26 juli 2016
Volvo V90

Volvo V90

Eenvoud is het kenmerk van het ware

Autotest | Wat is luxe? Afgaande op het gemiddelde luxemerk is het antwoord op die vraag: fraai verpakte techniek die het leven makkelijk maakt. Volvo kijkt sinds jaar en dag heel anders tegen luxe aan. Voor Volvo is luxe een combinatie van ruimte en eenvoud. De V90 is daarvan het laatste bewijs.
 

Volvo introduceert tegelijkertijd twee nieuwe modellen: de S90 en de V90. De S90 is een sedan, een model dat traditioneel vooral in de smaak valt in Amerika en Azië. De V90 is een stationcar en die vindt vooral zijn weg naar Europese klanten. Dat is ook waarom de V90, meer dan de S90, wordt gekenmerkt door een relatief eenvoudig lijnenspel.

De basisvormen zijn langgerekt met een enorme motorkap, lage zijruiten en een al even lage daklijn. Op het gebied van vormgeving betekent dit een enorme sprong vooruit voor Volvo, vergelijkbaar met de transitie eind jaren '90 van de hoekige 850 naar de gestroomlijnde S70 en V70.

Volvo V90

Ook de afwerkingskwaliteit en het oog voor detail betekenen een sprong vooruit voor Volvo, waardoor de V90 echt overtuigt als "premium" product. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de ambiance in het interieur typisch Zweeds met lichte natuurlijke kleuren (zie testverslag S90) of juist strak en zakelijk zoals bij de testauto.

Ruimte

Ondanks alle aandacht voor vernieuwing, vervalt Volvo in een oude fout. Zelfs bij deze stationcar gaat de vorm voor functie en daarom is de bagageruimte de kleinste in dit segment. De kofferruimte is zelfs kleiner dan die van de voorganger van de V90: de V70. In absolute zin blijft de V90 met 560 liter (uitbreidbaar tot 1.526 liter) bagageruimte een zeer ruime auto, maar het kan beter.

Volvo V90

Volvo weet juist wel te overtuigen met de vele hulpmiddelen die er voor zorgen dat de beschikbare ruimte optimaal kan worden benut. Dat begint met een elektrisch bedienbare achterklep en een elektrisch neerklapbare achterbank.

Onder de laadvloer is een extra bergvak te vinden, dat groot genoeg is voor een complete koffer! Optioneel is een "boodschappentashouder" leverbaar: een uitklapbare plaat waartegen boodschappentassen kunnen rusten (zodat ze niet omvallen). Bovendien scheidt deze plaat de bagageruimte in twee stukken, zodat koffers minder makkelijk gaan glijden.

Volvo V90

De hoofd- en beenruimte voor- en achterin is prima. Houdt er wel rekening mee dat het optionele panoramadak iets afbreuk doet aan de hoofdruimte. De stoelen zijn, zoals gebruikelijk bij Volvo, van absolute topkwaliteit. Dankzij de vele verstelmogelijkheden is het in de V90 comfortabeler zitten dan in de gemiddelde huiskamer! Wel even wennen: de stoelkoeling blaast niet, maar "absorbeert", waardoor het gebruikelijke briesje ontbreekt.

Uitrusting

De V90 is de meest luxueuze stationcar die Volvo aanbiedt en dat blijkt ook uit het uitrustingsniveau. Tenminste: na enig onderzoek. Terwijl andere auto's pronken met hun uitrusting, probeert Volvo alle techniek zo eenvoudig mogelijk te verpakken. Uiteindelijk blijkt alle luxe aanwezig te zijn: van head-up display tot een topkwaliteit audiosysteem (let op: mp3 bestanden vallen hopeloos door de mand).

Volvo V90

Centraal in het dashboard is een staand beeldscherm te vinden, waarmee vrijwel alle functies kunnen worden bediend. Niet alleen de omvang van het beeldscherm, maar ook de bediening doet veel aan een "tablet" denken. Dankzij de logische opzet en eenvoudige vormgeving (hier geen overbodige animaties of andere effecten) laten alle functies zich intuïtief bedienen.

Een nieuwe veiligheidsvoorziening is "Pilot Assist". Hiermee kan de V90 in zekere mate zelfstandig rijden. Pilot Assist neemt het gasgeven, remmen én sturen over. In de praktijk werkt dit keurig: de V90 houdt een veilige afstand tot het overige verkeer en stuurt (flauwe) bochten geheel zelfstandig. Zoals de naam al aangeeft, betreft het hier slechts een assistent, na zo'n 10 seconden maant het systeem de bestuurder om de controle weer in handen te nemen.

Volvo V90

Pilot Assist dient namelijk vooral als een tweede paar ogen. Sturen in de verkeerde richting wordt moeilijk (zwaarder) gemaakt, gasgeven op het verkeerde moment wordt tegengegaan. Dit werkt zo natuurlijk, dat het nooit als opdringerig of hinderlijk wordt ervaren. Bovendien houdt de bestuurder altijd volledige controle: wie dat wil, kan de suggestie van de computer eenvoudig negeren.

