17 juni 2016
Volkswagen Beetle Dune

Volkswagen Beetle Dune

Nog leuker

Rij-impressie | De Beetle is het visitekaartje van Volkswagen. De Beetle combineert namelijk het uiterlijk van het meest succesvolle model van Volkswagen ooit met de huidige stand van de techniek. En daarmee is de Beetle ook nog eens de leukste Volkswagen van dit moment. Toch zegt de fabrikant dat het nog leuker kan: namelijk met de Beetle Dune...
 

Wie tegenwoordig aan een "buggy" denkt, denkt al snel aan een handzame kinderwagen. Maar ooit was een "Buggy" een Volkswagen Kever die was omgebouwd tot strandauto. Met een speciaal onderstel, aangepaste aandrijving en een compleet open koetswerk was de "Baja California Buggy" in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw het ultieme speelgoed voor op het strand.

Volkswagen Beetle Dune

Aankleding

De "Volkswagen Beetle Cabriolet Dune" is een knipoog naar die roemruchte pretauto. Om er voor te zorgen dat de Beetle Dune meer is dan een stuk speelgoed, is de opzet heel wat minder radicaal dan in het verleden.

De aanpassingen beperken zich namelijk tot de aankleding. Zo is de Dune voorzien van dorpelverbreders, grote luchtinlaten en een al even grote achterspoiler (in het geval van de versie met vast dak). Ook zwarte accenten en een zilverkleurige "diffuser" moeten de Beetle een stoerdere uitstraling geven.

Volkswagen Beetle Dune

De hier getoonde kleur "Sandstorm Yellow Metallic" is speciaal ontwikkeld voor de Dune en misschien wel de belangrijkste overeenkomst met de originele Buggy. In de testauto komt de zandgele kleur terug in het dashboard, de deurpanelen, de stiksels van de bekleding en zelfs in de schaalverdeling van de klokken.

Volkswagen Beetle Dune

Omdat de Dune bedoeld is als de ultieme Beetle, is de standaarduitrusting extra rijk. Zo zijn een klimaatcontrolesysteem, cruise-control, een uitgebreide boordcomputer, een achteruitrijcamera en een elektrisch bedienbare handrem standaard. Daarbij is de Beetle Dune voorzien van vele veiligheidssystemen, zoals dodehoekdetectie en "multi collission brake" (automatisch vasthouden van de rem bij een ongeval om doorschieten te voorkomen).

De testauto is voorzien van het optionele "Fender"-audiosysteem, hetgeen eveneens een hint is naar het verleden. Dit audiosysteem valt niet op door een helder geluid, maar juist door een swingend muzikaal geluid dat uitnodigt tot hoge volumes. Het is de bescheiden meerprijs daarom absoluut waard.

Volkswagen Beetle Dune

Standaard, maar desondanks het vermelden waard, is de hoge kwaliteit van de cabrio-kap. Met gesloten dak is de Beetle Cabrio namelijk vrijwel even stil als een auto met vast dak. Daarbij gaat het openen en sluiten geheel automatisch, desnoods al rijdende tot snelheden van zo'n 50 km/u.

Volkswagen Beetle Dune

Crossover?

Volkswagen presenteert de Beetle Dune als een "crossover", waarmee het insinueert dat deze ruig aangeklede kever een alternatief zou zijn voor een terreinauto. Dat gold zonder twijfel voor de originele Buggy, maar absoluut niet voor deze Beetle Dune. De Dune heeft geen achterwielaandrijving, laat staan vierwielaandrijving. Ook een slimme anti-slip regeling met off-road modus, waarmee diverse Franse fabrikanten schitteren, is niet aan de Beetle besteed.

Toch beperkt de Dune zich niet alleen tot uiterlijk vertoon. Het onderstel is namelijk met 1 cm verhoogd voor iets meer bodemvrijheid (en natuurlijk een nog stoerdere uitstraling). Van die verhoging is niets merkbaar bij het instappen en de bestuurder heeft ook niet het machtige gevoel dat hoort bij een terreinauto; daarvoor is een verschil van een centimeter te gering.

Volkswagen Beetle Dune

Toch is wel degelijk merkbaar dat het onderstel is aangepast! De extra centimeter speelruimte zorgt namelijk voor langere veerwegen. Daarom stuurt de Beetle Dune, ondanks de 18 inch velgen, net even minder strak dan de gewone Beetle. Daar staat tegenover dat het veercomfort beduidend beter is en dat kan een extra reden zijn om de Dune te verkiezen boven een gewone Beetle.

Motoren

De Beetle Dune is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone Beetle. Vanwege het belastingklimaat in Nederland komen echter niet alle beschikbare motoren naar ons land. Op het moment van schrijven is de Beetle (Dune) in Nederland alleen verkrijgbaar met een 1.2 liter TSI benzinemotor of een 1.4 liter TSI (met automaat) benzinemotor.

Volkswagen Beetle Dune

Vanuit het Duitse hoofdkantoor werd echter een Beetle diesel beschikbaar gesteld, met een ongebruikelijk stroef schakelende handbak. De dieselmotor is weliswaar sterk, maar niet erg levendig en daarom ontbreekt de pret die menigeen voor ogen staat bij een Buggy. Daar tegenover staat een uiterst economisch testverbruik van 4.7 liter per 100 km.

Conclusie

Volkswagen wilde de Beetle nog leuker maken. Dat doet het merk door de auto aan te kleden als de "Buggy" van weleer. En het moet gezegd worden: met uiterst beperkte middelen is Volkswagen er in geslaagd de Beetle een avontuurlijk tintje te geven.

En juist door te kiezen voor beperkte aanpassingen is de Beetle Dune even degelijk en verstandig als de gewone uitvoeringen. Het iets verhoogde onderstel maakt de Beetle Dune niet terreinwaardig, maar zorgt in plaats daarvan voor iets meer comfort.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Avontuurlijke uitstraling
min
  • Stuurt minder strak dan een gewone Beetle
  • Karakterloze dieselmotor (niet in Nederland verkrijgbaar)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!