16 februari 2003
 

Citroën Berlingo (2002 - 2008)

Citroën's groentje volwassen

Autotest | Enkele jaren geleden introduceerde Citroën de Berlingo als voordelig alternatief voor een MPV. De Berlingo is in wezen een bestelauto die met een aantal aanpassingen tot familieauto is getransformeerd. In de uitvoering als personenauto biedt de Berlingo vijf volwaardige zitplaatsen, plus de nodige luxe en comfort die van een personenauto mogen worden verwacht. Wat van de bedrijfsauto blijft, zijn de ruimte en functionaliteit die zich in de praktijk hebben bewezen. Immers, als de Berlingo tegen werklui kan, moet een familie ook geen probleem vormen.
 

Groene citroen

Groene stoelen, groene gordels, groene wijzerplaten, groene achterbank, groene deurpanelen, groene deurhendels, groene airbag, groen getint glas, groene bagagenetten en een groene knop op de versnellingspook: Citroën heeft er alles aan gedaan deze eerste serie van de Berlingo speciaal aan te kleden. Onder de naam "Série Première" moet deze luxueuze en vrolijk uit de ogen kijkende Berlingo de koper over de streep trekken met een prijsvoordeel van zo'n 400 euro.

De uitrusting is dan ook riant met centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten (voor), twee airbags, cruise-control, airconditioning, automatisch dimmende binnenverlichting, een toerenteller en een radio/cd-speler met bediening aan het stuurwiel. De linker buitenspiegel wordt met de hand versteld, omdat de bestuurder geen meterslange armen heeft, wordt de rechter elektrisch versteld.

Op een paar punten is deze nieuwe Berlingo nog een wat onrijpe citroen, zeg maar: groen. Zo blijven een aantal typisch Franse zaken onwennig, hoe vaak ze ook in testauto's opduiken. Het meest storende daarvan is de schaalverdeling van de snelheidsmeter waarop 110 en 130 km/u (in Frankrijk heel gangbare snelheden) met getallen zijn vermeld, maar de Nederlandse 100 en 120 km/u niet. De gecombineerde hendel van het knipperlicht en het grootlicht kan alleen worden gebruikt om een lichtseintje te geven met precies de juiste timing. Te lang of te kort en het grootlicht blijft branden.

De cruise-control van deze eerste serie van de nieuwe Berlingo, heeft de vreemde eigenschap de snelheid niet exact vast te houden. Gedurende de rit is continue te voelen hoe de elektronica het gas loslaat, de snelheid iets terugvalt en daarna opnieuw gas wordt gegeven. Op de snelheidsmeter leidt dit tot verschillen van zo'n 5 km/u van de gewenste snelheid. De in de welvingen van de auto verwerkte tankdop staat heel mooi, maar vraagt bij de eerste tankbeurt enige goede wil om weer op de plaats terug te krijgen.

Citroen Berlingo (2002 - 2008)

Positief gevoel

Tot zover de kritiekpunten, want verder weet de Berlingo goed te overtuigen. Om te beginnen is de auto -uiteraard- ruim. Het nieuw ontworpen dashboard is functioneel met een speelse kleurstelling (de kleur moge inmiddels duidelijk zijn) en een paar leuke styling-details zoals de futuristische ventilatie-bollen, die ook in de C3 te vinden zijn. Alhoewel het interieur geen hoogtepunt van industrieel-ontwerp vormt, is het geheel vrolijk, functioneel en daarmee helemaal in lijn met de uitstraling van de auto.

Wie niet met een positief gevoel instapte, heeft dat wel bij het plaatsnemen in het interieur. De bestuurder zit als een vrachtwagenchauffeur hoog achter een nogal vlak geplaatst stuurwiel. De ruimte voorin is riant, de hoofdruimte gigantisch. De ruimte boven de voorruit is nuttig gebruikt voor een groot bergvak. Juist omdat die plek zo makkelijk vanaf de voorstoelen bereikbaar is, was deze "Modutop" al snel tot de nok toe gevuld (in dit geval letterlijk en figuurlijk).

