25 september 2016
Ford Ka+

Ford Ka+

Plussen en minnen

Autotest | De Ford Fiesta is in de loop der jaren steeds groter en luxueuzer worden. Daarmee groeide de auto perfect met de klant mee, die bij iedere generatie meer comfort en meer rijplezier kreeg. Wie op zoek was naar een voordelige gezinsauto zat echter niet te wachten op al die luxe. Men wilde vooral een ruime en functionele auto. Daarom introduceert Ford nu de Ka+.
 

De Ford Ka+ begon zijn leven als "Ford Figo". De Figo wordt gebouwd in India en vindt daar ook zijn belangrijkste afzetmarkt. In India is de huidige Fiesta vanwege zijn geavanceerde techniek vrijwel onbetaalbaar voor de gewone sterveling. De Figo is een doorontwikkeling van de vijfde generatie Fiesta en veel eenvoudiger van opzet. De Figo past daarom wél in het budget en beantwoordt aan de vraag naar compacte auto's in ontwikkelingslanden.

Naar Europa

En dat bracht Ford op een idee! Met een extra voordelige auto kan Ford ook in Europa klanten bedienen die vooral op de prijs letten. Ook voor veel kopers is de nieuwste Fiesta te complex en te verfijnd; zij zoeken alleen ruimte en degelijkheid en zijn niet gediend van verfijnde materialen of technische hoogstandjes.

Ford Ka+

Toch was de Ford Figo te eenvoudig voor de Europese markt. Op het gebied van veiligheid zou de auto zelfs niet voldoen aan de Europese wetgeving. Daarom werd de auto, met beperkte middelen, aangepast om te voldoen aan de Europese wetgeving en smaak. Zo werd niet alleen de veiligheid verbeterd, maar ook de uitrusting, de geluidsisolatie, het weggedrag (banden, achterwielophanging, motorsteunen) en het uiterlijk werden naar een hoger plan getild.

In die opzet is Ford absoluut geslaagd. Het interieur wordt gekenmerkt door dezelfde hoogwaardige materialen en prima bouwkwaliteit als de andere compacte Fords. Als opvolger van de Ka overtuigt de Ka+ absoluut niet, want alle eigenzinnigheid is ingeruild voor functionaliteit en degelijkheid. De naam is vooral gekozen omdat deze al bekend is en dat scheelt een forse investering in de marketing. Dat geld kan nu worden gebruikt om de prijs van de Ka+ laag te houden.

Ford Ka+

De Ka+ mag dan geen (waardige) opvolger van de Ka zijn, als eenvoudige variant op de Fiesta overtuigt de Ka+ des te meer. Zelfs de moderne grille van de Fiesta is overgnomen, minus de scherpe blik.

Min: de ergonomie

De portieren vallen met een solide plof dicht, maar dat geldt helaas niet voor de achterklep. Die klinkt blikkerig en is zo licht dat deze na het sluiten regelmatig terugstuitert. Dat is niet meteen zichtbaar en daarom zijn meerdere ritten begonnen met een lampje "portier open", waarop de achterklep alsnog stevig moest worden gesloten.

Ford Ka+

Ook lastig: de brede A-stijlen verminderen de overzichtelijkheid. In stadsverkeer kunnen fietsers of voetgangers daarom zomaar over het hoofd worden gezien. Ook op drukke rotondes is het zaak om extra tijd te nemen om links en rechts van de A-stijl te kijken of de weg echt vrij is.

Plus: de ruimte

Het gaat bij de Ka+ allemaal om de ruimte. De ruimte voorin is goed, dat zal niet als een verrassing komen. De ruimte achterin is uitstekend en dat is wél noemenswaardig. Zelfs wanneer voorin twee grote volwassenen zitten (stoelen naar achteren), resteert achterin ruimte voor nog eens twee volwassenen. In vergelijking met soortgelijke auto's van andere merken zitten de passagiers in de Ka+ iets meer rechtop.

De bagageruimte meet 272 liter en dat is beneden het gemiddelde voor een auto in dit segment. Door de achterbank op te klappen neemt de inhoud van de kofferruimte toe tot 849 liter en daarmee scoort de Ka+ juist heel goed.

Ford Ka+

De uitrusting omvat precies wat nodig is, niet meer en niet minder. Voor wie dat wil, staan zaken zoals airconditioning en zelfs stoelverwarming op de prijslijst. Daarbij heeft Ford de prijzen voor deze zaken lager weten te houden dan bij andere modellen.

Ford Ka+

Een navigatiesysteem behoort niet tot de mogelijkheden. In plaats daarvan biedt Ford een "klem" aan waarmee een smartphone bovenop het dashboard kan worden geplaatst om dienst te doen als navigatiesysteem.

