20 januari 2017
Ford Ranger

Ford Ranger

Wildebras van de zaak

Autotest | Bij een auto van de zaak wordt meestal gedacht aan een bestelauto. Als het nog ruimer moet zijn, gaan de gedachten al snel uit naar een busje. Maar over de grens, en dan vooral in Amerika, is de pickup de eerste keuze. Om de pickup voor Europa aantrekkelijker te maken, heeft de Ford Ranger een facelift ondergaan en is het model beschikbaar in een spannende "Wildtrak"-uitvoering.
 

Wat is het meest verkochte model van Ford? De Focus? De Fiesta? Of misschien de Mondeo? In Europa zijn dat logische antwoorden, maar in Amerika is de "F150" het meest verkochte model van Ford. De F150 is een enorme pickup truck die in Amerika wordt gezien als handzame gezinsauto, maar daarbuiten bijna een vrachtwagenrijbewijs vereist.

Daarom levert Ford in Azie en Afrika een iets minder grote pickup: de Ranger. De Ranger meet "slechts" 5 meter 36 en dat is vergelijkbaar met andere pickup trucks die in Europa worden geleverd. Nog steeds is de Ranger allerminst klein, want de laadbak begint ter hoogte van het dak van de gemiddelde personenauto. Maar... de Ranger is in ieder geval iets minder kolossaal dan de puur Amerikaanse modellen.

Ford Ranger

Wildtrak

Wat de Ranger gemeenschappelijk heeft met de Amerikaanse giganten, is dat dit model niet alleen bedoeld is als werkmansauto, maar ook als vrijetijdsauto. Daarom is Ranger ook leverbaar in de hier getoonde "Wildtrak" uitvoering; herkenbaar aan 18 inch velgen, aluminium accenten, zwarte grille en meegespoten bumpers. Voor de testauto komt daar nog de fantastische kleur "Pride Orange" bij, wat deze mastodont een stuk vriendelijkere uitstraling geeft.

Binnenin komen de oranje tinten terug. Belangrijker is echter dat de uitstraling binnenin meer die van een personenauto is en minder die van een werkauto. De layout van het dashboard, de gebruikte materialen en uitrusting doen allemaal denken aan een grote SUV.

Ford Ranger

De uitrusting doet zelfs niet onder voor die van een luxe auto. Zo is de Ranger Wildtrak voorzien van onder andere radar gestuurde cruise-control, een uitgebreid infotainment-systeem genaamd SYNC2 (audio, navigatie en communicatie) en heel veel actieve veiligheid (de computer kijkt mee met de bestuurder en waarschuwt of grijpt in indien nodig).

Ruimte

De zithouding achter het stuur doet denken aan die in een grote SUV. De ruimte voorin is uitstekend en dankzij de (zeer) hoge zit en de grote buitenspiegels is het koetswerk lekker overzichtelijk. Alsof dat nog niet genoeg is, staat er ook nog een achteruitrijcamera op de optielijst.

Ford Ranger

Wanneer wordt gekozen voor een uitvoering op grijs kenteken, wordt de achterbank vervangen door twee grote bergvakken. De Ranger is verkrijgbaar als vierzitter op geel kenteken, maar dan lopen de prijzen zo sterk op dat de lol er snel van af is. Ter illustratie: de testauto op grijs kenteken kost 34.000 euro exclusief belastingen, een vergelijkbaar model op geel kenteken inclusief belastingen moet 99.198 euro opleveren.

Wat de Ranger uniek maakt, is uiteraard de open laadbak (lengte: 1847 mm, breedte: 1560 mm, diepte: 511 mm). Die is voorzien van een zeer stevige, slijtvaste vloer. De toegang is gemakkelijk dankzij een stevige klep die het gewicht van een volwassen man mag dragen. Dit is een auto om op te klimmen! De Wildtrak is voorzien van een "rollertop", waarmee de lading kan worden beschermd tegen de elementen danwel prangende blikken van ongenodigden. Alles aan de Ranger is groot en grof, waardoor de auto niet zozeer stevig maar welhaast onverwoestbaar aanvoelt.

Ford Ranger

Vijfcilinder diesel

Ook groot en grof is de vijfcilinder dieselmotor in de testauto. In tegenstelling tot de moderne motoren uit bijvoorbeeld de Ford Transit, bedient deze Ranger zich van domme kracht. Uit de 3.2 liter inhoud haalt de Ranger slechts 200 paardenkrachten, die via een zestraps automaat worden overgebracht op de wielen.

