9 juni 2017
Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon

Kijken in een glazen bol

Autotest | In de verre toekomst rijden auto's zelfstandig. In de nabije toekomst hebben auto's geen verbrandingsmotor, maar een elektrische motor. Maar voor het zover is, laat Volkswagen zien waartoe het vandaag al in staat is met de Arteon. Niet alleen op het gebied van vormgeving, maar ook op het gebied van voorspellende (!) elektronica zet Volkswagen namelijk nieuwe stappen.
 

De naam "Arteon" staat voor "art" (kunst), terwijl "eon" verwijst naar de namen voor topmodellen van Volkswagen uit het verleden (Phaeton, Phideon). De Arteon is het topmodel van Volkswagen en staat boven de Passat. Met de vorm, haakt Volkswagen in op de populariteit van de Audi A5 Sportback en A7; hatchbacks uit het hogere zakelijke segment.

Uitstraling

Dat de Arteon boven de Passat staat, blijkt uit veel elementen. Natuurlijk past het merk het lichtgewicht MQB-platform toe waarvan de wielbasis ten opzichte van de Passat met 5 centimeter is vergroot. Die toename komt volledig ten goede aan de beenruimte van de achterpassagiers, waarover later meer. Met een lengte van 4,86 meter is het niet verwonderlijk dat de Arteon langgerekt overkomt. Dat wordt nog eens versterkt door de geringe hoogte.

Volkswagen Arteon

Het front toont laag en breed. De ontwerpers passen hier ook een optisch foefje toe. De chromen lijnen van de grille worden in het koplampontwerp doorgezet. De motorkap heeft aan de bovenkant van de grille ook nog een soort van verlenging door middel van een in strip in de carrosseriekleur. Dat alles zorgt ervoor dat het de Arteon een spannende uitstraling heeft met onverwachte elementen.

Grote wielen staan de auto goed, maar dat is bijna altijd het geval. De carrosserie is niet alleen ontworpen rond 20 inch exemplaren, de afstemming van het onderstel is daar ook op gericht. Het is daarom vreemd dat de Arteon in de drie bestaande uitrustingsvarianten standaard alleen met 17 en 18 inch wordt geleverd. Volkswagen levert drie uitrustingsvarianten waarbij niet de traditionele namen worden gebruikt. De basisversie kent geen toevoeging. Daarboven kan de klant kiezen voor de op comfort en luxe afgestemde Elegance en de sportieve R-Line (Business R in Nederland). Die laatste kenmerkt zich door een "dikkere" frontpartij met een aangepaste voorbumper.

Volkswagen Arteon

Ruimte

De achterkant is vooral verrassend als de klep open gaat. Dat kan met de sleutel, van binnenuit of door een voet onder de achterbumper door te halen. In dat laatste geval is het wel zaak dat de sleutel zich in de directe omgeving bevindt. Dat blijkt zeer nauw te komen. Handmatig openen is ook mogelijk. Bij het sluiten moet men de klep door een soort weerstand heen trekken, waarna het proces zich automatisch voortzet. Het bagagevolume is met 563 liter enorm. Wie nog meer wil meenemen ervaart het voordeel van de forse achterklep. Na het neerklappen van de bank groeien de mogelijkheden van de Arteon naar 1557 liter.

Maar... Volkswagen geeft niet alleen de ruimte aan bagage. Het interieur blijkt eveneens ruim van opzet. Voorin zal dat niemand verwonderen. De auto heeft flinke stoelen die een groot verstelbereik hebben en aan alle kanten goed ondersteunen. De versie met lederen bekleding duwt behoorlijk hard tegen de onderrug en dat wordt na het opblazen van een lendesteun niet beter. De beenruimte achterin maakt de Arteon tot een limousine, die is enorm. Qua hoofdruimte scoort de auto bovengemiddeld, terwijl men vanwege het lagere en aan de achterkant oplopende dak anders zou verwachten.

Volkswagen Arteon

Traditioneel

De inrichting van het interieur komt zeer traditioneel over. In niets springt de Arteon eruit. Dat is jammer omdat juist de buitenkant meer doet vermoeden. Tussen de ronde klokken voor snelheid en toerental zit een digitaal gedeelte dat naar wens van de bestuurder op verschillende manieren kan worden ingedeeld. Denk aan functies van de boordcomputer, maar ook het navigatiebeeld. Stuur, hendels, bedieningsknoppen, ze zijn allemaal bekend. En omdat ze op de vertrouwde plekken zitten, is het een kwestie van instappen en wegrijden in de Arteon.

