7 mei 2017
Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Te mooi voor de modder

Autotest | De Mercedes-Benz E-Klasse was al sterk op vele terreinen. Zo overtuigt de auto met luxe, comfort, veiligheid en ruimte. Bovendien is de E-Klasse een van de eerste semi-zelfrijdende auto's. Met de "All Terrain" komt daar nu nog een talent bij: terreinwaardigheid.
 

Misschien is terreinwaardigheid niet de meest logische aanvulling op het lijstje van talenten van de E-Klasse. Maar... de concurrentie biedt al jaren grote stationcars met ruige aankleding plus de bijbehorende techniek om de auto daadwerkelijk vaardig te maken in het terrein. Aansluitend bij dat succes biedt Mercedes-Benz nu een avontuurlijke versie aan onder de naam "All Terrain".

De All Terrain is geen opzichzelfstaand model, het is slechts een exclusieve uitvoering van de E-Klasse Estate (en alleen de Estate). Van buiten is deze bijzondere versie herkenbaar aan breed aangezette wielkasten en een zogenaamde "SUV grille".

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Binnenin wordt de hang naar avontuur iets anders uitgelegd. Hier geen stootvrije panelen of gemakkelijk afwasbare elementen. In plaats daarvan is het dashboard ingelegd met panelen in aluminium-carbon look. Iets zinvoller zijn de pedalen met rubber noppen, zodat ze ook grip hebben wanneer wordt gereden met vieze schoenen.

Uitrusting

Omdat de All Terrain op de aankleding na gelijk is aan iedere andere E-Klasse, is ook de uitrusting gelijk. Dat betekent alle luxe en veiligheid die mag worden verwacht van een stationcar in het hoge segment, plus enkele extra's. De E-Klasse kan namelijk deels zelf rijden. Indien gewenst neemt de computer het gas, de remmen en het stuur over. Omdat de wet dat verplicht, rijdt de E-Klasse slechts kortstondig (+/- 20 sec.) zelfstandig. Een test leert dat dit in rustig verkeer prima functioneert, maar het systeem is nog niet klaar voor de spits.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Naast veiligheid biedt de E-Klasse ook volop comfort. En daarvan is het hoogwaardige (optionele) audiosysteem voor Autozine het meest waardevol. Dit systeem is op maat gemaakt door de Duitse specialist Burmester en klinkt zeldzaam goed. Of om het nog duidelijker te stellen: voor audio-liefhebbers is de E-Klasse dankzij Burmester veruit de beste auto in zijn soort.

Alle terreinen

De All Terrain beschikt over een functie die de gewone E-Klasse niet biedt. Naast de standen voor sportief, economisch of comfortabel rijden, is ook een off-road modus beschikbaar. Net als bij de andere modi beïnvloedt dit de motor, de versnellingsbak, de besturing en het onderstel. Dit systeem is afgeleid van de Mercedes-Benz GLE en daarom toont de E-Klasse Terrain, net als de GLE, de stuuruitslag, hellingshoek en een kompas in het beeldscherm tijdens het terreinrijden.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

In de praktijk is vooral de extra bodemvrijheid van belang. In de terrein-modus wordt de bodemvrijheid met 2.9 cm vergroot tot maximaal 15.6 cm. De "4Matic" vierwielaandrijving en de anti-slip regeling worden op terreinrijden afgestemd voor maximale grip in zand of modder.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Dankzij de terrein-modus zijn diepere kuilen en steilere hellingen te nemen dan met een doorsnee stationcar. Maar... het profiel van de gemonteerde banden vult zich in een oogwenk met zand of modder en dan is de All Terrain even hulpeloos in het terrein als een gewone auto. Daarom is het zaak te blijven rijden in zand of modder (niet stilstaan en weer wegrijden) en alleen dan weet de All Terrein zich heel aardig te redden in het terrein. Ter vergelijking: de in- en uitloophoeken van de gemiddelde SUV zijn groter dan die van de E-Klasse, maar de aandrijving is van hetzelfde niveau.

Op de openbare weg kiest de E-Klasse All Terrain nadrukkelijk voor comfort. Dankzij de banden met relatief grote wangen (bedoeld voor terreinrijden), biedt de All Terrain zelfs nog meer comfort dan een standaard E-Klasse. Dit heeft wel tot gevolg dat de auto iets overhelt in de bocht en iets minder gevoel geeft in de besturing. Tegelijkertijd blijft het vertrouwen in de auto groot, want wanneer een bocht een keer wordt onderschat kan straffeloos hard worden gereden en geeft het onderstel geen krimp.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Diesel

De belangrijkste redenen om de E-Klasse All Terrain te verkiezen boven een SUV zijn het betere weggedrag (lager zwaartepunt) en de beschaafdere uitstraling. Als het gaat om ruimte en luxe staat de E-Klasse op een vergelijkbaar niveau met een SUV.

Op het punt van motorisatie is er wel een verschil. De E-Klasse All Terrain is alleen leverbaar met een dieselmotor, want die levert de meeste trekkracht en dat is belangrijk in het terrein of bij het trekken van een zware aanhanger (tot 2.100 kg). Vooralsnog is de All Terrain er alleen met de "220d", later volgt ook de "350d" (zescilinder).

De "E220d" is goed voor 194 pk / 400 Nm en dat is ruimschoots voldoende. Echter, het gevoel van macht dat het rijden met een SUV voor velen zo aantrekkelijk maakt ontbreekt bij de E-Klasse All Terrain. De All Terrain rijdt als een gewone E-Klasse en dat betekent dat alles met groot gemak gaat. Dankzij de hoge mate van comfort lijken afstanden zelfs korter dan met de meeste andere auto's.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Conclusie

De "Mercedes-Benz E-Klasse" is er nu ook in "All Terrain"-uitvoering. De avontuurlijke versie is bedoeld als een verstandig alternatief voor een SUV. De belangrijkste voordelen van de E-Klasse boven een SUV zijn de politiek correcte uitstraling, de betere wegligging (lees: veiligheid) en het gunstigere verbruik.

Alle sterke punten van de E-Klasse zijn behouden gebleven. Ook deze stoere E-Klasse biedt de modernste techniek en vooral: een hoge mate van verfijning. Daarmee is het sterkste punt van deze auto tevens het zwakste: alhoewel het best kan, is de E-Klasse All Terrain simpelweg te mooi om daadwerkelijk de modder mee in te gaan

plus
  • Vooruitstrevende techniek
  • Comfortabeler dan een gewone E-Klasse
  • Daadwerkelijk vaardig in het terrein (met de juiste banden)
min
  • Hinderlijke reflectie dashboard in voorruit (afhankelijk van lichtinval)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!