20 november 2016
Seat Leon

Seat Leon

Afgerond

Autotest | Wanneer een hagelnieuw model bij de dealer verschijnt, is het werk van de technici nog lang niet gedaan. Het ontwikkelen van een auto is namelijk een tijdrovend proces. De techniek die aan het begin van de ontwikellingsfase werd toegepast, is bij de dealerintroductie eigenlijk alweer achterhaald. Daarom is de Seat Leon voor modeljaar 2017 gemoderniseerd, waarmee het werk van de technici nu is afgerond.
 

Sinds de eerste introductie van de derde generatie van de Leon in 2012 heeft het model zich ruimschoots bewezen. Met de dynamische rijeigenschappen, de schappelijke prijs en vooral het onderscheidende uiterlijk heeft de Leon veel harten weten te veroveren.

In de tussentijd heeft Seat nieuwe modellen geïntroduceerd en is de huisstijl iets gewijzigd. Dankzij nieuwe voor- en achterbumpers, alsmede nieuwe voor- en achterlichten, past de Leon beter bij die nieuwe modellen. Een verchroomde strip langs de zijruiten accentueert het silhouet van de auto, waardoor het ontwerp net even beter uit de verf komt.

Seat Leon

Interieur

De nieuwe koplampen bedienen zich van LED-techniek, hetgeen een betere lichtopbrengst geeft en minder energie verbruikt. Ook in het interieur speelt LED-licht een hoofdrol, want voortaan beschikt de Leon over interieurverlichting waarvan de kleur naar wens is in te stellen.

De vormgeving van het interieur is vrijwel ongewijzigd gebleven. De lijnen van het dashboard zijn al even scherp getekend als de buitenzijde van de auto. De afwerkingskwaliteit was en is goed. De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De ruimte achterin is bovengemiddeld, zelfs met een lange bestuurder voorin past achterin nog eens een volwassene.

Seat Leon

Het belangrijkste nieuws zit in het "infotainment"-systeem, ofwel de audio, navigatie en communicatie. Het aantal knoppen is gereduceerd tot twee: daarmee wordt gekozen voor de ingebouwde computer van Seat of de smartphone van de bestuurder (via Android Auto of Apple CarPlay). Seat heeft er alles aan gedaan het verschil tussen beide zo klein mogelijk te maken, want ook Seats eigen infotainment-systeem werkt met icoontjes op een desktop en is te bedienen door te vegen over het scherm.

Seat Leon

De Leon beschikte al over sensoren en een camera die met de bestuurder meekijken. Voortaan werken deze preciezer en werken ze op hogere snelheden. Daarom gaat de functionaliteit nu verder dan alleen de gebruikelijke waarschuwingen voor gevaar, want de Leon kan voortaan zelfstandig filerijden.

Diesel

De Leon was al leverbaar met een 1.6 liter dieselmotor, maar de technici van Seat vonden het nodig om voor 2017 een geheel nieuwe 1.6 liter dieselmotor te ontwikkelen.

Seat heeft daarbij nadrukkelijk gekozen voor prestaties en minder voor een laag verbruik. De voorgaande 1.6 TDI had een uitstoot van slechts 88 gram CO2 per kilometer. De nieuwe 1.6 TDI levert weliswaar 5 pk meer, maar stoot 105 gram CO2 uit.

Seat Leon

Gelukkig is het door Seat beloofde verbruik van 1 op 25 in de praktijk goed te realiseren (het testverbruik ligt hoger vanwege een zeer veeleisend traject met bergweggetjes en stadsverkeer).

Seat Leon

Daarbij overtuigt de nieuwe 1.6 TDI met daadkracht. Vanaf het moment dat de koppeling wordt losgelaten, is voelbaar hoeveel kracht deze relatief kleine motor voor handen heeft. En wanneer het gas dieper wordt ingetrapt, beschikt de relatief kleine dieselmotor over een verrassend grote reserve.

Wanneer wordt gekozen voor de zwaardere motoren, voorziet Seat de Leon voortaan van een pakket aan geluidsreducerende onderdelen. Helaas is dit niet besteed aan de 1.6 diesel, tijdens het accelereren is daarom een ouderwets nagelend dieselgeluid hoorbaar. Bij constante snelheden is deze nieuwe dieselmotor juist heerlijk stil.

Seat Leon

Benzine

Om de Leon voor een grotere groep kopers betaalbaar te maken, is ook een 1.0 liter benzinemotor leverbaar. Deze driecilinder is goed voor 115 pk / 200 Nm en dat is in de praktijk ruim voldoende. De bestuurder heeft nooit het gevoel een instapmodel te rijden.

In tegendeel! De driecilinder pakt al bij lagere toeren goed op en laat zich desgewenst sportief rijden. Alleen dan is de kenmerkende driecilinder-roffel hoorbaar. Wanneer juist kalm met de verkeersstroom wordt meegereden is de driecilinder vrijwel even rustig als de grotere benzinemotoren.

Seat Leon

Weggedrag

De Leon dankt zijn succes mede aan de goede rijeigenschappen. Alhoewel de auto dezelfde basis heeft als de Volkswagen Golf en Audi A3, voelt de Seat lichtvoetiger en dynamischer. Voor modeljaar 2017 heeft Seat het onderstel niet aangepast en daarom behoudt de auto het levendige karakter.

Wanneer wordt gekozen voor een eenvoudige uitrusting en een eenvoudige motor, heeft dit wel als nadeel dat de auto minder volwassen en solide lijkt. Met zwaardere motoren en een rijke uitrusting geeft het levendige weggedrag juist een superieur gevoel.

Seat Leon

Conclusie

Enkele jaren na de introductie van een nieuwe auto volgt steevast een facelift. Techniek die bij het ontwerp van de auto nog in de kinderschoenen stond, is nu productierijp en zorgt ervoor dat een bestaand model zich weer kan meten met hagelnieuwe modellen van de concurrentie.

Voor de Seat Leon betekent dit dat het motorenaanbod is afgerond naar beneden. Een nieuwe 1.6 liter dieselmotor verbruikt meer dan voorheen, maar zet daar daadkracht tegenover. Een 1.0 liter benzinemotor maakt de Leon betaalbaarder. De rijkere uitrusting maakt de Leon veiliger en comfortabeler. En daarmee is het werk van de technici van Seat voorlopig afgerond.

plus
  • Moderne techniek
  • Geslaagde vormgeving
  • Sterke en relatief zuinige motoren
min
  • Onhandig kleine buitenspiegels
  • Onoverzichtelijk bij achteruit rijden
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!