4 maart 2009

Autosalon van Geneve 2009

Schone schijn

Autoshow | De spanning is te snijden. Zoals ieder jaar vormt de Autosalon van Genève het belangrijkste evenement in de autowereld. Wanneer de deuren worden geopend, kunnen de bezoekers kennismaken met de grootste primeurs en de spannendste conceptcars. Maar toch is het dit jaar anders. Er hangen donkere wolken boven de autoindustrie waardoor sommige van de aanwezige fabrikanten boven de rand van de afgrond verkeren. Hangt er een gedrukte sfeer of is Genève ook dit jaar een bruisende autoshow?
 

Op 5 maart 2009 opent de Autosalon van Genève voor de 79e keer de deuren. Dit keer telt de show 250 stands die in totaal 850 merken uit 30 landen vertegenwoordigen

Wie via de hoofdingang binnenkomt, begint automatisch op de stand van Toyota en daar is bepaald geen sprake van recessie. Toyota pakt groots uit met de nieuwe Prius en Verso. De derde generatie van Toyota's hybrideauto is sneller, luxueuzer en bovendien nog zuiniger.

De nieuwe Verso biedt meer ruimte dan ooit tevoren en is eveneens een stuk zuiniger geworden. Deze zevenzitter wordt binnen enkele weken al aan een eerste test onderworpen.

Ook zustermerk Lexus brengt een hybrideauto mee. De nieuwe RX450h is goed voor 299 pk en stoot toch slechts 149 gram CO2 per kilometer uit. Ook schittert bij Lexus is IS250 cabrio.

Fiat ziet de toekomst letterlijk zonnig in met de 500C. Fiat spreekt bewust niet van "cabriolet", want alhoewel het dak geheel kan worden geopend blijft de rand rondom de zijruiten staan.

Ook bij Alfa Romeo is het grootste nieuws een variatie op een thema. De MiTo wordt in supersnelle GTA-uitvoering (240 pk) gepresenteerd. Dat betreft nu nog een studiemodel, maar volgens ingewijden zal het productiemodel als twee druppels water op dit extravangante concept lijken.

Citroën grijpt terug naar het verleden en introduceert een nieuwe lijn van de legendarische "DS". Bezoekers opgelet: de DS is "verstopt" achter de stand in een kleine, donkere ruimte.

Bij Mercedes-Benz staat de nieuwe E-Klasse Coupé centraal. Net als bij de sedan ligt de nadruk op veiligheid en brandstofbesparende technieken, zonder daarmee afbreuk te doen aan de rijeigenschappen.

BMW brengt het studiemodel van de 5-Serie GT mee, een mengvorm van terreinauto en coupé. Centraal op de BMW-stand staat de geheel nieuwe Z4. De MINI Cabrio is geheel vernieuwd en in Genève is deze voor het eerst in supersnelle "John Cooper S Works"-uitvoering te bewonderen.

De 3008 staat centraal bij Peugeot; een mengvorm van stationwagon en SUV die nog dit jaar bij de dealer staat. Voor 2011 is een 3008 met hybridemotor aangekondigd.

Volvo brengt de meest veelbelovende concept car mee. De huidige S60 is een degelijke sedan, maar het toekomstige model wordt een begeerlijke schoonheid. De uiteindelijke productieversie zou vrijwel gelijk zijn aan het hier getoonde studiemodel.

Ook brengt Volvo de gefacelifte S80 mee, die er nu waardiger en grootser uitziet.

Bij Ford zijn alle blikken gericht op de opvallende Iosis Max conceptcar. Een woordvoerder van Ford benadrukt dat dit niet de nieuwe S-Max is, maar dat de Iosis Max wel de nieuwe ontwerpstijl van Ford onthult. Elementen van dit concept zullen in de komende jaren in diverse nieuwe Ford modellen zijn terug te vinden.

Minder opvallend, maar daarmee niet minder belangrijk, is de elektrisch aangedreven Tourneo Connect. Afhankelijk van de vraag uit het bedrijfsleven, zal Ford bepalen of deze elektrische auto daadwerkelijk in productie wordt genomen.

Mazda brengt de nieuwe "3 MPS" mee. Alhoewel de auto veel weg heeft van de voorganger, verzekert een woordvoeder van Mazda dat het echt een nieuwe auto betreft en geen facelift.

