20 april 2017
Suzuki Swift

Suzuki Swift

Hebben, hebben, hebben!

Autotest | Suzuki is dé specialist op het gebied van compacte auto's. Suzuki heeft een breed aanbod van kleine auto's, van een echt budgetmodel tot een praktische terreinauto. Allemaal hebben ze één ding gemeen: ze worden niet zozeer met het gevoel, maar vooral met het verstand gekozen. De Swift is echter anders...
 

De testrit vangt aan met een vliegende start. De testrijder maakte een foutje in de planning en moet zo snel mogelijk naar de afgesproken fotolocatie. Zonder de stoel of de spiegels in te stellen, zet de auto zich in beweging. De boordcomputer resetten of de radio afstemmen op de favoriete zender, dat komt allemaal later wel.

Weggedrag

Gelukkig blijkt de nieuwe Swift geen moeite te hebben met de haastige rijstijl. Sterker nog: hoe harder het gaat, hoe meer voldoening de auto geeft. Het kleine stuurwiel ligt prettig in de hand en geeft bovendien prima weer wat er gaande is onder de voorwielen. De bestuurder heeft er daarom alle vertrouwen in en gaandeweg komt het tempo steeds hoger te liggen.

Suzuki Swift

Dit is allesbehalve een brave budgetauto, dit is een pretauto! Bovendien: zo'n goede wegligging zorgt ook voor heel veel actieve veiligheid, want een ongeluk ontwijken is nog altijd veel zinvoller dan het opvangen.

Het speelse en tegelijk vertrouwenwekkende weggedrag kan worden verklaard door het nieuwe ontwerp. De nieuwe Swift is namelijk lager en breder dan de vorige generatie. Dat vertaalt zich direct in een lager zwaartepunt en een stabieler weggedrag. De geavanceerde wielophanging biedt heel veel stabiliteit, zonder dat de auto oncomfortabel wordt. De langere wielbasis en de nieuw ontworpen stuurinrichting zorgen er tenslotte voor dat de bestuurder de Swift perfect onder controle kan houden.

Suzuki Swift

Volgens Suzuki is er alleen al aan het weggedrag vier jaar gewerkt en het resultaat mag er zijn. Sterker nog: de Suzuki Swift is leuker om te rijden dan de veel duurdere MINI of Audi A1! Die auto's bieden uiteraard ook andere kwaliteiten voor hun geld, maar als het puur om rijplezier gaat wint de Suzuki.

1.2 Smart Hybrid

Niet alleen het weggedrag is dynamischer dan gebruikelijk bij Suzuki, ook de motoren zorgen ervoor dat de Swift (Engels voor "vlot") zijn naam waarmaakt. De haastige, eerste testrit vond plaats met een 1.2 liter viercilinder motor. Die motor is ook te vinden in andere modellen van Suzuki, maar lijkt veel minder moeite te hebben met de Swift. Zonder aan te dringen zit het tempo er meteen goed in.

Suzuki Swift

Tegelijkertijd blijft het verbruik beperkt dankzij "Smart Hybrid" (let op: alleen bij de "Stijl"-uitvoering). Wanneer de motor hard moet werken en dus veel brandstof zou verbruiken, springt een elektromotor kortstondig bij. Tijdens remmen of uitrollen wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit en daarom is voor het assisteren "gratis" stroom beschikbaar.

Het principe achter de "Smart Hybrid" is gelijk aan dat van hybride-aandrijving van andere merken, maar bij Suzuki zijn zowel de elektromotor als de batterij een stuk kleiner (lees: goedkoper). Het resultaat is er nauwelijks minder om, want ondanks een gehaaste rijstijl komt het verbruik uit op 4.8 liter per 100 km.

1.0 Boosterjet

Naast de 1.2 liter viercilinder motor, is ook een 1.0 liter driecilinder motor beschikbaar. Gevoelsmatig zou de grotere motor superieur zijn, maar dankzij de toevoeging van een turbo is de 1.0 liter "Boosterjet" motor de sterkere van beide. Bovendien maakt de kleinere motor nog makkelijker toeren, waardoor de turbomotor niet alleen beter doorbijt maar ook nog eens levendiger is.

