23 augustus 2016
Mercedes-Benz SLC

Mercedes-Benz SLC

We leggen het nog één keer uit

Autotest | We leggen het nog één keer uit. Mercedes-Benz heeft bestaande modellen nieuwe namen gegeven. Op die manier moet duidelijker worden waar modellen staan in de rangorde en wat ze hebben te bieden. Tegelijkertijd zijn veel modellen vernieuwd. Zo is de Mercedes-Benz SLK voortaan bekend onder de naam SLC én heeft de auto een facelift ondergaan.
 

Eén ding kon Mercedes-Benz minder makkelijk veranderen: het imago. Vanaf het moment dat werd aangekondigd dat de SLC naar de redactie zou komen, was de eerste reactie: "oh, die dameskappersauto". Ja, in een ver verleden had de SLK inderdaad een wat braaf gezichtje.

Maar gaandeweg is de SLK steeds scherper getekend om dat aaibare imago van zich af te schudden. En de SLC gaat weer een stap verder! Dit keer is echter niet gekozen voor agressie (zoals bij de SLK generatie 2004 tot 2011), maar voor elegantie.

Mercedes-Benz SLC

Daarbij heeft Mercedes zich laten "inspireren" door de grootste cabrio uit eigen stal: de SL. Alhoewel de verhoudingen iets verschillen, is het niet overdreven om te stellen dat de SLC een kleine Mercedes SL is geworden! De SLC heeft dezelfde grille, koplampen, luchthappers op de voorschermen, etc. Kenmerkend is ook de brede achterpartij, waardoor de SLC er extra gespied uitziet.

Het interieur is eleganter geworden dankzij het gebruik van nieuwe materialen en accenten in aluminium. Belangrijker is echter de gemoderniseerde uitrusting, en dan vooral de veiligheidsvoorzieningen. Zo kan de SLC voortaan zelf remmen tot stilstand (lage snelheid) of bijremmen (hoge snelheid) voor gevaar. Een camera leest verkeersborden en toont onder andere de laatst geziene maximumsnelheid als geheugensteuntje voor de bestuurder. Het "Led Intelligent Light System" bespaart niet alleen energie, maar past zich ook aan aan de omstandigheden (snelweg, afslag, bocht, rotonde, mist, etc.). In de praktijk werkt dit zeer goed en biedt het echt meerwaarde.

Mercedes-Benz SLC

Coupé-Cabriolet

Wat is gebleven is het concept: de SLK was de eerste coupé-cabriolet dankzij een stalen cabriodak in plaats van het meer gangbare stoffen cabriodak. Daar is voor de SLC niets aan veranderd. Het stalen dak is in de loop der jaren wel doorontwikkeld. Zo is het voortaan al rijdende te bedienen, bij snelheden tot 40 km/u. Bovendien detecteert de elektronica nu zelf of er voldoende ruimte is in de bagageruimte om het dak op te bergen.

Niet nieuw, maar nog steeds bijzonder, is "Magic Sky Control". Hiermee wordt het dakpaneel voorzien van glas waarvan de helderheid is in te stellen. Wanneer niet wordt gekozen voor Magic Sky Control, is de helderheid vergelijkbaar met die van een donkere zonnebril. "AirScarf" is verwarming in de hoofdsteunen, zodat ook in de winter open kan worden gereden. In de praktijk werkt dit echter matig omdat de inzittenden juist in de winter jassen met dikke kragen dragen die precies de luchtroosters in de hoofdsteunen afdekken.

Mercedes-Benz SLC

Met geopend dak is de SLC gemiddeld comfortabel voor een auto in deze prijsklasse. Het transparante "AirGuide" windschot doet in de praktijk weinig tegen turbulentie in het interieur. Het is wel een stuk makkelijker in het gebruik dan een windschot dat met listige pinnetjes en touwtjes moet worden opgezet. Met gesloten dak zijn de geluiden van de banden en rijwind gering, maar de motor is zeer duidelijk hoorbaar.

Mercedes-Benz SLC

Motor

Om de SLC bereikbaarder te maken voor een grotere groep kopers, is een nieuw instapmodel beschikbaar. De "SLC 180" is voorzien van een 1.6 liter benzinemotor die ook wordt toegepast in vele andere (basis)modellen van Mercedes-Benz. Om ook deze lichtst gemotoriseerde SLC een sportief tintje te geven, is het uitlaatgeluid altijd prominent aanwezig.

De prestaties van de 156 pk / 250 Nm sterke viercilinder zijn prima, ook zonder imponerend uitlaatgeluid. Dat is mede te danken aan de "9G-Tronic" automaat in de testauto die welhaast perfect past bij het karakter van de motor. Zodra de bestuurder ook maar iets meer gas geeft, schakelt de negentraps automaat ogenblikkelijk terug voor een vlotte acceleratie.

Mercedes-Benz SLC

De automaat is zelfs zo gretig dat zuinig rijden uitdagend kan zijn. Ook wanneer middels "Dynamic Select" de sportieve rijstijl voor een zuinige wordt verruild, blijft de automaat enthousiast terugschakelen en moet de bestuurder continu corrigeren. Met een zuinige rijstijl verbruikt de "SLC 180 9G-Tronic" in de praktijk 6.1 liter per 100 km. Reken op 7.1 liter per 100 km wanneer minder op de rijstijl wordt gelet.

Weggedrag

"Dynamic Select" wordt niet alleen gebruikt om het karakter van de motor te beïnvloeden. Wanneer wordt gekozen voor het optionele "Dynamic Handling Pack", dan worden ook de demping, besturing en de speling van de elektronische veiligheidsnetten aangepast.

Deze optie is de meerprijs zeker waard, want het maakt de SLC tot de meest dynamisch sturende generatie sinds de originele SLK uit 1996! De SLC laat zich uiterst precies sturen en communiceert uitstekend met de bestuurder, die daardoor veel vertrouwen in de auto heeft. De SLC "kleeft" heerlijk aan de weg en daagt uit tot steeds sneller bochtenwerk.

Mercedes-Benz SLC

Tegelijkertijd blijft de SLC ook een heerlijke auto om mee te flaneren langs de boulevard of te genieten van het landschap tijdens een verre vakantie. Het is juist die veelzijdigheid waar de SLK, en nu ook de SLC, het succes aan dankt.

Conclusie

De Mercedes-Benz SLK heet voortaan "SLC" en heeft een facelift ondergaan. De nieuwe naam benadrukt de band met de C-Klasse, want de SLC deelt onderhuids veel techniek met deze sedan. Daarom beschikt de SLC voortaan over moderne veiligheidssystemen waarmee de auto zelf kan remmen en/of de bestuurder kan wijzen op gevaar.

Dankzij de facelift heeft de SLC nu dezelfde elegante lijnen als de grotere roadsters van Mercedes-Benz. De SLC is dankzij de compactere afmetingen echter dynamischer. Dus we zeggen het nog één keer: dit is geen dameskappersauto, maar een heerlijke, sportieve en vooral veelzijdige roadster.

plus
  • Dynamisch en levendig
  • Fijne cabrio, prima coupe
  • Moderne, bruikbare techniek
min
  • AirGuide nauwelijks effectief
  • Veel motorgeluiden in interieur (SLC 180)
  • Verwarrende reflecties in aluminium rolbeugel bij rijden in donker
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!