14 april 2017
Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Geen half werk

Autotest | SUV's zijn groot, machtig en stoer. Daarmee zijn ze ook opzichtig en soms zelfs een tikkeltje ordinair. Voor wie wil genieten van de grootsheid van een SUV in een heel beschaafde verpakking, is de Volvo V90 er nu ook als "Cross Country". Is dit een halve SUV of juist een geslaagde combinatie?
 

De Volvo V90 is een grote, ruime stationcar. De "Cross Country"-uitvoering is stoer aangekleed en voorzien van techniek om ook daadwerkelijk in het terrein te kunnen rijden. Daarmee is de V90 Cross Country bedoeld als een alternatief voor een SUV.

Dat concept is niet nieuw, maar Volvo is al jaren het meest succesvol in het segment van "avontuurlijke stationcars". En al bij de eerste kennismaking met de V90 Cross Country is duidelijk waarom.

Volvo V90 Cross Country

Cross Country

Het front verschilt nadrukkelijk van een gewone V90, de wielkasten zijn dik aangezet en dankzij de 21 inch velgen heeft de testauto een meer dan zelfverzekerde uitstraling.

Het belangrijkste is echter dat de V90 Cross Country serieus hoger is dan een standaard V90. De Cross Country staat 65 mm hoger op de poten en heeft in totaal 21 cm bodemvrijheid. In plaats van een stoer aangeklede stationcar, is de V90 Cross Country daarom echt een mengvorm van SUV en stationwagon.

Volvo V90 Cross Country

De instap is merkbaar hoger dan bij een gewone V90. De bestuurder heeft mede daardoor het gevoel een machtige machine te besturen, net als bij een volbloed SUV.

Uitrusting

Het interieur is onveranderd luxueus en zelfs weelderig. Hier geen afwasbare materialen, extra handgrepen of stootvaste panelen. In plaats daarvan chique materialen en een meer dan complete uitrusting. Centraal staat het 6.5 inch metende beeldscherm waarmee vrijwel alle functies kunnen worden bediend. Het beeldscherm lijkt niet alleen qua afmetingen op een iPad, maar laat zich ook zo bedienen. Wie weet hoe een tablet computer werkt, kan de vele functies van de V90 daarom als vanzelf bedienen.

Volvo V90 Cross Country

Bijzonder is dat de V90 (Cross Country) deels zelfstandig kan rijden. Indien gewenst kan de computer het gas, de remmen en de besturing overnemen. In theorie zou de V90 daarmee geheel zelfstandig lange afstanden kunnen afleggen, maar vooralsnog schrijft de wet voor dat dergelijke systemen alleen mogen assisteren. Daarom klinkt al na enkele seconden een waarschuwing en moet de bestuurder de controle over de auto nemen.

Toch is ook deze assistentie-functie heel zinvol. De diverse hulpsystemen zijn nooit opdringerig, maar geven slechts een zetje of een hint in de juiste richting en dat maakt het rijden makkelijker en verkleint de kans op fouten.

Volvo V90 Cross Country

Off-road

Net als bij de standaard V90 kan de bestuurder kiezen voor een sportieve, economische of normale modus. Dit heeft invloed op de besturing, het gas en het onderstel. Voor de Cross Country komt daar een terrein-stand bij. De Cross Country staat niet op luchtvering, maar door de veren tijdelijk stugger te maken wordt wel voorkomen dat de auto op onregelmatigheden te ver inveert en toch de bodem raakt.

Volvo V90 Cross Country

In de terrein-stand is de reactie op het gas indirect, zodat de bestuurder zichzelf nooit per ongeluk ingraaft door plotseling te veel gas te geven. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard en de eveneens standaard aanwezige anti-slip regeling stelt zich in op terreinrijden. Voor steil afdalen is een afdaalhulp beschikbaar. Deze voorkomt blokkerende wielen en houdt de auto daarmee te allen tijde bestuurbaar.

Wanneer niet in het terrein wordt gereden, is nog steeds duidelijk merkbaar dat de Cross Country anders is dan een gewone V90. De veerwegen zijn onmiskenbaar langer en de auto reageert minder alert ("Touring"-onderstel). Of dit goed of slecht is, is puur persoonlijk. Sommigen ervaren de Cross Country vanwege het onderstel als prettiger dan de standaard V90, anderen missen de scherpte die kenmerkend is voor de V90.

Volvo V90 Cross Country

Benzine

Voor deze test is eerst gereden met de sterkste en spannendste motor op de prijslijst: de T6 benzinemotor met 320 pk / 400 Nm (de T8 hybride is helaas niet beschikbaar als Cross Country). Ondanks het gewicht van 1.868 kg is de "V90 Cross Country T6" serieus snel. De overmacht van de motor is zelfs zo groot, dat de sensatie is te vergelijken met het rijden met een sportieve SUV uit het topsegment.

Ondanks de verpletterende prestaties, ligt het verbruik veel lager dan bij een vergelijkbare SUV dankzij de gunstige stroomlijn van deze stationcar. Volvo belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 13 en dat werd tijdens deze rijtest exact gerealiseerd.

Diesel

Na het topmodel is gereden met het "instapmodel": de D4 diesel. De term "instapmodel" staat tussen aanhalingstekens, want met 190 pk en een koppel van 400 Nm is dit een allesbehalve armoedige motor. Het vermogen komt zelfs bij een lager toerental vrij dan bij de T6 benzinemotor, waardoor de diesel gretiger reageert op het gaspedaal.

Het grote verschil is dat de T6 uiteindelijk harder doorbijt en zich nog beter leent voor het afleggen van lange afstanden op hoge snelheden. Beide motoren zijn stil en ook de geluiden van de banden of rijwind zijn minimaal, want de bestuurder moet natuurlijk rustig en beschaafd kunnen genieten van de auto.

Volvo V90 Cross Country

Conclusie

Volvo is al vele jaren succesvol met avontuurlijke stationcars als alternatief voor SUV's. Met de V90 Cross Country bewijst Volvo nog steeds maatgevend te zijn. Terwijl andere merken zich beperken tot het stoer aankleden van hun auto's, is de V90 Cross Country zo ingrijpend anders dat de auto daadwerkelijk het beste van een SUV en een stationcar combineert.

De welhaast overdadige luxe en de vele veiligheidsvoorzieningen blijven behouden. Voor de V90 Cross Country komen daar een hoge instap, een machtig gevoel (weggedrag / prestaties) en een zekere mate van terreinwaardigheid bij. Desondanks blijft de V90 waardig en beschaafd, zoals het hoort bij Volvo.

plus
  • Goede rijeigenschappen
  • Moderne (veiligheids)techniek
  • Geslaagde mengvorm van SUV en stationcar
min
  • Helt iets over in de bocht
  • Niet verkrijgbaar met T8 hybride-motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!