14 april 2016
Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Expeditie Achterland

Autotest | Wie denkt aan een terreinauto, denkt aan exotische reizen naar onontgonnen gebieden. Tussen de dagelijkse sleur en groot avontuur staat alleen maar de aanschaf van de juiste auto. Althans, zo lijkt het. Want de meeste SUV's komen in de praktijk niet veel verder dan het achterland. Volkswagen speelt daar slim op in met de Tiguan...
 

De eerste generatie van de Volkswagen Tiguan werd in 2007 geïntroduceerd. Sindsdien zijn er 2.8 miljoen exemplaren verkocht in 170 verschillende laden. Het concept slaat dus aan!

Volkswagen realiseert zich namelijk dat de Tiguan geen terreinauto is, maar een SUV (sports utility vehicle). Ook bij deze tweede generatie staat daarom de veelzijdigheid centraal en draait het niet om off-road capaciteiten. Volkswagen kiest daarom voor stoere proporties en combineert die met een strak lijnenspel.

Ruimte

Dat wordt extra duidelijk bij het instappen, want het interieur is al even smetteloos en degelijk als dat van alle andere Volkswagens. De Tiguan verschilt van andere Volkswagens met de zit achter het stuur. De bestuurder kijkt vanaf een hoge zit uit op een grote motorkap en heeft het gevoel een machtige auto te rijden.

Volkswagen Tiguan

De Tiguan voelt niet alleen groot, maar is dat ook. De hoofd- en beenruimte voorin zijn royaal, zij het nog steeds gemiddeld voor een auto als deze. De achterbank staat op rails en met de achterbank in de achterste stand is de beenruimte achterin veruit de grootste in dit segment. Door de achterbank naar voren te schuiven, schittert de Tiguan juist met bagageruime.

Volkswagen Tiguan

De Tiguan is voorzien van dezelfde luxe- en veiligheidsvoorzieningen als de andere Volkswagens. Camera's en andere sensoren kijken met de bestuurder mee om te waarschuwen danwel in te grijpen om de veiligheid te verbeteren. LED koplampen zorgen voor beter zicht met een lager energieverbruik.

Het optionele audiosysteem van specialist Dynaudio is een aanrader: het klinkt helder en heeft een opmerkelijk goed geluidsbeeld (plaatsing van instrumenten en vocalen in de auto). Dankzij ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay is ook de integratie met smartphones goed geregeld.

De klokken (toerenteller en snelheidsmeter) zijn te vervangen door een groot beeldscherm. Het voordeel hiervan is dat de bestuurder zelf kan kiezen welke informatie op welke manier wordt getoond. Grappig detail: zustermerk Audi prijst deze zelfde functionaliteit aan als het laatste wereldwonder; Volkswagen doet het af in een bijzinnetje. Nog fijner dan dit zelf in te delen beeldscherm is de "head-up display", waarmee de meest gebruikte informatie in het blikveld van de bestuurder wordt geprojecteerd.

Volkswagen Tiguan

Diesel

De Tiguan is leverbaar met vier benzine- en vier dieselmotoren. Echter, daarvan komen er vooralsnog slechts twee naar Nederland (vanwege de invloed van CO2-belasting bieden de andere motoren een ongunstige prijs / prestatie verhouding)).

Eerst is gereden met de 2.0 liter dieselmotor die goed is voor 150 pk / 340 Nm (voorwielaandrijving). Daarmee levert de Tiguan vrijwel hetzelfde vermogen als SUV's van andere merken. Toch is de Tiguan net even sneller (hogere topsnelheid en vlottere sprint vanuit stilstand) dankzij een beduidend lager gewicht.

Bovendien bouwt de dieselmotor van Volkswagen het vermogen anders op. Veel merken proberen het vermogen zo constant mogelijk te houden, ongeacht het toerental. Dat geeft rust en comfort. Volkswagen TDI-motoren beginnen juist met weinig vermogen bij lagere toeren, waarna het afgegeven vermogen samen met het toerental steeds sterker toeneemt. Dat geeft de Volkswagen diesel veel meer karakter. Bovendien lijkt de auto daardoor sneller. Toch is het ene niet beter dan het andere, het is een kwestie van smaak.

