2 mei 2017
Seat Ibiza

Seat Ibiza

Prettig

Autotest | Seat is het automerk met Spaans temperament. De technici zijn zo begaan met het ontwikkelen van leuke auto's, dat ze niet spreken van "engineering" maar van "enjoyneering". Nu presenteert Seat de vijfde generatie van de compacte en daarmee extra speelse Ibiza. Hoeveel pret biedt de jongste Seat?
 

Seat benadrukt de Spaanse herkomst nadrukkelijk omdat het merk in feite een dochteronderneming van het Duitse Volkswagen is. De Seat Ibiza is weliswaar in Spanje ontworpen, maar om kosten te besparen worden zo veel mogelijk onderdelen gebruikt van het Duitse moederbedrijf. En dus doet Seat er alles aan om de modellen toch een eigen karakter te geven.

Dat begint uiteraard met het uiterlijk. Voortaan bedient deze kleine Seat zich van hetzelfde strakke en geraffineerde lijnenspel als de grotere modellen. Ondanks de bescheiden buitematen ziet de Ibiza er daarom zelfverzekerd en volwassen uit, want met de ontwerpstijl van de grotere modellen komt ook die uitstraling mee.

Seat Ibiza

Voor de fotosessie is een Ibiza "FR" gebruikt. Dat wil zeggen dat de auto de sportieve uitstraling heeft van de snelle Seats, maar niet de bijbehorende dure techniek. Nieuw is dat er ook een extra luxueuze uitvoering is, genaamd "Xcellence".

Ruimte

Alhoewel de lengte van de auto nauwelijks is toegenomen, zijn de breedte en de wielbasis wel sterk gegroeid. Wat dat betekent is direct duidelijk na het instappen. Dankzij de toegenomen breedte zitten de bestuurder en bijrijder minder schouder aan schouder. Samen met de strakke afwerking zorgt dit ervoor dat de Ibiza van binnen simpelweg niet als een kleine auto voelt. De zakelijke en degelijke uitstraling van het interieur versterkt dat gevoel nog eens verder.

Seat Ibiza

De langere wielbasis vertaalt zich in meer beenruimte achterin, waardoor de Ibiza nu comfortabel vier volwassenen kan vervoeren.

Uitrusting

Ooit mochten de sub-merken van Volkswagen alleen gebruik maken van oude technieken om de verkopen van Volkswagen niet de schaden. Dat is inmiddels verleden tijd en daarom is de Ibiza leverbaar met alle moderne luxe en veiligheidssystemen mogen worden verwacht van een auto in deze prijsklasse.

En soms zelfs wat meer dan dat! Denk daarbij aan een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, LED koplampen en een achteruitrijcamera. Ook heel handig zijn de GSM versterker (beter signaal in de auto) en de inductielader (mobiele telefoon draadloos opladen (indien het toestel daar geschikt voor is)).

Seat Ibiza

Een speciale vermelding verdient het optionele "Beats" audiosysteem. Tegen een uiterst bescheiden meerprijs biedt dit een geluidskwaliteit die dat van "premium" audiosystemen uit een hoger segment heel aardig weet te benaderen. Of om het iets minder zakelijk uit te drukken: met Beats-audio biedt de Ibiza de beste stereo in zijn klasse!

Motoren

Niet alleen de elektronica is modern, Seat voorziet de Ibiza ook van de nieuwste motoren die het moederbedrijf in huis heeft. Alleen de "1.0 MPI" kan beter worden genegeerd; die bedient zich van verouderde techniek en lijkt daarom voordelig, maar is in de praktijk relatief dorstig en traag.

Geheel terecht legt Seat de nadruk op de "1.0 TSI", die afhankelijk van de uitvoering 95 of 115 pk levert. Die laatste variant is een regelrechte aanrader. Bij lage toeren is deze kleine motor soepel en vergevingsgezind. Wanneer wordt aangedrongen maakt deze driecilinder zich even kwaad en zijn de prestaties prima.