Volvo V90

D5 Diesel

Op het moment van schrijven is de V90 leverbaar met twee verschillende benzinemotoren en drie dieselmotoren. Omdat voor de test van de S90 is gereden met de T6 benzinemotor, is voor deze V90 gekozen voor de sterkste dieselmotor: de D5 (voor de fotosessie is een T6 gebruikt).

De D5 dieselmotor haalt uit een inhoud van 2.0 liter en vier cilinders een vermogen van 235 pk / 480 Nm. De concurrentie zet hiervoor in de regel een zescilinder in. Het royale vermogen van de relatief kleine Volvo-motor is te danken aan een dubbele turbo en een zogenaamde "PowerPulse".

Volvo V90

Een turbo gebruikt de druk van de uitlaatgassen om de druk in de motor, en daarmee het afgegeven vermogen, te vergroten. Dit vereist echter wel de aanwezigheid van uitlaatgassen en daarom is een turbo alleen effectief bij een hoog toerental. Om ook bij een laag toerental extra vermogen te leveren, kan een compressor worden ingezet. Die vraagt echter motorvermogen en juist een diesel wordt gekozen om het lage verbruik.

PowerPulse

De "PowerPulse" bestaat uit een cilinder met perslucht die middels een elektromotor (12 volt / 400 Watt) in 7 seconden wordt gevuld. Bij het wegrijden vervangt deze perslucht de luchtdruk van de uitlaatgassen. Dit maakt de V90 niet alleen aangenaam snel vanuit stilstand, maar het zorgt er ook voor dat een plotselinge vermogenstoename uitblijft. De D5 is daarom, zoals Volvo belooft, soepel als een zescilinder. Alleen het spannende geluid ontbreekt.

Volvo V90

Om te kunnen voelen wat de bijdrage van PowerPulse is, stelde Volvo twee V90's beschikbaar. Bij één exemplaar was PowerPulse onklaar gemaakt. Bij een acceleratietest kwam de auto met PowerPulse gemakkelijker uit de startblokken en verliep de eerste acceleratie soepeler. Eenmaal op snelheid was het verschil nihil.

Het enige kritiekpunt op de D5 dieselmotor betreft juist het rijden bij lage snelheid. Tijdens iedere testrit wordt ook een zuinigheidsproef gedaan en bij extreem vloeiend c.q. kalm rijden lijkt de D5 het vermogen niet kwijt te kunnen. De motor gaat dan gaandeweg onrustiger lopen, tot even flink gas wordt gegeven. Ondanks dit onwillige karakter liet de V90 D5 zich van zijn zuinige kant zien: op een zeer veileisend parcours (bergen, stadsverkeer) noteerde de boordcomputer een gemiddelde van 5.2 liter per 100 km.

Volvo V90

Weggedrag

Met de V90 wil Volvo de concurrentie aangaan met luxemerken uit Duitsland en Japan. Tegelijkertijd blijft het weggedrag kenmerkend voor Volvo. De nadruk ligt op comfort, maar het gevoel tussen de bestuurder en het mechaniek wordt niet vergeten. De V90 is daarom minstens zo communicatief als de meer sportieve concurrenten, maar de beleving is minder intens.

De sterkste uitvoeringen van de V90 zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. Om brandstof te besparen worden standaard alleen de voorwielen aangedreven, de achterwielen springen slechts kortstondig bij wanneer dat nodig is. De V90 stuurt daarom als een voorwielaandrijver.

Volvo V90

Om ervoor te zorgen dat de V90 ongeacht de lading veilig rijdt, is deze stationcar voorzien van luchtvering op de achteras. Hiermee is verzekerd dat de V90 nooit achterover hangt en het weggedrag altijd voorspelbaar is, ongeacht de belading.

Conclusie

Volgens Volvo is luxe de combinatie van ruimte en eenvoud. Wat dat precies betekent is duidelijk geworden na een uitgebreide proefrit met de nieuwe Volvo V90. Het element ruimte spreekt voor zich: de V90 is een grote stationcar die volop ruimte voor vier personen en hun bagage biedt.

"Eenvoud" staat bij Volvo niet voor simpel, maar voor ingetogen. Naast de concurrenten is de vormgeving van de V90 eenvoudig en elegant. Alle techniek is eenvoudig ingepakt, waardoor deze toegankelijker wordt. Daardoor kan iedereen genieten van geavanceerde techniek die het rijden makkelijker én veiliger maakt.

plus
  • Zeer veilig
  • Uiterst comfortabel
  • Uiterst luxueus en toch heel bescheiden
min
  • Kleinste bagageruimte in zijn klasse
  • D5 leent zich minder goed voor kalme rijstijl
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!