28 februari 2003
 

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Het zonnetje in huis

Autotest | De geheel vernieuwde Toyota Avensis moet een van de pijlers worden voor Toyota in de komende jaren. Daarom werd de auto groots geïntroduceerd tijdens een evenement in Barcelona. Deze stad, bijna synoniem met zon, zee en een subtropisch klimaat, zou precies tijdens die introductie het toneel zijn van kou, regen en wateroverlast. Toch stuurde ondergetekende de nieuwe Avensis met een brede lach op het gezicht door een grijs Barcelona, want de ontwerpers hebben een prestatie van formaat neergezet.
 

Toyota wil zich met de nieuwe Avensis duidelijk onderscheiden. Hoe het merk dat wil doen, blijkt zodra de sleutel wordt omgedraaid. Loopt de motor al? De toerenteller zegt van wel, het gehoor twijfelt nog even. Het is evident dat Toyota mikt op luxe en comfort. Dat karakter komt het best tot zijn recht wanneer rustig wordt gereden.

De auto nodigt, ondanks de uitdagende slingerende bergweggetjes op de testroute, absoluut niet uit tot hard rijden maar laat zich bij voorkeur juist statig en beheerst rijden. Wie meer vraagt, wordt getrakteerd op een prima gebalanceerd en voorspelbaar weggedrag dat veel actieve veiligheid biedt. Het comfort op hoge snelheid op de snelweg is vergelijkbaar met dat van andere auto's in deze klasse.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Het "limousine"-gevoel is voor een groot deel te danken aan de hier gereden 1.8-liter benzinemotor. Zoals al bleek bij de start is deze krachtbron bijzonder stil. Tot snelheden van zo'n 100 km/u is de motor zo goed als onhoorbaar. Daarboven is het motorgeluid gemiddeld. Rijgeluiden komen voornamelijk van de banden en zijn daarmee sterk afhankelijk van het wegdek.

De prestaties van de motor zijn ruim voldoende. Een vlotte tussensprint of rappe klim op een bergweggetje is geen enkel probleem. De krachtbron heeft al bij lage toeren aangenaam veel kracht (129 pk/170 Nm) en nodigt mede daarom vooral uit tot kalm rijden. De bestuurder geniet dan van een echt limousine-gevoel!

Na een lange dag rijden op binnenwegen, snelwegen en in druk stadsverkeer wordt het rijgedrag uiteindelijk beloond met een opzienbarend verbruik. Over de gehele route bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 1 op 16,8! Suguya Fukosato, ontwerper van de Avensis, legt na de rit met gepaste trots uit hoe dat komt: "de bestaande 1.8-liter motor is grondig onder handen genomen, waarbij vooral de efficiency is verbeterd. De wrijving van zowel de motor als de overbrenging is belangrijk verminderd. Daarom loopt de nieuwe motor rustig en is het verbruik bijzonder laag". "Overigens is mijn persoonlijke zuinigheidsrecord 1 op 16,3", voegt Fukosato er met een schouderklopje aan toe.

Iemand thuis?

Bij een uitgesproken karakter hoort een dito uiterlijk. Toyota meldt vol trots dat de vormgeving geheel voor rekening is gekomen van Europese ontwerpers. De auto oogt, geheel in lijn met het rijgedrag, fors en statig. Het moet gezegd worden dat Toyota kans heeft gezien de nieuwkomer een heel eigen uitstraling te geven. Wat echter nog steeds mist is een duidelijke persoonlijkheid. Zoals bij mensen de ogen de spiegel van de ziel vormen, heeft de Avensis weliswaar mooie ogen, maar is achter die ogen niemand thuis.

Het interieur is duidelijk met meer gevoel ontworpen; het is niet uitbundig of creatief maar wel functioneel en fraai. Dat is te danken aan het gebruik van verschillende materialen, waarmee functionele delen worden gescheiden. Zo zijn de bediening van het audiosysteem en het klimaatcontrolesysteem ondergebracht in de middenconsole die is omlijst met een fraai materiaal dat aandoet als aluminium.

Een band met carbonlook (vanaf de "Luna"-uitvoering) loopt midden over het dashboard van links naar rechts. Met de speciale "Executive"-uitvoering laat Toyota zich van haar beste kant zien en kleedt het interieur geheel aan met crème-lederen bekleding, hout-strips en de nodige chroom-accenten.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Toyota zoekt de vooruitgang ook in een complete uitrusting. Zo is de meest eenvoudige Avensis voorzien van een boordcomputer, airconditioning (vanaf de "Luna"-uitvoering links/rechts gescheiden) en negen airbags (o.a. knie- en raam-airbags zowel voor als achter).

Wie de boordcomputer combineert met het optionele CD-ROM gebaseerde navigatiesysteem, deelt de bediening van beide met dezelfde knoppen. Voordat echter duidelijk is hoe dat precies werkt, is bijna een dag voorbij. Duidelijkere symbolen op de toetsen of op het display zouden dit verbeteren. Bovendien kent de bijgeleverde CD-ROM de binnenwegen van Spanje niet en stopt dan domweg met navigeren.

Het eveneens leverbare DVD-gebaseerde navigatiesysteem is eenvoudiger te bedienen en is dankzij de getoonde kaart met verkeerssituaties veel duidelijker, dit systeem heeft echter als nadeel dat het beeldscherm door reflecties soms minder goed afleesbaar is. Een eervolle vermelding gaat tenslotte naar het audiosysteem, bestaande uit radio/CD en cassette. De Philips-luidsprekers en Panasonic componenten komen dankzij doordachte inbouw en plaatsing goed tot hun recht, waarmee de Avensis standaard is voorzien van een van de best verzorgde audiosystemen in deze prijsklasse.

Toyota Avensis (2003 - 2008)

Conclusie

Toyota heeft het aangedurfd de nieuwe Avensis een heel eigen karakter te geven als het gaat om zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen. Dat karakter is er één van rust en comfort. De combinatie van motor, besturing en wegligging, geven de Avensis het karakter van een luxe reisauto. Hard rijden kan uiteraard best, maar dat is niet waar de Avensis op uitblinkt. Het rijke gevoel wordt versterkt door de complete uitrusting en riante ruimte achterin.

Omdat de prijs niet zo ver is gestegen als het niveau van de auto, is het niet overdreven te stellen dat Toyota de normen heeft aangescherpt in dit segment. De introductie in het anders zo zonnige Spanje mag dan in het water zijn gevallen, ondergetekende heeft er niets van gemerkt, want het rijden met de nieuwe Toyota Avensis zal iedereen zonnig stemmen!

plus
  • Veel ruimte achterin
  • Rijdt een klasse rijker
  • Stille, vlotte en zuinige 1.8-liter motor
min
  • Bediening boordcomputer niet logisch
  • Navigatiesysteem kent binnenwegen Spanje niet
  • Volume navigatiesysteen niet gekoppeld aan audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!