15 juli 2000
Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Speedbootje

Rij-impressie | Als Italiaanse auto's op één punt uitblinken dan is het wel op design. In dat opzicht is de Fiat Barchetta een unieke auto. De Barchetta oogt niet uiterst modern, maar ook niet retro. De Italiaanse ontwerpers hebben kans gezien om met klassieke stijlelementen een geheel nieuw ontwerp te maken, waardoor de auto een heel eigen gezicht heeft. Mede daarom is de Barchetta al bijna 5 jaar in ongewijzigde vorm op de markt. Tijd voor een test.
 

"Barchetta" is Italiaans voor "bootje". De Weergoden moeten dat hebben geweten, want op de eerste dag van de test regende het zo hard dat een bootje meer op Amsterdamse ringweg thuishoorde dan een cabriolet. Maar het was een prima gelegenheid om te constateren dat de kap goed waterdicht is en tot zo'n 100 km/u voor een acceptabel geluidsniveau zorgt. Bestuurders tot zo'n 1 meter 85 zitten goed, wie langer is komt in aanraking met de stangen van het mechaniek van de kap. Zo als later zal blijken zitten langere bestuurders wel goed uit de wind met geopende kap.

Fiat heeft gekozen voor een plastic achterruitje zonder verwarming of extra ontwaseming. Bij slecht weer beslaan de ruiten gemakkelijk en is de binnenspiegel volkomen waardeloos: door de achterruit is simpelweg niets meer te zien. De ontwaseming voor de voor- en zijruiten kan het werk redelijk aan. Airconditioning is optioneel.

Zon!

Na enkele uren rijden ontsnapt de Barchetta aan het donkere wolkendek zodat eindelijk de kap geopend kan worden. Dat is een eenvoudige handeling die niet meer dan 15 seconden in beslag neemt. De hendels om de kap te ontgrendelen zijn slim achter de zonnekleppen verborgen. Dat is niet alleen mooi, het voorkomt ook dat de inzittenden zich er tegen kunnen stoten. Het dak verdwijnt onder een in de carrosseriekleur gespoten afdekkap, waarna een prachtig silhouet overblijft.

Voor het gevoel rijdt de auto lekkerder zonder kap. De motor die eerst nog rauw en ongewillig klonk, blijkt ineens prachtig rond te lopen. Zoals bij iedere cabriolet, is het zicht rondom met open kap superieur en heeft de bestuurder het gevoel meer controle over de auto te hebben.

Fiat Barchetta

De aandrijving wordt verzorgd door een 1.8 liter viercilinder motor die afgeleid is van de Lancia K. Met 130 pk en een maximum koppel van 164 Nm is de Barchetta geen stakker, maar het feit dat de motor voorin is geplaatst en de voorwielen aandrijft, maakt duidelijk dat Fiat niet de bedoeling had een sportwagen te maken.

Fiat Barchetta

Toch is de Barchetta altijd voor een pretje in. Vooral als de motor toeren mag draaien, komt er een geluid uit het vooronder dat niet onder doet voor een Italiaanse tenor. Op dat moment wil de Barchetta ook best een GTi'tje verschalken. Tenminste, als het gaat om tussensprints. Zo niet, dan wint de Barchetta alsnog op schoonheid.

Het korte schakelpookje en de remmen zijn geen toonbeeld van sportiviteit maar laten zich redelijk aanvoelen. Eerst lijken de remmen wat vaag, maar wie harder trapt kan rekenen op ruim voldoende stopkracht (ABS is niet standaard). Ook de besturing is wat aan de lichte kant; niet sportief, maar wel prettig op de lange afstand. De stoelen geven goede zijdelingse steun maar blijken op diezelfde lange afstand juist vermoeiend.

Met een ruim dashboardkastje, bergruimte in de middenconsole, netten in de deuren en een redelijke bagageruimte blijkt dat bij deze Italiaan functie wel degelijk voor vorm ging. De Barchetta hoort tot de meer praktische auto's onder de tweezits-cabrio's.

Conclusie

De Fiat Barchetta is een zeer origineel vormgegeven tweezits-cabriolet met een knipoog naar de klassieke sportwagens. De auto is vooral geschikt om mee te toeren en af-en-toe een feestje te bouwen. Omdat de motor niet de stilste is, is de verleiding groot te weinig toeren te maken. Dankzij een systeem van variabele kleptiming geeft de motor boven de 3000 toeren altijd thuis, daaronder bestaat het risico de motor pardoes af te laten slaan.

Met veel bergruimte en een prachtige kapconstructie is de Barchetta geschikt om het hele jaar lang mee te rijden. Maar een cabriolet wordt vooral gekocht uit emotie. De zeer originele Italiaanse vormgeving, nette prestaties en het voldoende uitrustingsniveau maken de Barchetta tot een interessante auto die na 5 jaar nog niet vervangen hoeft te worden. Het is een prima ontwerp dat anno 2000 nog steeds mee komt.

plus
  • Zeer originele vormgeving
  • Redelijk praktisch voor een cabrio
  • Sportief karakter maar ontspannen rijden
min
  • Plastic achterruit
  • Niet spannend om te rijden
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!