Ford Ranger

Vanuit stilstand reageert de Ranger zeer gretig op het gaspedaal, zodat deze pickup er steevast met bruut machtsvertoon vandoor gaat. Eenmaal op snelheid is de krachtbron juist loom en onwillig, terwijl het forse koppel (470 Nm) de Ranger in staat zou moeten stellen tot machtige tussenacceleraties. Niet dus.

Ford heeft het karakter van de motor en de automaat zo gekozen dat de Ranger ook gemakkelijk van de plek komt met een zware lading in de bak danwel in een aanhanger (tot 3.5 ton). Wanneer onbeladen wordt gereden, is de gretigtheid van het gaspedaal echter onhandig. In het terrein zorgt dit er zelfs voor dat de Ranger zichzelf gemakkelijk ingraaft.

Ford Ranger

Vanwege het ongebruikelijke vijfcilinder-geluid, klinkt het alsof de motor veel toeren maakt op de snelweg en dat is vermoeiend. In feite komt het toerental bij gemiddeld gebruik zelden boven de 2.000. Daarom is het teleurstellend dat het verbruik in de praktijk nauwelijks beter is dan 1 op 10. Alleen wanneer over lange afstanden maximaal 100 km/u wordt gereden, daalt het verbruik tot acceptabele waarden.

Weggedrag

Vrijwel iedere Ford wordt geroemd om het sublieme weggedrag. In bijna iedere test van een Ford wordt beschreven hoe het merk als beste de balans weet te vinden tussen sportiviteit en communicativiteit. Daar komt voor de Ranger een derde factor bij: terreinwaardigheid. Bovendien moet de Ranger zowel met als zonder lading een comfortabel en veilig weggedrag hebben. En dat maakte het zoeken naar balans een stuk lastiger!

Ford Ranger

Het resultaat is dat de Ranger in onbeladen toestand ronduit stug is geveerd. Oneffenheden op de snelweg worden glashelder doorgegeven aan de bestuurder, die daarop als vanzelf gaat corrigeren. Vanwege de lange veerwegen heeft de Ranger bovendien wat horizontale beweeglijkheid; alsof de auto op zijn benen wiebelt.

Daar staat tegenover dat de Ranger in het terrein enorme kuilen en obstakels kan overwinnen (grondspeling: 229 mm, op- en afloophoek: 28 graden). Met het oog op gebruik in afgelegen gebieden levert Ford voor terreinrijden geen geavanceerde elektronica, maar een eenvoudige en betrouwbare mechanische oplossing. Met een knop kan worden gekozen voor twee- of vierwielaandrijving. Als dat laatste niet voldoende is, dan is lage gearing beschikbaar. Vervolgens is het aan de bestuurder om de capaciteiten van de Ranger op de juiste manier te benutten...

Ford Ranger

Conclusie

Ford heeft als beleid dat alle modellen over de gehele wereld verkrijgbaar zijn. Uiteraard weet Ford dat niet alle modellen overal even goed zullen aanslaan. Terwijl een pickup truck in Amerika een heel gangbare auto is, is het in Nederland een zeldzaamheid.

Een proefrit maakt duidelijk waarom. Alhoewel de Ranger de kleinste pickup van Ford is, is de auto nog steeds onhandig groot. Daarbij is een open laadbak maar heel zelden praktischer dan de gesloten laadruimte van een busje. De Ford Ranger heeft serieuze off-road kwaliteiten, maar die zijn in het keurige geplaveide Nederland nauwelijks relevant.

En toch wist de Ranger tijdens de proefrit enorm te charmeren! Het weggedrag, de uitrusting en de zithouding staan allemaal op een hoger niveau dan bij het gemiddelde busje. Bovendien maakt de "Wildtrak"-uitvoering de Ranger tot zo'n begeerlijke verschijning dat alle rationele argumenten tegen de auto gaandeweg opzij werden gezet.

plus
  • Serieus capabel off-road
  • Geweldige uitstraling in Wildtrak-uitvoering
  • Uitrusting en veiligheidsvoorzieningen van gewone personenauto
min
  • Automaat voelt bestuurder niet goed aan
  • Matige prestaties, hoog verbruik 3.2 diesel
  • Weggedrag blijft achter bij andere Ford-modellen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!