5 augustus 2016
DS 3 Cabrio

DS 3 Cabrio

Exclusief, maar open voor iedereen

Autotest | Wie op zoek is naar een cabriolet, zoekt naar meer dan alleen vervoer van A naar B. Dan gaat het niet alleen om functionaliteit, maar ook om rijplezier, schoonheid en exclusiviteit. Wellicht is een DS3 Cabrio dan een goede optie?
 

De DS3 Cabriolet is de nieuwste cabriolet van het merk DS, maar geen geheel nieuwe auto. De DS3 (Cabrio) begon zijn leven namelijk als Citroën DS3. Toen Citroën besloot de chique modellen onder een eigen merk te verkopen, veranderde slechts de naam van de auto van "Citroën DS3 Cabrio" naar "DS3 Cabrio".

En toch is er een goede reden om opnieuw te gaan rijden met dit model uit 2016! In de loop der jaren is de auto namelijk technisch verfijnd en zijn de personalisatiemogelijkheden verder uitgebreid.

DS 3 Cabrio

Personalisatie

"Personalisatie" is een mooi woord voor het naar eigen inzicht aankleden van een auto. Dat gaat bij DS veel verder dan het kiezen van een kleur en een uitrustingsniveau. Zo kunnen meerdere kleuren worden gekozen (voor dak, spiegels en andere accenten), kunnen vervolgens patronen worden gekozen en kan dat alles uiteindelijk worden bestickerd.

Om te laten zien wat er zoal mogelijk is, is de testauto voorzien van fraaie bruin-paarse metallic lak in combinatie met een beige dak. In het dak is het DS-logo als patroon verweven. Om te benadrukken dat DS een chique Frans merk is, is een schets van het "Petit Palais" aan de Scene in de achterste zijruiten verwerkt. Dat beeld komt ook terug in het dashboard, dat is uitgevoerd met een matglanzende baan van links naar rechts.

DS 3 Cabrio

Alleen de aankleding maakt het (test)rijden met deze Cabrio al tot een feestje en dat is precies de bedoeling van DS!

Op enkele punten is merkbaar dat de DS3 inmiddels enkele jaren meegaat. Zo is het beeldscherm van het "infotainment" systeem (audio, communicatie en navigatie) wat aan de kleine kant en zijn de mogelijkheden beperkt. Bovendien loopt de DS3 achter als het gaat om actieve veiligheid; alleen "Active City Brake" (automatisch remmen voor gevaar bij lage snelheid) staat op het programma. Meekijken met de bestuurder, waarschuwen voor gevaar, of ingrijpen op hoge snelheid kan de DS3 allemaal niet.

DS 3 Cabrio

Cabriolet

De binnenruimte is heel behoorlijk voor een auto van deze omvang. Met enige goede wil van de bestuurder en bijrijder passen achterin nog eens twee volwassenen. De bagageruimte meet een heel redelijke 245 liter, maar vanwege de kleine laadopening is deze ruimte lastig te benutten. Bovendien is de naar boven scharende achterklep ronduit onhandig en ligt het gevaar op de loer de vingers tussen de achterklep en de achterruit te krijgen bij het sluiten.

Nog een punt van kritiek is de matige kwaliteit van de cabriokap. Rijgeluiden dringen nadrukkelijk door tot het passagierscompartiment, waardoor de DS3 Cabrio beduidend minder stil is dan de DS3 met vast dak.

Daar staat natuurlijk tegenover dat de cabriolet meer vrijheid biedt. Met een druk op de knop opent het dak tot aan de achterruit. Met een tweede druk op de knop vouwt het dak zich, inclusief de glazen achterruit, op de achterplecht.

DS 3 Cabrio

Houd er rekening mee dat dakboog altijd blijft staan. De DS3 Cabrio is daarom geen volwaardige cabriolet, maar slechts een auto met een volledig te openen dak. Het gevoel van vrijheid is minder dan met een "echte" cabriolet.

DS 3 Cabrio

Toch heeft de keuze van DS diverse voordelen. Het belangrijkste daarvan is dat de prijs beduidend lager ligt dan bij een volbloed cabriolet. Daarbij kan het dak, al rijdende en ongeacht de snelheid, worden geopend en gesloten. Een laatste voordeel van DS' relatief eenvoudige constructie is een lager gewicht en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

Rijeigenschappen

Want... als het gaat om de rijeigenschappen, dan is op geen enkele manier merkbaar dat het basisontwerp van de DS3 inmiddels enkele jaren oud is! De DS3 stuurt lekker zwaar en iets directer dan gemiddeld, waardoor de auto goed communiceert met de bestuurder. De DS3 geeft vanaf de eerste meter een groot gevoel van vertrouwen en daarmee ook rijplezier.

DS 3 Cabrio

Helaas wordt het rijplezier iets gehinderd door de matige overzichtelijkheid met geopend dak. Wanneer het dak geheel is geopend, wordt het zicht naar achteren gehalveerd. Ook de zo fraaie beeltenissen in de zijruiten bemoeilijken het zicht bij manoeuvreren. Mede daarom is sinds de facelift van 2014 een achteruitrijcamera leverbaar.

Motor

Misschien wel de grootste aanwinst voor de DS3 (Cabrio) is de "PureTech 130" benzinemotor. Deze heeft een inhoud van 1.2 liter en telt slechts drie cilinders. Maar wie de sleutel omdraait, krijgt het idee met een heel andere krachtbron te maken te hebben!

DS 3 Cabrio

Het motorgeluid is diep en donker, van een driecilinder roffel is niets merkbaar. De reactie op het gaspedaal is direct en zelfs ronduit agressief. Het vraagt daarom enige gewenning om kalm weg te rijden met deze DS3. Ongeacht het toerental is altijd volop trekkracht beschikbaar en dat is heel bijzonder voor een turbomotor, die in de regel alleen krachtig is bij hoge toeren.

Bij lage snelheid is de "PureTech 130" meer dan gewillig om te presteren, soms zelfs opdringerig. Op hoge snelheid schittert de relatief kleine motor met een ongebruikelijk hoog koppel, waardoor moeiteloos kan worden geaccelereerd (zoals gebruikelijk bij sterke dieselmotoren!).

DS 3 Cabrio

Volgens DS is een gemiddeld verbruik van 4.5 liter per 100 km mogelijk. Met een kalme rijstijl was 5 liter per 100 km haalbaar. Gezien de uitstekende prestaties en het meer dan levendige karakter is dat een uitstekende prestatie. Logisch dat deze motor inmiddels meerdere onderscheidingen in de wacht heeft gesleept.

Conclusie

De "Citroën DS3 Cabrio" uit 2013 gaat voortaan door het leven als "DS3 Cabrio". Alleen op het gebied van infotainment en actieve veiligheid is merkbaar dat dit model inmiddels drie jaar op de markt is.

Dankzij diverse verfijningen en een geheel nieuwe motor weet de DS3 Cabrio meer dan ooit te overtuigen als pretauto. De PureTech 130 biedt een bijna zeldzame combinatie van sportiviteit en zuinigheid. Daarbij laat de DS3 zich tot het laatste detail personaliseren, waardoor de auto nog exclusiever wordt.

plus
  • Prima weggedrag
  • Sterke en zuinige PureTech 130 motor
  • Uiterst exclusief dankzij vele personalisatie-mogelijkheden
min
  • Geen volwaardige cabriolet
  • Elektronica iets achterhaald
  • Onhandige constructie achterklep
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!