De CX-7 heeft wel een facelift ondergaan en is voortaan leverbaar met dieselmotor. Tenslotte toont Mazda de gevleugelde Kiyora conceptcar (zie panoramafoto).

Vanaf september is de Saab 9-3X leverbaar. Deze ruig aangeklede 9-3 is (afhankelijk van het motortype) voorzien van vierwielaandrijving en voelt zich daarom ook thuis buiten de gebaande paden. De 9-3X wordt leverbaar vanaf € 47.500,-

Na vele conceptcars en studiemodellen onthult Skoda in Genève de langverwachte Yeti. Deze vriendelijk ogende SUV wordt leverbaar met twee- en vierwielaandrijving.

Nissan speelt op het gevoel in met opvallend vormgegeven nieuwkomers. De Qazana is een concept voor een nieuwe B-segment auto. De Cube is al enkele jaren in Japan te koop, maar komt binnenkort ook naar Europa.

Renault brengt twee grote primeurs mee. De Megane wordt voor het eerst als stationcar ("Estate") gepresenteerd (bij de dealer in oktober). Daarnaast toont Renault de geheel nieuwe Scenic en Grand Scenic. Eerst komt de Grand Scenic op de markt (april), in juni volgt de Scenic. De Clio heeft een facelift ondergaan en zal z'n nieuwe gezicht vanaf mei in het openbaar laten zien.

Misschien wel het grootste nieuws van de hele show komt van Volkswagen, dat de nieuwe Polo onthult. De auto is een stuk gegroeid en ziet er vooral veel volwassener uit. De standaarduitrusting is rijker dan ooit, terwijl de nieuwe motoren juist ongekend zuinig zouden zijn. Ook toont VW direct een superzuinige BlueMotion-uitvoering.

Bij Audi staat een ruige variant van de A4 Avant centraal: de A4 AllRoad. De TT is voortaan leverbaar als "RS", met ruim 300 pk onder de motorkap. Ook nieuw bij Audi is de (inmiddels geteste) A5 Cabriolet.

Seat steekt de Leon, Altea en Altea XL in het nieuw. De recent geïntroduceerde Exeo is in Zwitserland voor het eerst te zien als stationcar.

De Hyundai i20 is in Genève voor het eerste te zien in driedeurs uitvoering, en dat staat 'm goed!

De eerder aangekondigde ix55 zal voorlopig niet naar Europa komen omdat de motoren niet aan de milieueisen voldoen. In plaats daarvan richt Hyundai alle pijlen op de ix-iconic concept, die de basis vormt voor de in april 2010 verwachte nieuwe Tuscon.

Twee nieuwe modellen bij Chevrolet. Centraal op de stand staat de Spark, de opvolger van de Matiz. De Cruze is de nieuwe middelgrote sedan van Chevrolet, die al zeer binnenkort aan een test zal worden onderworpen.

Opel zorgt voor een ware revolutie met de Ampera. Deze elektrische auto zal vanaf 2011 in productie worden genomen. De Ampera kan aan het stopcontact worden opgeladen en heeft dan een bereik van 60 km. Voor langere ritten (tot 500 km) heeft de Ampera een kleine verbrandingsmotor aan boord.

Naast het grote nieuws ook veel kleine stands voor liefhebbers van exotische auto's. Zo brengt Infiniti een oogverblindend fraaie Essence conceptcar mee. Rinspeed weet zoals altijd te verbazen, dit keer met de 1-2-3 zitter iChange; een auto die de afmetingen aanpast aan het aantal inzittenden!

Conclusie

Er mogen dan donkere wolken hangen boven de autoindustrie, in Genève zetten alle merken hun nieuwe auto's in het zonnetje. Maar dit jaar is het aantal primeurs minder, terwijl de stemming sober is. Veel fabrikanten beperken zich tot facelifts of nieuwe uitvoeringen van bestaande modellen, waarbij de nadruk ligt op een lagere uitstoot.

Het belangrijkste nieuws komt dit jaar van de Volkswagen Polo, Toyota Prius / Verso, Renault Scenic / Mégane Estate, Fiat 500C en Mercedes-Benz E-Klasse Coupé. Veelbelovende conceptcars zijn de Volvo S60 en Opel Ampera.

Alhoewel alle fabrikanten de schijn nu nog op weten te houden, blijft de vraag hoeveel merken volgend jaar nog aanwezig zullen zijn in Geneve ...

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!