13 januari 2002
 

Ford Focus wagon (1999 - 2005)

Scherpstellen

Autotest | Toen de Ford Escort werd vervangen door de Ford Focus, ging dat gepaard met een ware cultuurshock. Het ontwerp van de Focus was zo vernieuwend, dat Ford de meest geschrokken koper nog enige tijd de Escort bleef aanbieden. Maar het was niet alleen het uiterlijk dat met de Focus een sprong vooruit maakte, ook de techniek en het uitrustingsniveau maakten een grote stap vooruit. Recentelijk herhaalde Ford deze zet. De Focus onderging een facelift, het uitrustingsniveau werd naar een hoger plan getild en een revolutionaire nieuwe diesel deed zijn intrede. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met de Focus die de norm in de compacte klasse scherpstelde.
 

De recente facelift zal een buitenstaander nauwelijks opvallen. Ford heeft gemeend dat aan een goed ontwerp niet veel hoeft te worden gewijzigd en liet het daarom bij details. Zo zijn de knipperlichten van de bumper naar de koplampunits verhuisd en werd de in de lakkleur meegespoten bumper voorzien van beschermstrips op de hoeken.

Het uitrustingsniveau is opgewaardeerd zodat airconditioning en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening nu tot de basisuitrusting van ieder model behoren. Het stuurwiel en de versnellingspook zijn omkleed met ander leder en de bekleding van de bagageruimte en deuren is aangepast. Aan de lijst van mogelijke extra's zijn xenon-verlichting en een navigatiesysteem met ondersteuning van TMC (locatie afhankelijke filemelding) toegevoegd.

De testauto is de absolute basisuitvoering van de Focus maar straalt bepaald geen armoede uit. Juist door de recente aanpassing van het uitrustingsniveau, geeft dit basismodel hoogstens het idee geen overbodige luxe aan boord te hebben.

Wagon

De testauto is de Wagon-uitvoering, Ford's benaming voor een stationcar. Grofweg komt dat er op neer dat de ontwerpafdeling de opdracht kreeg een stuk aan de auto te plakken en de daklijn door te trekken om tot een maximale laadruimte te komen. Die opdracht heeft de ontwerpafdeling ter harte genomen en kwam met een geslaagde tussenvorm van de scherpe moderne lijnen van de Focus en de traditionele vorm van een stationcar. De bagageruimte meet standaard 520 liter en kan door het opklappen van de achterbank worden vergroot tot 1580 liter.

Ford Focus wagon (1999 - 2005)

Daarbij is het zaak eerst de zitting van de achterbank tegen de voorstoelen aan te klappen. In tegenstelling tot veel andere auto's, heeft de Focus Wagon voldoende ruimte gelaten om de zitting op te kunnen klappen als de voorstoelen al ver naar achteren staan. Bestuurder en passagier leveren dus niets aan leefruimte in als de volledige laadruimte moet worden benut. Als ook de hoofdsteunen uit de rugleuning van de achterbank zijn verwijderd, kan de leuning worden opgeklapt en blijft een keurige vlakke laadruimte over.

De laadruimte is regelmatig van vorm zodat de beschikbare ruimte maximaal kan worden gebruikt. De gehele ruimte is bekleed met een fraaie zachte en luxe stof, Ford voorziet niet standaard in rubber matten of andere bescherming. Daarom kan een rit met een hond met modderpoten of een bevuilde mountainbike de bestuurder wel eens lang heugen. Uiteraard is de bagageruimte wel voorzien van een afdekhoes en zijn twee zijluikjes beschikbaar voor bijvoorbeeld een CD-wisselaar en verbandtrommeltje.

Ford Focus wagon (1999 - 2005)

Tdci

Zoals bij introductie van de auto al direct werd benadrukt, heeft de Focus een onderstel van een type dat eigenlijk alleen onder veel duurdere auto's is te vinden. Dat geeft de Focus een uniek voordeel boven andere auto's in deze klasse. Het waarom zal een ieder direct blijken tijdens een proefrit. Het onderstel geeft iedere rimpeling van het wegdek prachtig door zonder ooit vermoeiend te worden. Sterker nog, het voelt bijna prettig om iedere keer weer te genieten van de sublieme manier waarop de Focus afrekent met alle onheil onder de auto en dat op een fraaie manier aan de inzittenden laat weten. Daarbij staat het onderstel garant voor een bovengemiddeld goede wegligging.

Voor de gemiddelde personenauto is het misschien minder interessant hoge bochtsnelheden te kunnen halen, maar het is prettig te weten dat de Focus een grote hoeveelheid reserve heeft ingebouwd in panieksituaties. Veiligheid begint bij voorkomen door een uitstekend weggedrag, daarna zijn alle gebruikelijke airbags en verstevigingsbalken aanwezig voor het genezen. Wanneer de bestuurder toch eens in een baldadige bui is, is het natuurlijk altijd leuk dat de Focus meer in huis heeft dan zomaar een middenklasser.

De echte vernieuwing is echter te vinden in het motorenaanbod. Dat is uitgebreid met een zogenaamde "TDCi" diesel. Ford licht haar vinding toe met een uitgebreide uiteenzetting over een tweede generatie common rail diesel, aangevuld met de meest fantastisch klinkende technische termen en een veelheid aan interessant aandoende afkortingen. In de praktijk komt het er op neer dat een computer heer-en-meester is over de motor en ook tijdens het rijden nauwlettend meeluistert, -kijkt en -voelt. Afhankelijk van de situatie kan de computer ingrijpen om zo zeker te zijn van maximale prestaties bij een minimaal verbruik.

Tijdens de testperiode blijkt dat de TDCi diesel alle voordelen van een benzinemotor met die van een diesel weet te combineren. Zo mag de motor relatief veel toeren maken voor een diesel en is de auto in de stad ronduit levendig en vlot. Een turbogat is zo goed als afwezig, de motor is bij ieder toerental sterk en alert. Het geluid dat de krachtbron bij stadsverkeer maakt is nog steeds ongetwijfeld dat van een diesel. Op de snelweg is de motor juist bijzonder stil, zo niet onhoorbaar. In alle gevallen levert de TDCi de levendigheid van een benzinemotor, maar blijven de souplesse en het lage verbruik van een diesel.

Conclusie

De Ford Focus blijft scoren op alle vlakken. De uitrusting is al vanaf het basismodel heel compleet, het onderstel behoort tot de absolute top in de compacte klasse en de nieuwe dieselmotor is een echte vooruitgang in dieselland. Daarbij is de Focus ook als wagon heel verdienstelijk. De bagageruimte is groot en bruikbaar. Daarmee stelt de Focus de norm als middenklasse familieauto en zakenauto opnieuw scherper.

plus
  • Subliem onderstel
  • Tijdloze vormgeving
  • Prettige dieselmotor
min
  • Besmettelijke bekleding bagageruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!