20 mei 2016
Peugeot 2008

Peugeot 2008

Toekomstbestendig

Autotest | De Peugeot 2008 ondergaat een facelift voor modeljaar 2016. Dat lijkt overbodig omdat het model zich op de top van zijn populariteit bevindt. Peugeot ziet dat anders: het wil de auto scherp houden en niet afwachten tot de verkoopcijfers dalen. Hoe bereidt Peugeot zich voor op de toekomst?
 

Volgens Peugeot kiezen klanten de 2008 om het ontwerp, de sfeer in het interieur, het rijcomfort, de dynamiek en de functionaliteit. Daarom zijn juist deze sterkste punten nog sterker gemaakt.

Het meest in het oog springt de nieuwe grille. Die is wat grover van formaat en staat meer rechtop in het front. Bovendien draagt deze voortaan de Peugeot-leeuw, zoals het historisch verantwoord ook hoort. De grille is opgebouwd uit 'facetten' en niet de meer gebruikelijke spijlen. Peugeot bereidt de 2008 nu al voor op de uiterlijke kenmerken van modellen die nog gelanceerd gaan worden.

Peugeot 2008

GT-Line

Naast de drie bestaande uitrustingsvarianten introduceert Peugeot ook de "GT-Line", die een meer sportieve inslag heeft. Alle details die bij de overige versies in chroom zijn uitgevoerd, hebben bij de GT-Line een glanzend zwarte afwerking. Dat geldt ook voor de omlijsting van de grille, die in rode letters de Peugeot-naam draagt. Verder zijn de spiegelkappen, de lijsten rond de mistlampen, de dorpels, de dakrails en de rand van de dakspoiler aangepast voor de GT. Tenslotte kan de GT-Line worden herkend aan de specifieke 17 inch lichtmetalen wielen.

Peugeot nam ook de verlichting onder handen. Daardoor veranderde de indeling van de koplampen en de klauwvormige achterlichten. De aluminiumkleurige plaat onder de voor- en achterbumper alsmede de zwarte randen rond de wielkasten horen bij de hogere uitrustingsvarianten blijven aanwezig. Bij de GT-Line siert een diffuser de achterbumper.

Peugeot 2008

Interieur

Misschien wel de belangrijkste onderscheidende factor van de 2008 is de zitpositie. De bestuurder nog altijd zit rechtop en kijkt uit over een piepklein stuurwiel. Bovenop de stuurkolom staan de toerenteller en snelheidsmeter. Het voordeel van deze opzet is dat de bestuurder betere controle heeft over de auto (veiligheid!) en de klokken makkelijker kan aflezen.

Voor modeljaar 2016 houdt Peugeot, geheel terecht, vast aan deze opzet. De enige noemenswaardige wijziging in het interieur betreft wederom de GT-Line. De zwarte materialen worden dan afgewisseld met rode accenten. Denk aan rode stiksels op het meubilair, de portierpanelen, stuurwiel, handremhendel en de pookhoes. De rand rond het in twee segmenten opgedeelde instrumentarium licht bij het starten rood op.

Peugeot 2008

De geboden ruimte in de 2008 is voldoende afgestemd op vier volwassenen, die met name profiteren van een behoorlijke hoogte.

Het bagagevolume varieert van 410 tot 1.400 liter en daarmee bevestigt de 2008 zijn karakter: dit is geen terreinauto, maar een gezinsauto in een spannende verpakking. De 2008 heeft daarom de nodige vakjes en bakjes voor allerhande spullen. Voor de pook zitten twee goedbedoelde uitsparingen voor bekers of flesjes, maar die zijn veel te krap bemeten.

Peugeot 2008

Motoren

Veel fabrikanten grijpen een facelift aan om de motoren tegelijkertijd zuiniger en sterker te maken. Dat geldt helaas niet voor de 2008. Als vanouds is de 2008 met een 1.6 dieselmotor, die afhankelijk van het land in diverse vermogensvarianten wordt geleverd.

Peugeot 2008

Daarnaast is er de 1,2 liter driecilinder benzinemotor. Deze kan worden geleverd met 82 pk gekoppeld aan een vijfbak of een elektronisch bediende transmissie die niet bepaald bekend staat vanwege zijn prettige schakelgedrag. Helaas heeft Peugeot dit euvel niet aangepakt voor de nieuwe generatie.

Daarnaast is er de turboversie van dezelfde motor en daarbij zijn er in de 2008 twee noviteiten te melden. Die krachtbron bestaat er met 110 en 130 pk, waarbij de laatste altijd een zesbak heeft en nog niet eerder op de menukaart stond. De 110 pk kan weer naar keuze worden geleverd met een vijfbak of een nieuwe zestraps automaat.

Peugeot 2008

Voor de testrit is die laatste uitvoering ingezet. Omdat het gewicht van de 2008 bescheiden blijft, heeft de 110 pk driecilinder geen enkel probleem om keurige prestaties neer te zetten. Het accelereren gebeurt ook zonder buitensporig toenemen van het motorgeluid.

De automaat van de Japanse leverancier "Aisin" functioneerde tijdens de diverse proefritten naar volle tevredenheid. De schakelmomenten worden door de elektronica logisch gekozen en het schakelen zelf geschiedt zonder schokken. De bak is daarom een aanwinst voor Peugeot. Wie zich daartoe geroepen voelt kan ook handmatig schakelen door de pook van plus naar min, of andersom, te bewegen. Het gemiddelde testverbruik lag net boven de 1 op 14.

Peugeot 2008

Grip Control

Zoals eerder aangegeven, is de 2008 ondanks het stoere uiterlijk geen terreinauto. Vanwege de hoge prijs en het hogere verbruik staat vierwielaandrijving daarom niet op het programma.

In plaats daarvan biedt Peugeot een veel voordeliger alternatief: Grip Control. Hiermee kan het karakter van de tractiecontrole worden aangepast aan de ondergrond en verbetert de grip belangrijk in het terrein.

Tijdens een korte test komt de diesel, mede door zijn forse koppel aardig voor de dag, maar op een rul zandweggetje lijkt de 1,2 liter turbo met automaat bijna letterlijk door het zand te zakken. Echter: voor een tweewielaangedreven auto is de grip opmerkelijk goed.

Peugeot 2008

Conclusie

De Peugeot 2008 heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2016. Dat is bijzonder vroeg, want de 2008 is nog maar drie jaar op de markt. De aanpassingen zijn daarom, terecht, klein.

De motoren zijn ongewijzigd, maar leveren desondanks concurrerende prestaties tegen een zeer laag verbruik. De nieuwe zestraps automaat is een regelrechte aanwinst.

De uiterlijke aanpassingen doen de 2008 goed, waarbij de nieuwe GT-Line het sportieve karakter van de 2008 (denk aan de unieke zitpositie!) versterkt. Wat Peugeot bovendien heeft gedaan, is de 2008 toekomstbestendig maken. Dankzij de facelift past de 2008 nu al bij die serie van nieuwe modellen die in de pijplijn zitten.

plus
  • Doordacht concept
  • Onderscheidend dankzij unieke zitpositie
  • Fijne, nieuwe automaat op 110 pk turbomotor
min
  • Bekerhouder in middenconsole krap bemeten
  • Praktisch nut van Grip Control is bescheiden
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!