7 juli 2016
Jaguar F-Pace

Jaguar F-Pace

Denk groots!

Autotest | Zonder ambitie is nooit enig succes behaald. Dus toen Jaguar zijn eerste SUV ontwierp dacht het merk groots. De F-PACE zou niet zomaar een Sports Utility Vehicle worden. Nee, volgens Jaguar zou het "de meest praktische sportwagen ter wereld" worden. Maakt de F-PACE die ambitie waar?
 

Een SUV, ofwel Sports Utility Vehicle, van Jaguar lijkt een onlogische stap. Jaguar werkt immers nauw samen met Land Rover en dat merk biedt louter SUV en terreinwagens aan. Een SUV van Jaguar zou daarom niet alleen overbodig zijn, maar ook nog eens voor nodeloze concurrentie in eigen huis zorgen.

Echter, vanuit de markt was veel vraag naar een SUV van Jaguar. Hoe goed de modellen van Land Rover ook rijden, veel klanten hechten aan het imago van Jaguar en voelen zich niet aangetrokken tot het meer avontuurlijke karakter van Land Rover.

Jaguar F-Pace

En daarom moest de SUV van Jaguar een echte Jaguar worden! De technici hebben de verleiding weten te weerstaan om een bestaand model van Land Rover te "verbouwen" tot Jaguar. Zelfs de aandrijftechniek is geheel door Jaguar zelf ontwikkeld. Waar mogelijk is wel gebruik gemaakt van de expertise van Land Rover.

Een echte Jaguar

Het eindresultaat is de F-PACE. Zowel optisch als technisch is het verschil met de modellen van Land Rover en andere merken (!) overduidelijk. Met enige goede wil zijn de ranke lijnen van de andere Jaguar-modellen ook in de F-PACE te herkennen. De vormgevers hebben er alles aan gedaan om de auto zo laag mogelijk te laten lijken. De wielen zijn groot, het glasoppervlak is gering en de lampen (voor en achter) zijn laag en langgerekt.

Jaguar F-Pace

Ook binnenin is de F-PACE een echte Jaguar. De zit achter het stuur is anders dan in andere SUV's. De verhouding tussen het stuurwiel en de stoelen doet meer denken aan die in een sportwagen dan een terreinauto. Tegelijkertijd zijn de hoge instap en het goede overzicht over het verkeer wel die van een SUV.

Met de materiaalkeuze en kleuren geeft Jaguar wederom aan dat het bij deze SUV draait om luxe en praktische mogelijkheden. Hier geen afwasbare matten of kompas, maar dezelfde verfijning als in de andere Jaguars. De uitrusting is ook gelijk aan die van de laatste generatie Jaguars, waarbij moet worden opgemerkt dat de F-PACE pas écht compleet is wanneer flink wat opties worden besteld.

Jaguar F-Pace

InControl

Jaguar is apentrots op het nieuwe "InControl Touch Pro" audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het laat zich bedienen als een smartphone en weet daarom heel veel functionaliteit eenvoudig toegankelijk te maken.

Toch geeft het systeem in de praktijk het gevoel dat dit slechts een eerste versie is. Zo reageert het vaak zo traag, dat het helemaal niet lijkt te werken. Wanneer ongeduldig op allerlei knoppen wordt gedrukt, loopt informatie uiteindelijk doorelkaar heen (verkeerde albumhoes bij verkeerde liedje, etc.). Ook lastig: zonder internet-verbinding is geen verkeersinformatie beschikbaar, het systeem kent geen TMC.

Jaguar F-Pace

De klank van het Meridian audiosysteem verdient juist een grote pluim. Het is snaarstrak en glashelder, waardoor het misschien minder spectaculair klinkt maar des te prettiger is op de lange afstand.

Jaguar F-Pace

Aandrijving

Zoals in het intro aangegeven, omschrijft Jaguar de F-PACE als "de meest praktische sportwagen ter wereld". Daarom is zelfs de aandrijflijn afgestemd op sportiviteit en niet op off-road gebruik. De F-PACE heeft daarom standaard achterwielaandrijving en de voorwielen kunnen kortstondig (binnen 165 milliseconden) bijspringen wanneer dat nodig is (bij vrijwel alle andere SUV's is dit andersom). Daarbij voorziet de F-PACE in "torque vectoring" waarmee ook de aandrijving op het linker- en rechterwiel variabel wordt verdeeld voor maximale tractie in snelle bochten.

