13 april 2015
Opel Vivaro

Opel Vivaro

Vele handen maken licht werk

Autotest | Grote gezinsauto's zijn reuze handig. Een zogenaamde MPV (Multi Purpose Vehcile) kan tot wel zeven personen vervoeren. Maar soms is ook dat te weinig. En dan is er een alternatief. Veel busjes zijn namelijk ook leverbaar in personenauto-uitvoering en bieden dan ruimte aan maximaal negen personen én hun bagage. Maak kennis met de Opel Vivaro Combi.
 

De Opel Vivaro is het best bekend als praktische bus voor allerhande klussen. De laadruimte is 2 meter 54 lang en heeft een inhoud van 5.2 kubieke meter. Daarbij mag de Vivaro een aanhanger van maximaal 2.000 kg (geremd) trekken.

Combi

Maar... de Vivaro is er ook als "Combi" en dat wijst op een uitvoering voor personenvervoer. De hier geteste Combi heeft drie zitrijen met voorin twee zitplaatsen, daar achter drie en daar achter nog eens drie.

Opel Vivaro

Het grote verschil met een MPV zit in de daadwerkelijk te besteden ruimte. Zelfs de grootste MPV's bieden ruimte voor zeven personen óf hun bagage. De Vivaro biedt met gemak ruimte aan acht personen én hun bagage. Bovendien is de hoofd- en beenruimte op de derde zitrij riant, terwijl hier bij de gemiddelde MPV alleen kinderen passen.

Mocht de ruimte nog steeds onvoldoende zijn, dan is de Vivaro Combi leverbaar met lange wielbasis. De standaard Vivaro is al vijf meter lang (wielbasis 3 meter 10), de verlengde versie ("L2H1") meet vijf meter veertig (wielbasis 3 meter 50). Dan kan zelfs de bagage van acht zwaarbepakte avonturiers mee.

Opel Vivaro

Bagageruimte

Net als bij een MPV is het interieur flexibel in te delen. Waar een MPV (zoals de Opel Zafira) ingenieuze constructies biedt om de stoelen razendsnel in- en uit te klappen, gaat het bij de Vivaro welhaast spartaans. De derde zitrij kan middels grote hendels worden opgeklapt (secondenwerk), maar is dan nog steeds een halve meter hoog. De beide achterbanken kunnen vervolgens worden uitgebouwd, maar dit kost enkele minuten (plus twee sterke mannen).

Ook het interieur is heel wat minder verfijnd dan dat van een MPV. Binnenin zijn plaatdelen zichtbaar en de gebruikte materialen zijn sober en simpel. De Vivaro is gemaakt om mee te werken en daarom staat alles in het teken van duurzaamheid en betrouwbaarheid. Opel werkt naar eigen zeggen aan een luxueuze Vivaro, maar die was op het moment van de proefrit nog niet beschikbaar.

Opel Vivaro

Rijden

Wie plaats neemt achter het stuur weet het zeker: de Vivaro is geen MPV, maar een bus. De zit is hoog, het stuurwiel ligt plat en de bestuurder zit "op de bok". Dankzij de hoekige vormen en de grote buitenspiegels is het koetswerk desondanks goed te overzien. Bovendien is de testauto voorzien van een handige achteruitrijcamera (met beeldscherm in de binnenspiegel).

Opel Vivaro

Opel positioneert de Vivaro in het onderste deel van het segment. Dat wil zeggen: de Vivaro is vooral bedoeld als voordelige bedrijfsauto die ook voordelig in gebruik is. Het weggedrag is daarom niet te vergelijken met dat van een veel kostbaardere Mercedes-Benz V-Klasse of Volkswagen Multivan. De Vivaro Combi rijdt... als een busje!

Opel Vivaro

Het gevoel in de besturing is matig omdat de reactie op ieder commando van de bestuurder zeer indirect is. Dit geeft aanvankelijk weinig vertrouwen, maar gaandeweg wordt duidelijk dat de Vivaro wel degelijk stabiel op de wielen staat. Bovendien: hoe meer gewicht er aan boord is, hoe beter de auto gaat sturen.

Motoren

Het koetswerk van de Vivaro is leverbaar in vele soorten en maten, met verhoogd dak, verlengde wielbasis, dubbele cabine, etc. Voor de motorisatie is er echter maar één keuze: een 1.6 liter viercilinder dieselmotor. Deze is echter wel leverbaar in drie smaken: met 95, 125 of 145 pk.

Opel Vivaro

Deze laatste dankt het royale vermogen aan de assistentie van twee turbo's. En alhoewel de Vivaro niet stuurt als een personenauto, zijn de prestaties van de bi-turbo diesel zeker wel vergelijkbaar met die van een gezinsauto. Al vanaf een laag toerental levert de krachtbron veel kracht en wanneer de bestuurder ook maar iets aandringt bijt de Vivaro behoorlijk door.

Trafic?

In vergelijking met personenauto's, liggen de verkoopaantallen van bedrijfsauto's veel lager. Daarom heeft Opel de Vivaro ontwikkeld in samenwerking met Renault. De Opel Vivaro is daarom vrijwel gelijk aan de Renault Trafic.

Tijdens de ontwerpfase hebben beide bedrijven intensief samengewerkt. Alhoewel de Vivaro voldoet aan alle eisen en wensen van Opel, zijn vrijwel alle onderdelen afkomstig van Renault. Renault gebruikt op zijn beurt motoren van Nissan. De Vivaro wordt geassembleerd door Opel zelf.

Opel Vivaro

In het interieur zijn duidelijk Renault-klokken (van de Clio!), hendels en infotainment herkenbaar. De laatste generatie Opel personenauto's dankt het succes aan (veiligheids)technieken uit een hoger segment, die dankzij gunstige prijzen binnen het bereik komen van een grotere groep kopers. Vanwege de samenwerking met Renault geldt dit niet voor de Vivaro; dat is een busje. Degelijk, functioneel en ruim.

De belangrijkste reden om de Opel boven de Renault te verkiezen zit volgens Opel in "het uiterlijk, het dealernetwerk en de service-verlening", waarvan acte.

Opel Vivaro

Conclusie

Wie niet voldoende heeft aan een MPV, kan een busje voor personenvervoer overwegen. Het verschil in ruimte is evident: terwijl een MPV ruimte biedt aan zeven personen of hun bagage, weet de Vivaro raadt met maximaal acht personen en hun bagage.

Op het gebied van rijeigenschappen is het verschil al even duidelijk. De Vivaro rijdt als een busje, niet als een personenauto. Dat hoeft zeker geen nadeel te zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden. In vergelijking met een MPV vraagt de Vivaro een meer behouden rijstijl en is de bestuurder zich er altijd van bewust met een grote auto op stap te zijn. Dankzij de nieuwe bi-turbo diesel zijn de prestaties juist wel gelijk aan die van een personenauto.

plus
  • Zeer ruim
  • Nette prijs
  • Sterke bi-turbo dieselmotor
min
  • Lang niet zo verfijnd als een MPV
  • Voelt meer als een Renault dan als een Opel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!