4 december 2016
Mazda 3

Mazda 3

Vele kleintjes maken een grote

Autotest | Wanneer een auto op leeftijd komt, volgt steevast een verjongingskuur. Dat betekent een fris uiterlijk, nieuwe motoren en een rijkere uitrusting. Ook de Mazda3 heeft een facelift ondergaan, maar geen van de genoemde zaken is vernieuwd. Wat is er precies nieuw aan de vernieuwde Mazda3?
 

Mazda heeft een heel eigen filosofie. Mazda zoekt met alle modellen de top van het segment op. Daarbij ligt de nadruk op rijkwaliteiten, niet op marketing of gadgets.

Die rijkwaliteiten dankt de Mazda3 aan zeer royale buitenmaten (bijna 10 cm langer dan gemiddeld in dit segment), een uiterst verfijnd onderstel en "SkyActiv"-techniek. Dat laatste staat voor een totaalpakket aan brandstofbesparende maatregelen. Dat gaat veel verder dan alleen de motoren, maar betreft ook het chassis en de vormgeving (stroomlijn!).

Mazda 3

Diesel

SkyActiv beperkt zich niet tot motoren, maar uiteraard speelt de krachtbron wel een centrale rol. En ook hier kiest Mazda een eigen weg. In plaats van "downsizen" (verkleinen van motoren), kiest Mazda voor het verfijnen van bestaande techniek.

De Mazda3 is daarom leverbaar met "ouderwets" grote motoren. Zo is de testauto voorzien van een 2.2 liter dieselmotor. Een korte blik op de prijslijsten van de concurrerende modellen leert dat dit veruit de grootste dieselmotor is die nog wordt aangeboden in een auto in dit segment. Toch levert de dieselmotor slechts 150 pk / 380 Nm en dat is weer heel gemiddeld.

Mazda 3

Het verschil zit in de verfijning. Kleine motoren met turbo en of supercharger moeten hard werken om te presteren. De relatief grote Mazda motor daarentegen presteert met veel gemak en dat geeft extra comfort. Voor modeljaar 2017 is de dieselmotor voorzien van "High Precision Boost Control" en "Natural Sound Smoother" en "Natural Sound Frequency Control". Exacte uitleg van ieder systeem kost boekdelen. Het gaat om het resultaat: samen maken ze de motor stiller en soepeler.

Gevoelsmatig is het verschil tussen benzine- en dieselmotoren met deze nieuwe technieken nog kleiner geworden. Het voor een diesel kenmerkende nagelende geluid wordt nog beter onderdrukt, alleen tijdens voluit accelereren is nog hoorbaar dat dit een dieselmotor is. Nog veel belangrijker: ondanks een veeleisende testroute is het praktijkverbruik vrijwel gelijk aan de fabrieksopgave.

Mazda 3

Benzine

De bestaande 2.0 liter benzinemotor is niet aangepast. Het vermogen van 120 pk / 210 Nm is nog steeds ruim voldoende om vlot met de verkeersstroom mee te komen. Ook nu kiest Mazda expliciet niet voor turbo's of andere "hulpstukken". Omdat een turbomotor het vermogen minder geleidelijk opbouwt, zou de bestuurder volgens Mazda ook minder gelijkmatig gasgeven en dat zou het verbruik verhogen.

Opnieuw blijkt de filosofie te werken, want ook de benzinemotor blijkt in de praktijk meer comfort te bieden en tegelijkertijd eenzelfde verbruik te realiseren als de turbomotoren van andere merken.

Mazda 3

Weggedrag

Voor modeljaar 2017 is ook het weggedrag verbeterd. Opnieuw kijkt Mazda verder dan andere fabrikanten. Men begon namelijk niet bij de gebruikelijke veren en dempers.

Mazda 3

In plaats daarvan begint Mazda bij... de stoelen! Door de pasvorm van de stoelen subtiel aan te passen, is het contactoppervlak tussen de bestuurder en de stoel groter en dat geeft als vanzelf beter contact met de auto. Ook het stuurwiel zorgt door een net iets andere vorm van de spaken voor een betere grip en makkelijkere bediening van de toetsen op het stuurwiel.

Op technisch vlak zorgt "G-Vectoring Control" (GVC) voor vernieuwing. Door bij het insturen van een bocht een fractie van een seconde het motorvermogen te verlagen, duikt de auto iets in de voorveren. Dat zorgt voor een betere balans van het koetswerk en dat resulteert weer in betere grip en meer comfort. Het zijn allemaal kleine aanpassingen, maar samen zorgen ze voor een belangrijk verschil.

Mazda 3

Uitrusting

Als het gaat om de uitrusting kiest, Mazda eveneens een eigen richting, maar dit keer is de redactie minder enthousiast. Terwijl vrijwel alle fabrikanten uitbreiden met Apple CarPlay en Android Auto, heeft Mazda het bestaande infotainment-systeem slechts verfijnd. Koppeling met smartphones heeft volgens Mazda een lage prioriteit en daar is Autozine het niet mee eens.

Wel werden de klokken (snelheidsmeter en toerenteller) opnieuw vormgegeven voor een betere afleesbaarheid. Door de handbediende parkeerrem te vervangen door een elektrisch exemplaar kwam ruimte in de middentunnel vrij, die is gebruikt voor extra bergruimte. Bestaande veiligheidssystemen werken verfijnd, zodat deze exacter en/of tot hogere snelheden werken.

Mazda 3

Uiterlijk

Natuurlijk hoort bij een facelift ook een aangepaste vormgeving, maar de techniek ging voor. Het front is slechts subtiel aangepast, waarbij de koplampen nu overlopen in de grille. Daardoor is de Mazda3 gevoelsmatig breder geworden, voor een meer zelfverzekerde uitstraling.

Tenslotte is een veel geuite wens van de klanten in vervulling gegaan. Tot nu toe was de Mazda3, op het rood na, alleen in sobere tinten leverbaar. Speciaal voor de "3" heeft Mazda daarom een geheel nieuwe blauwe lak ontwikkeld ("Eternal Blue"), die de auto meer karakter geeft. Zo kan een kleine aanpassing toch voor een heel groot verschil zorgen.

Mazda 3

Conclusie

De Mazda3 is door zijn opzet al anders dan andere auto's. De Mazda3 positioneert zich dankzij superieure rijeigenschappen aan de top van zijn segment. Voor de facelift voor modeljaar 2017 verstevigt Mazda die positie door alle aandacht te richten op die sterke punten. Het uiterlijk of de uitrusting zijn daarom nauwelijks gewijzigd.

In plaats daarvan is de Mazda3 op talloze punten verfijnd. De 2.2 liter dieselmotor loopt dankzij preciezer gecontroleerde injectie nog fijner. De wegligging werd dankzij slimme techniek nog beter. Kleine aanpassingen aan de stoelen en besturing geven een beter gevoel met de auto. Het zijn allemaal kleine wijzigingen, maar samen zorgen ze voor een groot verschil.

plus
  • Uitmuntende rijeigenschappen
  • Vlot en zuinig, ook in de praktijk
min
  • Onoverzichtelijk bij achteruit inparkeren
  • Weinig aandacht voor integratie met smartphones
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!