10 september 1999
 

Renault Megane Cabrio

Vrijheid, blijheid

Rij-impressie | Bij een cabriolet denken de meeste mensen aan een Mazda MX5, Alfa Romeo Spider of Fiat Barchetta. Maar behalve deze pure cabriolets bestaan ook vele gezinsauto's in cabriolet uitvoering. De Renault Megane Cabriolet is daar één van. De Megane Cabriolet biedt beproefde techniek in een topless verpakking, tegen een prijs die beduidend lager ligt dan die van een open tweezitter.
 

Dankzij de hand van Karmann is de Renault Megane Cabriolet een charmante verschijning. Een stevige koets met ranke lijnen. De hobbels achter de achterste hoofdsteunen lijken een voorzichtige knipoog naar de Porsche Boxter. De recente facelift van koplampen en luchtrooster blijft wennen.

In tegenstelling tot eerder genoemde cabrio's heeft de Megane een achterbank(je) zodat twee volwassenen en twee kinderen van het open rijden kunnen genieten. De kap van de Megane wordt ontgrendeld met een grote handgreep centraal boven de voorruit. Het dak verdwijnt onder een half automatische klep waarna een fraai gelijnde cabriolet overblijft. De kofferruimte loopt door onder het bergvak van de kap, zodat verrassend veel bagageruimte over blijft.

Als cabriolet is de Megane comfortabeler dan menig tweezitter. Terwijl de MX5 alleen geschikt is voor kleine Japannertjes, zit de gemiddelde forse Hollander goed beschut achter de grote voorruit van de Megane. Tot 80 km/u kunnen de voorste zijruiten zelfs geopend blijven. Met gesloten kap is de Megane opvallend stil voor een cabriolet.

De bekrachtigde besturing is wat vaag rond het midden maar doet zijn werk verder onopvallend. Zoals het hoort. De wegligging van de Megane is goed, de auto helt nauwelijks over en ook de banden laten niet snel van zich horen. In de eenvoudigste uitvoering wordt de Megane cabriolet aangedreven door een 95 pk sterke 1.4 liter 16-klepper. Daarmee is de auto niet snel maar wel vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer. De uitrusting met toerenteller, elektrisch bediende voor- en achterruiten, ABS en front- en sideairbags is royaal te noemen voor een basismodel.

Renault Megane Cabrio

Conclusie

Als cabriolet is de Megane zeer geslaagd. De auto heeft uitdagende lijnen zonder negatief op te vallen. De kap is van hoge kwaliteit en het cabrioletplezier is even groot als bij menig andere open auto. De prijs ligt echter beduidend lager.

Dat is terug te voeren op het rijplezier. De cabrio-belevenis is compleet, maar het rijplezier kan niet tippen aan dat van een echte roadster. De Megane Cabriolet stuurt zoals iedere andere Megane: opperbest maar niet spannend. De keuze is dan ook doorsparen voor een open tweezitter of te gaan voor dit minder opwindende concept, maar nu tegen een beduidend gunstiger prijs.

plus
  • Praktisch
  • Open en gesloten prima
  • Goedkoop voor een cabrio
min
  • Vage besturing
  • Te zachte stoelen
  • Speling in versnellingsbak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!