Seat Ibiza

Het belangrijkste pluspunt is echter het verbruik. Ondanks een zeer veeleisende testrit met veel binnenwegen en stadsverkeer (waarover later meer), kwam het testverbruik uit op precies 1 op 20. Het enige minpunt van deze motor is de duidelijk aanwezige roffel; andere fabrikanten weten dit kenmerkende driecilindergeluid beter te maskeren.

Seat Ibiza

Ter vergelijking is ook gereden met het topmodel: de "1.5 TSI" viercilinder. Deze is ontegenzeglijk sterker en tilt de Ibiza naar een nog hoger plan. De hogere prijs, en vooral het hogere praktijkverbruik, staan echter niet in verhouding tot het extra vermogen. De voorkeur gaat daarom uit naar de 1.0 TSI (115 pk).

Rijplezier

Een belangrijk doel bij het ontwerpen van de nieuwe Ibiza was om rijplezier en comfort nog beter te combineren. Als uitgangspunt mocht Seat als eerste gebruik maken van een nieuw platform ("MBQ A0") van compacte auto's, waarop ook de toekomstige Volkswagen Polo en Audi A1 zullen staan.

Seat Ibiza

Dankzij een toegenomen spoorbreedte, grotere wielmaat, lager zwaartepunt en een 20% sterker chassis is het weggedrag met sprongen vooruit gegaan. De Ibiza voelt solide en stabiel, alsof het een veel grotere auto is. Met name op de snelweg zorgt dit voor heel veel rust.

Hoeveel rijplezier de Ibiza biedt, is afhankelijk van de gekozen uitvoering en de gekozen modus. De varianten met 1.0 liter motoren voelen lichter in de neus en daarom wendbaarder. De 1.5 liter versie voelt iets statiger en stabieler.

Seat Ibiza

Daarbij kan met een druk op de knop worden gekozen voor een gewone, economische of sportieve modus. Het verschil tussen deze modi is duidelijk merkbaar. In de sportstand stuurt de auto strakker en directer, voor een beter gevoel tussen auto en bestuurder.

Seat Ibiza

Echter, hoeveel gevoel de Ibiza ook geeft en hoe goed de wegligging ook is, de echte pret blijft uit. Voor deze testrit had Seat een lange route uitgezet over schijnbaar oneindig lange weggetjes die zich door het berglandschap rondom Barcelona kronkelden. Daarop bewees de Ibiza bocht na bocht hoe capabel het onderstel is, maar kwam de auto nooit tot leven. Daarvoor is de nieuwe Ibiza te solide, te comfortabel en te volwassen.

Voor de echte pret is het daarom wachten op speciale uitvoeringen, want er zitten traditiegetrouw diverse sportieve varianten in de pijplijn. Dit is nog maar het begin!

Seat Ibiza

Conclusie

De Ibiza is sinds jaar en dag het pretnummer van Seat, dat als geen ander comfort en rijplezier weet te combineren. De vijfde generatie van de Ibiza heeft vooral op het vlak van comfort grote vooruitgang geboekt. De uitstraling is verfijnd, de binnenruimte is significant toegenomen en de uitrusting is modern en compleet. Dit samen zorgt ervoor dat de Ibiza groter voelt dan hij is.

Als het gaat om de rijeigenschappen lag de nadruk eveneens op comfort. De nieuwe motoren zijn stil, sterk en relatief zuinig. Het weggedrag is stabiel en vertrouwenwekkend. Het uitgesproken dynamische weggedrag van weleer (en van sommige concurrenten) is daarom ver te zoeken. Dit hoeft zeker geen nadeel te zijn, want meer dan ooit is de Ibiza volwassen en vertrouwenwekkend. De pretauto van weleer is nu vooral volwassen en dat is minstens zo prettig.

plus
  • Rijke uitrusting
  • Ruim en praktisch
  • Sterke, zuinige 1.0 TSI motor
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Veel Duitse degelijkheid, weinig Spaans temperament
  • Niet als driedeurs en niet als stationcar meer leverbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!