22 april 2016
Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

Een facelift voor Giulietta

Rij-impressie | Wanneer het uiterlijk belangrijk is en de jaren gaan tellen, is een facelift een realistische optie. Met een kleine ingreep kan alles en iedereen er weer fris uitzien, dus ook auto's. Daarom ging de inmiddels zes jaar oude Alfa Romeo Giulietta onder het mes voor een verjongingskuur.
 

Alfa Romeo kiest voor een uiterst subtiele verjongingskuur, want het kost enige studie om uit te vinden wat er precies is gewijzigd. Volgens de vormgevers deugt het ontwerp nog altijd en daarom werd er voor gekozen om alleen details aan te passen, zodat de Giulietta beter in lijn is met nieuwe modellen (zoals de Alfa Romeo Giulia).

De Giulietta voor modeljaar 2016 is herkenbaar aan een nieuwe voorbumper en iets donkerder glas voor de koplampen. De grille kreeg een honingraatstructuur in plaats van horizontale lamellen, waardoor de auto er iets stoerder uitziet. Daarbij werd de Giulietta voorzien van het nieuwe Alfa Romeo-logo. Tenslotte is een nieuwe, grijze, lakkleur beschikbaar maar omwille van de fotografie is voor deze test toch voor levendig rood gekozen.

Alfa Romeo Giulietta

Geheel nieuw is de zogenaamde "Veloce"-uitvoering waarmee de Giulietta er sportiever uitziet, ongeacht de motor. De Veloce-uitvoering bestaat uit onder andere rode accenten, side skirts en 17 inch lichtmetalen velgen.

Interieur

Het interieur is bij de Veloce-versie voorzien van aluminium pedalen, een sportstuur, rode stiksels en deurpanelen met carbon-motief. De stoelen van de Veloce zijn bekleed met een combinatie van leder en alcantara.

Alfa Romeo Giulietta

Verder is het interieur ongewijzigd gebleven en dat is jammer, want met eenvoudige middelen hadden diverse kritiekpunten kunnen worden weggenomen. Zo is de ruimte achterin matig en dat had met andere voorstoelen kunnen worden opgelost. Het zicht op de klokken wordt bemoeilijkt door de rand van het stuurwiel en ook dat was eenvoudig op te lossen. De schaduwband bovenaan de voorruit zit voor lange bestuurders hinderlijk in het zicht, maar ook dat simpele probleem is niet verholpen.

Dat de Giulietta inmiddels zes jaar oud is (andere auto's hebben dan hun facelift al achter de rug en zijn vervangen door een nieuw model), blijkt uit de afwezigheid van moderne infotainment en actieve veiligheidsystemen. Andere auto's in dit segment zijn voorzien van camera's en radar om de bestuurder te kunnen waarschuwen of assisteren. De Giulietta moet het doen met alleen passieve veiligheidsvoorzieningen (airbags, gordelspanners, etc).

Alfa Romeo Giulietta

Volgens Alfa Romeo is dit echter een bewuste keuze. Alfa Romeo-rijders zouden op zoek zijn naar een pure rijdersauto en geen behoefte hebben aan bemoeizuchtige elektronica.

Rijden

In dat geval: tijd om te rijden! En als het om de rijeigenschappen gaat, dan kan de Giulietta de strijd met de concurrentie nog altijd heel goed aan. Dat is vooral te danken aan de "DNA"-knop. Hiermee kan worden gekozen voor een dynamisch, normaal of "all weather"programma. Bij geen enkel merk zijn de verschillen tussen deze modi zo groot als bij Alfa Romeo!

Alfa Romeo Giulietta

De besturing is directer een gevoeliger dan gemiddeld. Ook is de communicatie tussen bestuurder en mechaniek veel puurder, waardoor de auto zich ook beter laat aanvoelen. Die belofte van "rijdersauto" wordt, binnen de grenzen van een betaalbare C-segment auto, dus helemaal waargemaakt.

Alfa Romeo Giulietta

Heel bijzonder: om het vermogen optimaal op het wegdek over te kunnen brengen is de Giulietta voorzien van een elektronisch sperdifferientieel op de voorwielen ("Q2"). Andere merken bieden dit alleen aan op de allersnelste modellen, maar bij Alfa Romeo is het standaard.

In de bocht leggen het linker en rechter voorwiel niet dezelfde afstand af (de buitenbocht is langer dan de binnenbocht) en dus moet ook de aandrijfkracht worden aangepast. Dankzij het sperdifferienteel blijft het "wringen" van de voorwielen in snelle bochten uit en daardoor is de grip uiteindelijk beter.

Diesel plus automaat

Het aanbod van motoren en transmissies is na de facelift gelijk gebleven. Er is echter wel een nieuwe combinatie mogelijk: voortaan is de 1.6 liter dieselmotor (1.6 T-Jet) ook te koppelen aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling ("TCT", ofwel "Twin Clutch Transmission").

In de praktijk blijkt dit een uiterst geslaagde combinatie te zijn. De dieselmotor is voldoende sterk en aangenaam stil (de geluiden van de banden en rijwind overstemmen de motor). Met de DNA-knop in de dynamische stand wordt de Giulietta diesel niet sneller, maar wel veel wilder en daarom lijkt de auto toch heel spannend.

Alfa Romeo Giulietta

De meeste kilometers zijn echter gemaakt in de normale modus en met een uiterst kalme rijstijl. Desondanks is het door Alfa Romeo opgegeven verbruik van 1 op 26 in de praktijk volstrekt onhaalbaar. Aanvankelijk bleef de verbruiksmeter steken op 1 op 15. Door stelselmatig 10 km/u onder de maximumsnelheid te blijven en nog voorzichtiger te rijden, daalde dit tot 1 op 18. Daarmee is de Giulietta niet alleen minder zuinig dan beloofd, maar ook beduidend minder zuinig dan soortgelijke auto's met soortgelijke motoren van andere merken.

De automatische versnellingsbak geeft juist wel reden tot juichen. De zestraps automaat schakelt onmerkbaar of op exact het juiste moment. Het is ook mogelijk om sequentieel te schakelen met hendels achter het stuurwiel, maar in de praktijk is daar nooit gebruik van gemaakt omdat de elektronica de bestuurder steeds perfect aanvoelt.

Alfa Romeo Giulietta

Conclusie

De Alfa Romeo Giulietta heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2016. De effecten hiervan zijn echter gering. Het uiterlijk onderging minimale aanpassingen, die desondanks wel voor een welkome verbetering zorgen. Helaas heeft de fabrikant de ergonomie en elektronica ongemoeid gelaten en dat is een gemiste kans voor dit inmiddels zes jaar oude model.

Rijden doet de Giulietta nog steeds uitstekend. Dankzij een "DNA"-schakelaar is het karakter zelf te kiezen, van comfortabel tot uitgesproken sportief. De 1.6 liter dieselmotor is voortaan ook leverbaar in combinatie met een automaat. en dat is een dankbare aanvulling, want de automaat zorgt voor merkbaar meer gemak en comfort.

plus
  • Nette prijs
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Geslaagde combinatie 1.6 dieselmotor en automaat
min
  • Nauwelijks actieve veiligheid
  • Opgegeven verbruik onhaalbaar
  • Ergonomische onvolkomenheden niet opgelost met facelift
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!