22 februari 2001
 

Volkswagen Golf IV variant

Variaties op een thema

Rij-impressie | De Volkswagen Golf wordt geleverd in alle soorten en maten; van het instapmodel de 1.4 CL tot en met de sensationele VR6 4-motion. Het koetswerk bestaat echter maar in één andere uitvoering en die wordt door Volkswagen heel treffend "variant" genoemd. Deze "variant", ook wel "stationwagon", behoudt veel van de kenmerkende lijnen van de Volkswagen Golf maar moet nu meer praktische mogelijkheden bieden.
 

Voorin is de Golf Variant gelijk aan iedere andere Golf. Het interieur geeft een gevoel van verzorgdheid binnen de strenge wetten van de Duitse degelijkheid. Wel is de testauto extra rijk aangekleed, want het betreft hier de "Highline"-uitvoering die nog eens is uitgebreid met een "Plus pakket".

Een van de onderdelen van het Plus-pakket is een boordcomputer. Met twee tuimelschakelaars aan de rechter stuurhendel geeft deze informatie over de gemiddelde snelheid, gemiddeld en actueel benzineverbruik en de bijbehorende actieradius. Zo handig als de tuimelschakelaars voor de boordcomputer zijn, zo onhandig is de bediening van de cruisecontrol. Ook hier is een schakelaar op een stuurhendel aangebracht, maar deze zit precies onder de stuurrand en vraagt om bovengemiddeld lenige vingers.

De bediening van de airconditioning is samen met bijbehorend display laag in de middenconsole ondergebracht. Dit lijkt in eerste instantie wat onpraktisch, maar in de praktijk voldoet de automatische instelling prima en blijven de knoppen onberoerd. Heel slim zijn de elektrisch verstelbare buitenspiegels, waarbij het rechter automatisch mee gaat als de linker wordt versteld. Omgekeerd gebeurt dit niet.

Volkswagen Golf IV variant

Het Highline-pakket heeft vooral betrekking op het uiterlijk van de auto. Zo is het stuur met leder bekleed en zijn de stevige maar perfect zittende stoelen bekleed in een fraaie blauw-zwarte stof. Als een auto een plaats moet zijn om een werkdag door te brengen, dan graag op dit meubilair. De dashboardverlichting is uitgevoerd in rood-blauw en oogt zo fraai dat menig Golf-rijder spontaan voorstander wordt van het overdag voeren van dimlicht.

Variant

De echte variatie in deze Golf is achter de voorstoelen te vinden. Waar de transformatie tot stationcar de Alfa Romeo 156 tot rijdend kunstwerk maakte, liet Volkswagen het bij het recht-toe-recht-aan bijplakken van extra plaatwerk. Dat heeft echter tot voordeel dat de bagageruimte groot en regelmatig van vorm is.

De laadruimte is tot op de laatste centimeter effectief bruikbaar. Tenminste, als de achterbank eenmaal is opgeklapt. Want eerst moeten de hoofdsteunen uit de achterbank worden gehaald zonder dat in een opbergplaats daarvoor is voorzien. De zitting van de achterbank kan vervolgens in twee delen worden weggeklapt.

Terwijl de rechter zitting eenvoudig met een lusje is te verwijderen, moet de andere zitting met zo'n wonderlijke voorwaarts-omhoog beweging worden losgemaakt dat het in eerste instantie onmogelijk leek om de beloofde vlakke laadvloer te creëeren.

Volkswagen Golf IV variant

Bovendien kent de auto een kleine maar storende tildrempel die het in- en uitladen van zware pakketten onnodig bemoeilijkt. De bagageruimte meet standaard 460 liter en neemt na het opklappen van de achterbank tot 1470 liter toe.

De testauto wordt aangedreven door dezelfde 1.6 liter 4-cilinder benzinemotor die ook in de gewone Volkswagen Golf te vinden is. De motor blinkt uit op kracht en souplesse en kan vooral in de stad voor een 1.8 of zelfs 2.0 liter door gaan. De krachtbron doet zijn werk bovendien in stilte, want de airconditioning is vaak duidelijker hoorbaar. Op de snelweg zijn de prestaties voldoende, alhoewel een enkele gehaaste randstadpiloot zich soms meer zou kunnen wensen.

De boordcomputer laat tijdens de testrit aangenaam lage verbruikscijfers zien. Wie er helemaal voor gaat kan tot een gemiddeld verbruik van net geen 1 op 20 komen. Over de gehele testperiode gemeten (waar onder een rit naar Leuven, België) bedraagt het verbruik een zeer nette 1 op 16.4, met dank aan de cruise-control. Als Variant schakelt de auto even voorbeeldig als iedere andere Golf: trefzeker, licht en duidelijk.

Volkswagen Golf IV variant

Conclusie

De conclusie van de testrit met de Volkswagen Golf 1.6 Variant is in grote lijnen dezelfde als van de gewone Golf: een prima auto, maar andere merken bieden dezelfde functionaliteit tegen een aanzienlijk lagere prijs. Bovendien waarschuwen Volkswagen-rijders in de Autozine Auto-enquête voor gepeperde rekeningen bij de Volkswagen-garage.

Wie valt voor het uiterlijk of het oerdegelijke imago van de Golf Variant, doet desondanks een verstandige koop aan deze auto. Met alle optiepakketten is de testauto compleet en zeer geschikt als dagelijkse werkplek.

plus
  • Comfortabel
  • Prima stoelen
  • Fijne en zuinige motor
min
  • Stevige aanschafprijs
  • Tildrempel bagageruimte
  • Onhandige bediening cruisecontrol
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!