Qua afwerking kan Volkswagen nog wat extra tijd in de Arteon steken. De gebruikte materialen hebben een vertrouwde uitstraling. Maar diverse randen voelen erg scherp aan en zien er ook rafelig uit. Een woordvoerder van het merk liet in vertrouwen weten dat hij zelf die conclusie ook al had getrokken.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon

Elektronica

Het vlak waarop de nieuwste Volkswagen echt een verschil maakt, is de toegevoegde elektronica. De auto biedt alle elementen die een flinke stap in de richting gaan van autonoom rijden. Denk aan adaptieve cruise control die aanhaakt op de voorganger, automatisch remt en gas geeft. Ook in de file doet de auto dat tot stilstand.

Volkswagen heeft de primeur van een aantal voorspellende functies. Die zijn mogelijk door de gegevens van het navigatiesysteem in te zetten. De door de camera herkende snelheidsborden worden aan de cruise control gekoppeld, zodat men nooit te hard rijdt. Uiteraard kan de bestuurder met een knopje moedwillig snelheidsovertredingen forceren.

Volkswagen Arteon

Door al deze technische mogelijkheden ook aan de GPS-informatie te koppelen, remt de auto automatisch voor een bocht of een splitsing. Als het navigatiesysteem roept dat men rechtsaf een zijstraat in moet slaan, zal de adaptieve cruise control automatisch remmen tot een snelheid waarmee de bocht kan worden genomen. De bestuurder moet nog wel insturen, daarna trekt de auto weer automatisch op. Na het krijgen van de uitleg hierover heerst ongeloof, maar eenmaal op weg blijkt dit systeem behoorlijk accuraat. Slechts één keer werd de snelweg met een te hoge snelheid verlaten. Natuurlijk moet de bestuurder altijd op z'n qui vive blijven om indien nodig zelf in te grijpen.

De Arteon leest nog geen verkeerslichten, daar ziet Volkswagen nog te groot veiligheidsrisico. De bochtenverlichting kent wel een voorspellend vermogen. Wederom op basis van de navigatiegegevens gaat die verlichting aan voordat het stuur wordt verdraaid. Daardoor worden eventuele voorwerpen op de weg, diepe plassen of andere onvolkomenheden eerder opgemerkt. Tot slot kijkt de Arteon ook naar achteren. Mocht een andere auto te snel naderen, dan worden alle veiligheidssystemen al op scherp gezet om sneller te kunnen reageren.

Motoren

Naast de geavanceerde elektronica, zijn de motoren uiterst conservatief. De Arteon moet het stellen met traditionele verbrandingsmotoren; geen hybride of elektrische aandrijving. Wel worden moderne "downsized" motoren aangekondigd (o.a. 1.5 TSI met cilinderuitschakeling), maar die zijn op het moment van schrijven nog niet leverbaar.

Volkswagen Arteon

De kennismaking betreft de twee topmotoriseringen. Enerzijds de 280 pk sterke 2 liter TSI met 7-traps DSG en 4Motion vierwielaandrijving en anderzijds de 240 pk sterke 2.0 Biturbo TDI met een koppel van 500 Nm. Twee snelle motoren, die krachtig zijn en goed presteren, maar niet direct de indruk gegeven dat ze flitsend zijn. Handmatig moet er het nodige worden ingesteld om tot de beloofde prestaties te komen. De DSG-bak moet in Sport staan en door Sport te kiezen op het centrale scherm worden ook de reacties op het gaspedaal directer. Waar de diesel behoorlijk stil functioneert, gaat de TSI wat meer tekeer. En dat verstoort enigszins hinderlijk de rust in het interieur. De diesel verbruikt in de krachtigste variant 1 op 16, indien de bestuurder zich in weet te houden.

De afstemming van het onderstel kan in brede mate worden ingesteld. Zeker bij de sportieve R-Line. Die kent de programmering "comfort", "normal" en "sport", maar nog met stapjes daartussen. Nieuw is dat de gebruiker ook nog een mogelijkheid onder "comfort" en boven "sport" krijgt. Dat laatste is voor gezinsgebruik niet aan te raden, de auto gedraagt zich dan simpelweg te stug. Voor lange afstanden voldoet de standaard-modus prima en de comfort-stand is vooral in stedelijk gebied in het voordeel.

Volkswagen Arteon

Conclusie

Volkswagen zet met de Arteon een origineel gelijnde vijfdeurs hatchback voor de zakelijke rijder neer. Een auto waarbij de bijzondere uitstraling van de buitenkant helaas geen aansluiting vindt bij het interieur. Dat interieur is overigens wel enorm ruim van opzet. Het rijgedrag is zo breed aanpasbaar dat iedere bestuurder wel een geschikte afstelling kan vinden. De nieuwe, voorspellende elektronica gaat verder dan leuk speelgoed.

plus
  • Enorme binnenruimte
  • Voorspellende, nieuwe elektronica
  • Verrasende vormgeving aan de buitenkant
min
  • Wat rumoerige benzinemotor
  • Voorspelbaar ingericht interieur
  • Afwerkingdetails, met name kunststof randen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!