Min: de motor

De Ford Fiesta is voorzien van een 1.0 liter driecilinder motor waarmee het merk al diverse prijzen in de wacht heeft gesleept. Ook Autozine heeft deze sterke, levendige en toch zuinige krachtbron in de diverse testverslagen met andere modellen de hemel in geprezen.

Hoe goed de "1.0 EcoBoost" ook is, deze geavanceerde techniek heeft een prijskaartje. Daarom is de Ka+ voorzien van veel goedkoper te produceren 1.2 liter motoren zonder turbo's of wat dan ook.

Ford Ka+

In vergelijking met de moderne motoren van de Fiesta en van concurrerende modellen van andere merken is de 85 pk sterke Ka+ futloos en karakterloos. Onder de 2.000 toeren per minuut is nauwelijks vermogen beschikbaar. Dat zou geen probleem zijn als de Ka+ gemakkelijk toeren maakt, maar het duurt zo lang tot het toerental oploopt dat de prestaties ver zijn te zoeken. Zelfs wanneer op de snelweg van de vijfde naar de vierde versnelling wordt teruggeschakeld, lijkt het nog alsof de Ka+ continu tegenwind heeft. Ook wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, rolt de Ka+ niet lekker uit.

En helaas staat tegenover deze matige prestaties geen matig verbruik. Vooral het ontbreken van een start/stop-systeem betekent dat het verbruik in stadsverkeer fors oploopt. Een veeleisende rit met stadsverkeer en binnenwegen kostte daarom 5.8 liter per 100 km. Alleen op een eenvoudig traject zonder stadsverkeer, waarbij nooit harder dan 80 km/u werd gereden, was 4.3 liter per 100 km haalbaar.

Ford Ka+

Het goede nieuws is dat de Ka+ dankzij nieuwe motorsteunen, extra geluidsisolatie en een aangepaste aerodynamica heerlijk stil is. Dat is ook te danken aan het feit dat de Ka+ een viercilinder motor heeft, die van nature een rustigere loop heeft dan de driecilinders die vaak worden toegepast in dit segment.

Plus: het weggedrag

Terwijl Ford merkbaar op de motor heeft bespaard, is geen enkele consessie gedaan aan het weggedrag. Immers, het weggedrag is wat een Ford tot een Ford maakt en daarop mocht dit instapmodel geen uitzondering zijn. Het weggedrag is daarom de grootste plus van de Ka+.

Ford weet als geen ander een balans te vinden tussen comfort en sportiviteit en dat geldt ook voor de Ka+. Op slecht wegdek is de auto comfortabel. Op de snelweg valt de Ka+ op door de goede "rechtuitstabiliteit", wat betekent dat er nauwelijks stuurcorrecties nodig zijn op de lange afstand.

Net zo makkelijk laat de Ka+ zich door de bochten smijten. Daarbij communiceert de auto uitstekend met de bestuurder, die daarom als vanzelf aanvoelt waartoe de auto in staat is. Dat levert niet alleen het nodige rijplezier, maar zorgt ook voor extra veiligheid.

Ford Ka+

Conclusie

Na heel veel plussen en minnen is het tijd om tot een conclusie te komen. Ford is met de Ka+ een heel nieuwe richting ingeslagen en het is belangrijk om daarmee rekening te houden bij het beoordelen. Dit is Fords eerste budget-model en tijdens de testrit bleek hoezeer Ford de rijders tot nu toe heeft verwend.

Ford stelde zich met de Ka+ tot doel om een vriendelijk geprijsde, ruime gezinsauto aan te bieden. Daarbij liggen de prioriteiten anders dan bij andere modellen. Autozine zou echter andere prioriteiten hebben gesteld. Ford heeft alles in het werk gesteld om de Ka+ een verfijnd onderstel mee te geven, maar bij een gezinsauto is rijplezier van ondergeschikt belang. Bovendien wordt dat rijplezier teniet gedaan doordat te veel op de motor is bespaard. Daarbij zorgt de simpele motor ervoor dat de Ka+ weliswaar voordelig is in aanschaf, maar niet in gebruik.

Daar staat tegenover dat de Ka+ ruim, comfortabel en degelijk is. Met de functionaliteit overtuigt de Ka+ daarom juist wel.

plus
  • Ruim
  • Stil en comfortabel
  • Uitstekend weggedrag
min
  • Futloze, maar dorstige motor
  • Achterklep niet van buitenaf te openen
  • Brede A-stijl vermindert overzichtelijkheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!