4 juni 2016

Wakui Museum

Voor Rolls-Royce en Bentley

Automuseum | Het staat in geen enkele reisgids. En ook bij de toeristische informatie hebben ze er nog nooit van gehoord. En toch is er in Saitama, net ten noorden van Tokio (Japan) een heel bijzonder automuseum. Het "Wakui Museum" is toegewijd aan Rolls-Royce en Bentley. Bovendien kunnen liefhebbers er terecht voor koop- en verkoop. Tijd voor een bezoekje!
 

De reden waarom het "Wakui Museum" voor Rolls-Royce en Bentley onbekend is als toeristische attractie, heeft niets te maken met de kwaliteit of de collectie. Het heeft alles te maken met de bereikbaarheid! Het museum ligt iets ten noorden van Tokio, maar is nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarnaast is de website van het museum geheel in het Japans, is alle documentatie in het Japans en spreekt het personeel alleen Japans.

Wie toch de moeite neemt om het Wakui Museum te bezoeken, wordt veelal verwelkomd door de heer Wakui zelf. Hij begon in 1988 als Rolls-Royce en Bentley-specialist in Tokio. Dankzij pure liefde voor het vak veranderde de garage gaandeweg in een museum. En dat maakt het Wakui Museum bijzonder: het grootste deel van de collectie is te koop!

Nog steeds is Wakui een groot liefhebber van klassieke Engelse auto's, Rolls-Royce en Bentley in het bijzonder. Andere Engelse merken, zoals MG en Riley, worden ook getolereerd. En zelfs een heel enkele Italiaan of Fransoos vindt een plaatsje binnen de collectie van Wakui. Een Japanse of Amerikaanse auto komt er echter onder geen beding in!

Vaste collectie

Slechts twintig auto's behoren tot de vaste collectie en die hebben allemaal een bijzonder verhaal. Zo is er een origineel showmodel van de Autosalon van Genève van 1953. Een "4 1/2 litre" Bentley uit 1927 heeft de bijnaam "Old Mother Gun" vanwege welhaast legendarische betrouwbaarheid tijdens herhaalde deelname aan de 24 uurs race van Le Mans.

Heel bijzonder is de "3 litre by Garin" Bentley uit 1921 met chassinummer #19, één van de oudste nog bestaande Bentley's ter wereld. Uiteraard ontbreekt een auto van een hoogwaardigheidsbekleder niet. De "Rolls-Royce 25/30 HP Sports Saloon by Hooper" uit 1937 behoorde toe aan premier Shigeru Yoshida en is via een neef van de huidige minister Abe bij het museum terecht gekomen.

Achter het hoofdgebouw staat een kleine aanbouw met daarin Rolls-Royce en Bentley memorabilia. Bovendien wordt politicus en volksheld Jiro Shirasu (1902) hier vereerd voor zijn daden en goede smaak in automobielen.

Wisselende collectie

Op vijf minuten wandelen van het hoofdgebouw, is de wisselende collectie te vinden. Ook hier voeren Rolls-Royce en Bentley de boventoon. Maar al buiten het gebouw zijn ook een Citroën en een Austin-Healey te zien.

Prijskaartjes of zelfs bordjes met meer informatie over de auto's zijn er niet. Echter, de verkoper annex suppoost vertelt graag over het huidige aanbod van auto's. Van iedere auto kent hij de herkomst, de bijzonderheden en natuurlijk de richtprijs voor wie een museumstuk mee naar huis wil nemen.

De voorkeur van de verkoper gaat uit naar de mechanische "beesten" uit de jaren '20 en ' 30. Het zijn echter de youngtimers die het meest verkocht worden. In de grote hal is het heerlijk grasduinen en achter de grote Rolls-Royces staan soms echte pareltjes verstopt. Denk aan een originele Abarth of aan de ster van de huidige collectie: een Aston Martin DB2.

Gemiddeld vinden vijf auto's per maand een nieuwe eigenaar. Eenzelfde aantal auto's wordt vervolgens weer aan de collectie toegevoegd, waardoor veel bezoekers regelmatig terugkomen. In het weekend heeft het Wakui museum veel weg van een clubhuis voor autoliefhebbers (incl. gezamenlijke lunch!) en gaandeweg verandert de aanliggende parkeerplaats in een attractie op zich.

Onderhoud

De auto's in het Wakui Museum verkeren zonder uitzondering in showroomconditie. Dat is te danken aan de eigen werkplaats (wederom 5 minuten wandelen van het vorige gebouw). Hier worden auto's onderhouden en zonodig gerestaureerd. Niet alleen de auto's van het museum, maar ook Rolls-Royces en Bentleys van derden worden hier in conditie gehouden.

Ook deze afdeling is kleinschalig en open. De monteurs vertellen maar wat graag over hun werk, de huidige projecten en de technische bijzonderheden van de auto's binnen de collectie. De monteurs delen hun kennis met Rolls-Royce technici uit Hong Kong en een Britse techneut die Rolls-Royces van chique hotels in Tokio onderhoudt. Geen vraag is te moeilijk en... wanneer mogelijk gaat een antwoord vergezeld van een demonstratie!

Conclusie

Het "Wakui Museum" voor Rolls-Royce en Bentley nabij Tokio is nauwelijks bekend bij toeristen. Logisch, want Europeanen die Engelse auto's willen zien doen dat in Engeland en niet in Japan. Bovendien spreekt het personeel alleen Japans.

Het Wakui Museum is daarom geen reis naar Japan waard. Vanwege de lastige bereikbaarheid per openbaar vervoer is zelfs de reis vanuit Tokio naar het museum de moeite nauwelijks waard. Echter: wie een groot fan is van Engelse auto's, Rolls-Royce en Bentley in het bijzonder, ontmoet in het Wakui Museum enkele modellen met een unieke historie. Daarbij maken de kleinschaligheid en de Japanse kijk op Brits erfgoed een bezoek aan het Wakui Museum bijzonder.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!