27 februari 2000
 

Mazda Demio

Junior MPV

Rij-impressie | Te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken. De Mazda Demio is geen mini-MPV, maar kan zich ook niet meten met de volwassen MPV's. Daarmee heeft Mazda een heel eigen marktsegment gecreëerd: dat van de "junior mpv". Het enige aanbod in dat segment is de Demio. Hoe is het om tegelijkertijd winnaar en verliezer te zijn?
 

Als test van de Demio vervoert de auto geen mensen, maar videorecorders in onwaarschijnlijk grote verpakkingen. Dan blijkt meteen dat de Demio veel meer capaciteit heeft dan een mini-MPV, want de dozen verdwijnen probleemloos in de bagageruimte. De achterbank staat op rails en kan zo 12 cm worden veschoven om meer bagageruimte of juist meer beenruimte te creeeren. Als de achterbank wordt weggeklapt, neemt de bagageruimte toe van 330 naar 560 liter.

Tevens kunnen de voorstoelen worden neergeklapt zodat de auto in een tweepersoonsbed op wielen verandert. Vooralsnog voldoet de standaard laadruimte en verdwijnt de vracht onder een afdekhoes om geen risico te lopen tijdens de diverse korte stops.

Mazda Demio

Na een aangename eerste kennismaking met de praktische kanten van de Demio, valt de ruimte voorin wat tegen. De auto lijkt van buitenaf ruim omdat Mazda onmogelijk kleine voorstoeltjes in de auto heeft gezet. Aandacht voor gezinnen met jonge kinderen is leuk, maar twee kinderzitjes voorin is overdreven. De rugleuning van de bestuurdersstoel houdt op waar mijn schouderbladen beginnen. De afstand tussen mijn achterhoofd en de hoofdsteun is zo groot dat het veiligheidsaspect nihil is en de hoofdsteunen een puur cosmetische voorziening vormen.

Hoofd- en beenruimte is royaal aanwezig, de Japanse ontwerpers hebben dus wel degelijk rekening gehouden met forse Europeanen achter het stuur.

Mazda Demio

Het dashboard is een wat onsamenhangend geheel dat lijkt te bestaan uit allerlei bedieningsorganen die willekeurig uit andere Mazda's zijn overgenomen. Alles is gemakkelijk te vinden, maar fraai of origineel is het dashboard niet. Mijn testauto is de GLX uitvoering met onder andere elektrisch bedienbare ruiten en spiegels, en centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening).

Mazda Demio

Motor

In het dagelijks leven is de Demio een goedmoedige auto die zich gemakkelijk laat rijden. Ongelukkig ingestuurde bochten of plotselinge uitwijkmanoeuvres handelt de Demio keurig af. Haast lijkt de auto nooit te hebben. Veel of weinig toeren maken geen indruk op de 1.3 liter 4 cilinder krachtbron. De Demio neemt er de tijd voor, maar komt altijd goed mee met het overige verkeer. Waar de motor op uitblinkt is souplesse: met 50 km/u in de 5e versnelling wandelt de Demio probleemloos door het stadsverkeer. Op de snelweg is de Demio ondanks een zware storm tijdens de test bijzonder stil voor een auto in deze klasse.

Aangekomen op de plaats van bestemming laat de auto zich gemakkelijk inparkeren. De achterklep kan zonder sleutel geopend worden zodat een volgend pakket kan worden opgehaald. Als ik na enkele minuten terugkom oogt de auto als een sauna. De ramen zijn beslagen en zitten vol condensdruppels. Gezien de aard van de vracht geen geruststellende gedachte.

Ook bij de volgende korte stops zitten de ramen binnen enkele minuten vol condens. De aanjager weet dat steeds binnen enkele tientallen seconden op te lossen. Hopelijk is dit exemplarisch (de auto was 70 km jong bij aanvang van de testrit), maar bemoedigend is het niet.

Conclusie

De Mazda Demio heeft geen specifieke zwakke punten, maar scoort toch niet meer dan een voldoende. De auto weet niet te overtuigen omdat de concurrentie het zo veel beter doet. De veel goedkopere Daewoo Matiz biedt ongekend veel waar voor z'n geld terwijl een (veel duurdere) Fiat Multipla steeds weer weet te verbazen door een briljant concept. Dergelijke auto's verrassen de eigenaar keer-op-keer. De Mazda Demio daarentegen biedt precies wat Mazda belooft en niets meer dan dat.

Als Mazda meer aandacht had besteed aan een origineel vormgegeven interieur met meer bakjes, vakjes, houdertjes en niet te vergeten een paar volwaardige voorstoelen had Mazda een aanrader van de eerste orde in huis gehad. Maar nu is Mazda de enige aanbieder van een "junior MPV" en zijn prima rijeigenschappen en voldoende functionaliteit blijkbaar genoeg.

plus
  • Goedkoop
  • Praktisch
  • Goed weggedrag
min
  • Ramen beslaan snel
  • Te kleine voorstoelen
  • Ouderwetse vormgeving interieur
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!