Om tot sportwagen-prestaties te komen, is de F-PACE leverbaar met ronduit spectaculaire benzinemotoren met vermogens van 340 tot 380 pk. Voor deze testrit is echter gekozen voor realiteitszin en is de 180 pk sterke 2.0 liter dieselmotor ingezet. En ook die overtuigt met daadkracht en levendigheid! De echte overmacht van een sportwagen blijft uit, maar de snelle reactie van de motor én de achttraps automaat maken veel goed.

Jaguar F-Pace

Dankzij het royale koppel van 430 Nm is ook op hoge snelheid nog volop reserve beschikbaar voor tussenacceleraties. Tegelijkertijd is de "F-PACE 2.0d" op de snelweg aangenaam stil. Eigenlijk valt alleen de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u op: die verloopt aarzelend, alsof zowel de versnellingsbak als de motor niet van dergelijke uitspattingen gediend zijn.

Off-road

Met de F-PACE kiest Jaguar expliciet voor goede prestaties op de openbare weg; capaciteiten in het terrein zijn bijzaak. Desondanks voorziet Jaguar in "Adaptive Surface Response". Hiermee herkent de computer in welk type terrein wordt gereden en stemt het de aandrijving hierop af. Het mooie is: de bestuurder heeft hier geen omkijken naar, alles gebeurt automatisch.

Ook de bodemvrijheid is heel behoorlijk en dankzij de forse in- en uitloophoeken loopt de F-PACE in de praktijk niet zomaar vast in het terrein. Tijdens enkele proefjes op het bouwterrein waar de fotosessie is gedaan, wist de F-PACE daarom ook te overtuigen met de broodnodige terreinwaardigheid.

On-road

Wanneer kalm wordt gereden op de openbare weg, gedraagt de F-PACE zich als een grote, statige auto die dankzij de hoge zit minder vermoeiend is op lange afstanden. De F-PACE is stil en stabiel, ook op slecht wegdek en ook onder extreme weersomstandigheden.

Door het comfortabele of economische programma te verruilen voor de sportieve modus, verandert het karakter van de F-PACE sterk. De klokken kleuren rood, de reactie op het gaspedaal wordt directer, het gevoel in de besturing wordt directer en zowel auto als bestuurder staan op scherp. Dan daagt de F-PACE uit als een sportwagen! Gaandeweg blijkt dat de grenzen verder liggen dan het lef van de gemiddelde bestuurder strekt. En wanneer de snelheid toeneemt, weet de F-PACE zich steeds beter te bewijzen.

Jaguar F-Pace

Tegelijkertijd is ook duidelijk dat een grote, zware en hoge auto nooit dezelfde sensatie kan bieden als een sportwagen. Door de hoge zit is de beleving van snelheid minder (ook al gaat het even hard), en het hoge koetswerk zal altijd heviger reageren dan een lage auto. De belofte "meest praktische sportwagen ter wereld" maakt de F-PACE daarom niet waar. Omgekeerd gooit de F-PACE juist hoge ogen als "meest sportieve SUV ter wereld".

Conclusie

Jaguar introduceert zijn eerste SUV: de F-PACE. Door groots te denken slaagt het merk erin zijn eigen karakter te behouden. Bovendien weet de F-PACE zich daarom goed te onderscheiden van andere SUVs.

Om met dat eerste te beginnen: dankzij de vormgeving, de zit achter het stuur en de combinatie van comfort en sportiviteit overtuigt de F-PACE als een Jaguar. In vergelijking met andere SUV's voelt de F-PACE minder kolossaal maar juist scherp en dynamisch. Dat is al een hele prestatie, maar tegelijkertijd weet de F-PACE zich ook nog eens beter dan gemiddeld te redden in het terrein. Zo'n resultaat is alleen te halen door groots te denken.

plus
  • Onderscheidende vormgeving
  • Uitstekend weggedrag, on- en off-road
  • Sterke en relatief zuinige dieselmotor
min
  • Alleen compleet met opties
  • Infotainment-systeem niet vrij van fouten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!