31 december 2016

Nissan Crossing

Nissan showroom Tokio

Diversen | Decennia lang had Nissan een showroom op de meest prestigieuze plek van heel Japan. Aan het drukste kruispunt van de hoofdstraat van de chique wijk Ginza in Tokio had Nissan sinds 1963 een showroom. Maar de laatste jaren was op deze locatie slechts een grijze bouwput te vinden. Sinds kort is de nieuwe Nissan-showroom opnieuw geopend en Autozine nam een kijkje.
 

Jarenlang was het een trieste aanblik. Tussen winkels van 's werelds meest prestigieuze merken en omringd door oogstrelende architectuur van grote modehuizen was de locatie van Nissan slechts een bouwput. Om de pijn te verzachten werd de constructie af-en-toe opgefleurd met een enorme reclameposter, maar daar bleef het bij.

Nu, eind 2016, is duidelijk waarom het zo lang heeft moeten duren. De nieuwbouw is half rond, heeft een organische structuur van elementen die in de hoogte van vorm veranderen. Bovendien schittert de witte kleur van het gebouw als de parel in deze peperdure winkelstraat.

Begane grond

In de etalage van de "Nissan Crossing" (voorheen bekend als "Nissan Gallery") staan echte lokkertjes. Op het trottoir ontstaan daarom regelmatig opstoppingen vanwege enthousiast fotograferende autoliefhebbers.

Op het moment van het bezoek van Autozine staat de "Teatro for Dayz" bij de entree. Deze bijzondere conceptcar heeft lichtkranten rondom waarmee de bezoekers worden begroet. Deze techniek zal later worden gebruikt in zelfrijdende auto's om te kunnen communiceren met andere verkeersdeelnemers. Zo kunnen boodschappen zoals "gaat u voor" of "ik ga nu invoegen" worden getoond.

De eerste auto in de showroom is een Nissan GT-R Nismo; alsof een gewone GT-R te min zou zijn. Omdat bij Nissan Crossing alleen auto's worden getoond en niet verkocht, is het maken van een proefrit ook niet mogelijk. In plaats daarvan worden virtuele proefritten aangeboden middels een virtual reality bril. Ook meekijken met races is hiermee mogelijk.

Naast de GT-R staat de GripZ conceptcar, die debuteerde tijdens de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in 2015. De GripZ houdt het midden tussen een coupé en een SUV, waarbij de "Z" in de naam verwijst naar de fameuze 240Z en 370Z sportwagens van weleer.

Elektrisch rijden

Met de roltrap komt de bezoeker op de volgende verdieping, waar meer realistische modellen zijn te vinden. Zo is hier de hagelnieuwe "Note e-Power" te vinden. De e-Power wordt aangedreven door een elektromotor, maar de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door een benzinemotor. Omdat deze benzinemotor ongeacht de gereden snelheid op het meest efficiƫnte toerental kan draaien, zou dit zuiniger zijn. Daarbij is de vermogensafgifte linear en dat zorgt voor meer comfort.

De Note e-Power is sinds november 2016 in Japan te koop voor omgerekend 20.000 euro inclusief belastingen. De kans dat de Note e-Power naar Nederland komt is vooralsnog nihil.

Even verderop toont Nissan een bijzonder aangeklede Leaf. Kunstenaar Kohei Nawa heeft de auto aangekleed en heeft zich daarbij laten inspireren door de energiestromen in de natuur. Het project heet dan ook "Trans-Energy".

Crossing Café

In een lange gang is alle denkbare Nissan en Nissan memorabilia te vinden. Van sleutelhangers tot knuffelberen en aankleding voor de auto, alles is hier te koop voor de echte Nissan-liefhebber.

De gang komt uit in het "Crossing Café" waar de gasten kunnen genieten van en hapje en een drankje. Wie in de rij staat om te bestellen zal echter een bijzonder schouwspel waarnemen: met een iPad neemt de serveerster foto's van alle bezoekers. Dat is niet vanwege een bovengemiddelde toewijding voor de gasten, maar omdat het gezicht van de bezoeker kan worden "geprint" op het schuim van de koffie.

Wie liever niet de lippen aan zichzelf zet, kan overigens ook kiezen voor een afbeelding van zijn of haar favoriete Nissan-model. Omdat ondergetekende een zogenaamd "radiohoofd" heeft, werd het voor deze gelegenheid een kopje Leaf.

Vervolgens kan het kopje koffie worden genoten met uitzicht op het drukke kruispunt van Ginza. Misschien komt er wel een bijzondere Nissan voorbij rijden?

Conclusie

In 1963 opende de eerste "Nissan Gallery" aan de chicste winkelstraat van Tokio. Na verbouwingen in 1970 en 2003 opent deze bijzondere showroom nu opnieuw de deuren. Niet alleen het uiterlijk, maar ook de naam is gewijzigd. De showroom heet voortaan "Nissan Crossing" en toont bijzondere conceptcars en exclusieve productiemodellen.

In de showroom worden geen auto's verkocht. Het doel van de Nissan Crossing is slechts om de nieuwste techniek te tonen en om het imago van Nissan hoog te houden.

Afreizen naar Japan alleen om deze showroom te zien is daarom wellicht een tikkeltje overdreven. Maar autoliefhebbers die in Tokio zijn, zullen zeker genieten van dit nieuwste visitekaartje van Nissan.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!