin anonieme Carmisma's, Primera's en Safrane's de dienst uit maken.

Met de introductie van diesel in het leveringsprogramma heeft Saab één van haar oude denkbeelden laten varen. De nieuwe motor brengt de Saab echter in het domein van de leasemarkt en biedt daarmee een niet te versmaden reislimousine voor de lange afstand. Weggedrag, motor, interieur en veiligheidsvoorzieningen geven de inzittenden het gevoel in een veel duurder auto te rijden. Vraag het uw leasemaatschappij! Neem de moeite een van de dun gezaaide Saab dealers te bezoeken en ontdek de parel die Saab 9-3 heet.

plus
  • Zeer comfortabel
  • Vriendelijk geprijsd
  • Onderscheidend vermogen
min
  • Weinig dealers
  • Gaat ongemerkt (te) hard
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!