De toegang tot de achterbank wordt verschaft door twee schuifdeuren. Dat is vooral handig op krappe parkeerplaatsen, waar enthousiaste kinderen nu niet ongewild een andere auto kunnen beschadigen met een openslaand portier. Boven de zijdeuren zijn bergbakken met netten te vinden. De ruimte op de achterbank is goed, maar niet zo overweldigend als voorin. De hoofdsteunen bieden ook aan volwassenen echte steun en dragen daarmee bij aan de veiligheid. Heel handig zijn de klaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen, alhoewel die heel hard zijn voor knieeen van (erg) lange achterpassagiers.

Citroen Berlingo (2002 - 2008)

Standaard meet de bagageruimte 624 liter. De achterbank laat zich snel en eenvoudig opklappen, waarna de totale kofferruimte groeit tot maximaal 2800 liter. In de bagageruimte is een uitvouwbaar winkelwagentje "Modubox" te vinden, zoals de Xsara Picasso dat ook kent. Let op dat (net als bij andere merken) van het opgegeven maximale laadvermogen van 614 kg het gewicht van de inzittenden, een halve tank brandstof en het gewicht van de extra uitrusting af gaat.

Rijeigenschappen

De "Série Première"-testauto is de meest luxe Berlingo en is daarom ook voorzien van de sterkste benzinemotor. De 1.6-liter 16-klepper levert een, voor deze klasse, riante 110 pk en maakt de Berlingo tot een vlotte auto. De motor heeft altijd een aangename hoeveelheid extra kracht in huis om vlot in te halen of snel in te voegen. Bovendien loopt de motor zelfs na een koude nacht direct mooi rond. Rekening houdende met de prijsklasse van de auto is het geluidsniveau van de 1.6-liter motor heel beschaafd. Wat voornamelijk hoorbaar is, is het haast onvermijdelijke geluid van het werken van een grote koets; in een dergelijke grote ruimte komt van alle kanten wel wat geluid.

Bij de vlotte prestaties van deze 1.6-liter 16v hoort een set remmen die een uitstekende stopkracht biedt. De brochure vermeldt dat de auto vóór is uitgerust met geventileerde schijven en achter met "slechts" trommels; het effect is er niet minder om.

De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging draagt minder bij aan echt rijplezier, want die is vooral in de stad te licht. Daardoor krijgt de bestuurder vooral een gevoel met de auto via het gedrag van de koets en niet dat van de voorwielen. Dan is duidelijk voelbaar hoe de hoge auto weliswaar overhelt in bochten, maar de wielen steeds stevig en bijna onverzettelijk aan de grond houdt. Het vermogen van de motor en het prima onderstel geven de Berlingo daarom uiteindelijk meer rijplezier dan in eerste instantie verwacht mag worden van een voordelige "Multispace".

Citroen Berlingo (2002 - 2008)

Conclusie

De recente facelift heeft de Citroën Berlingo goed gedaan. De vooruitgang is niet zo zeer te vinden in de ruimte; die was enorm, blijft enorm en is nu vooral slimmer gebruikt. Maar waar de vorige Berlingo een acceptabel alternatief was voor een MPV of ruime personenauto, is het verschil nu nog kleiner geworden. Zo is het geluidsniveau lager, de uitrusting completer, de motor krachtiger, het weggedrag stabieler en het veiligheidsniveau zoals dat van een moderne auto mag worden verwacht. De nieuwe styling van het interieur en het exterieur maken de Berlingo weer helemaal bij de tijd, zodat Citroën's groentje nu volwassen is (Ivo Kroone).

plus
  • Leuke vormgeving
  • Veel ruimte voor weinig geld
  • Benadert rijkwaliteiten personenauto
min
  • Te lichte besturing
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Cruise-control houdt snelheid niet goed vast
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!