Suzuki Swift

Daarbij is de 1.0 liter (eveneens met Smart Hybrid) iets stiller op de snelweg, omdat het licht dreunende geluid van de 1.2 ontbreekt. Ook de geluiden van rijwind en banden zijn gering voor een auto in deze prijsklasse. De kleine hybride-hulp zorgt voor een aangenaam laag verbruik, dit keer 4.7 liter per 100 km.

Suzuki Swift

Voor de gelegenheid is ook gereden met de 1.0 liter motor in combinatie met een automaat. Bij voordelige auto's, zoals de Swift, wordt vaak bespaard op de techniek van een automaat met als gevolg een lage aanschafprijs, maar een hoog verbruik danwel houterig schakelen. De zestraps automaat van Suzuki schakelt onmerkbaar en liet een keurig testverbruik van 5.3 liter per 100 km noteren.

Ruimte

De haastige spoed is niet voor niets geweest. De testauto was op tijd op locatie voor de fotosessie. En dat geeft eindelijk tijd om de nieuwkomer rustig te bewonderen.

Alhoewel de naam Suzuki Swift al sinds 1985 wordt gevoerd in Nederland, werden in het buiteland allerlei andere namen gebruikt (SA310, Cultus, Metro, Firefly en meer). Het model van 2017 is de derde generatie die wereldwijd bekend staat als Swift. Bovendien is dit de derde doorontwikkeling van de huisstijl die ontstond in 2005.

Suzuki Swift

Ondanks het feit dat de Swift lager en korter is geworden, nam de binnenruimte toe. Door te kiezen voor lagere stoelen nam de hoofdruimte met 2.5 cm toe. Vervolgens konden de zittingen meer rechtop worden gezet en dat zorgt weer voor extra ruimte achterin. Zelfs met twee volwassenen voorin biedt de Swift voortaan ruimte achterin voor nog eens twee volwassenen.

Een veelgehoorde klacht was dat de bagageruimte te klein was en daarom biedt de nieuwe Swift 54 liter meer ruimte dan voorheen. Dit is een grote stap vooruit, maar desondanks is de kofferruimte niet meer dan gemiddeld voor een auto in dit segment.

Suzuki Swift

Uitrusting

Als het gaat om de uitrusting, dan is de Swift helemaal van deze tijd. Niet minder dan twee camera's, een laser en een radar (afhankelijk van het uitrustingsniveau) kijken met de bestuurder mee. Zo kan de Swift waarschuwen voor gevaar, automatisch afstand houden, zelfstandig het grootlicht bedienen (zonder te verblinden) en waarschuwen bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek. Alleen detectie van objecten in de dodehoek ontbreekt omdat dat sensoren rondom de auto vereist en simpelweg te kostbaar is.

Naast veiligheid biedt de Swift luxe in de vorm van een modern audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Dat werkt bovendien samen met de mobiele telefoon via Apple CarPlay en Android Auto.

Om de uitrusting af te maken is de Swift te personaliseren. Alles van de kleur van het dak via de accenten in het interieur tot zelfs de behuizing van de sleutel kan worden gekozen zoals de eigenaar het wil hebben.

Suzuki Swift

Conclusie

Zelden wist een voordelige en compacte auto zo'n gevoel van begeerte los te maken. De eerste indruk na het rijden met de nieuwe Suzuki Swift was dan ook weinig genuanceerd: hebben, hebben, hebben! Dat is te danken aan het speelse uiterlijk, de rijke uitrusting en het ongekende rijplezier.

Gaandeweg bleek de Swift echter meer te bieden dan alleen vertier. Dit pretnummer is namelijk ook een verstandige keuze dankzij volop ruimte voor- en achterin, veel aandacht voor actieve veiligheid en een laag verbruik (ook in de praktijk).

En ja, als zowel het gevoel als het verstand zijn overtuigd dan blijft de simpele conclusie: hebben, hebben, hebben!

plus
  • Ruim en prakisch
  • Moderne uitrusting
  • Heel veel rijplezier
min
  • Brede C-stijl hindert zicht naar achteren
  • Wel zuinig, maar niet zo zuinig als beloofd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!