Volkswagen Tiguan

Benzine

Wanneer wordt gekozen voor de 180 pk / 320 Nm sterke benzinemotor is het verschil met andere merken nog groter. De "2.0 TSI" wordt standaard gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling ("DSG") en die houdt het toerental bij voorkeur zo laag mogelijk. In de stad is het toerental zelfs zo laag (rond 1.500 tpm) dat de motor net niet "bokt" en daarom soms klinkt als een dieselmotor!

Volkswagen Tiguan

Eenmaal op snelheid heeft de TSI-motor juist altijd een heerlijke reserve paraat en kan de Tiguan ronduit giftig reageren. Ook met benzinemotor is het vermogen van de Tiguan grofweg gelijk aan dat van de concurrenten, maar zijn de uiteindelijke prestaties wederom beter.

Off-road

Bij het ontwikkelen van een SUV staan autofabrikanten altijd voor dezelfde vraag: leggen we de nadruk op capaciteiten in het terrein of op de openbare weg? Voor de Tiguan heeft Volkswagen een bijzondere beslissing gemaakt: het onderstel is voornamelijk afgestemd op gebruik op de openbare weg, maar desondanks is de auto leverbaar met off-road techniek.

Dat lijkt tegenstrijdig, want als een auto niet is bedoeld voor off-road gebruik, dan is de bijbehorende techniek overbodig. Echter, Volkswagen ziet de Tiguan niet als terreinauto, maar wel als auto voor wintersport of afgelegen gebieden. Daarom is niet gekozen voor een uitzonderlijk grote bodemvrijheid (180 mm) of voor speciale banden, maar wel voor vierwielaandrijving en slimme elektronica. Dat laatste vervangt dure mechaniek, zoals een diff-lock of sperdifferentieels.

Volkswagen Tiguan

Omdat alles elektronisch is geregeld, volstaat het om met een draaiknop te kiezen voor gebruik op de openbare weg, in het terrein of in de sneeuw. In het terrein verandert de reactie op het gaspedaal (minder direct om spontaan ingraven te voorkomen), remt de auto vanzelf tijdens afdalen en staat de vierwielaandrijving op scherp.

Tijdens diverse proefjes wist de Tiguan zich prima te redden op onder andere steile hellingen (de overhang voor- en achter is aangenaam kort om vastlopen op de bumpers te voorkomen) en maakte de computer het off-road rijden bovendien kinderlijk eenvoudig.

Volkswagen Tiguan

Weggedrag

Toch voelt de Tiguan zich het beste thuis op de openbare weg. Ondanks het hoge zwaartepunt, heeft de Tiguan net zo'n goede wegligging als de meer traditionele Volkswagens. Dat is knap, want veel SUV's vragen een iets aangepaste rijstijl vanwege een minder goede weligging of langere remweg.

En toch zijn de rijeigenschappen tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van de Tiguan. Aanvankelijk lijkt het jammer dat de Tiguan niet interessanter is om te rijden dan een doorsnee auto. Maar juist dat is waar het model zo succesvol mee is geworden: wel extra uitstraling en functionaliteit, maar verder al het vertrouwde van Volkswagen.

Volkswagen Tiguan

Conclusie

Volkswagen realiseert het zich maar al te goed: bij SUV's draait het allemaal om het gevoel. De klant vraagt om een machtige terreinauto, maar zoekt in feite extra functionaliteit in een aansprekende verpakking.

Met de eerste generatie voldeed deze middelgrote SUV al aan die wensen. Met de tweede generatie maakt Volkswagen de Tiguan nog sterker op de punten waar dat belangrijk is met meer ruimte, meer veiligheid, meer comfort, complete integratie met smartphones en een opmerkelijk goed weggedrag. En wanneer het een keer nodig is, kan iedereen dankzij slimme elektronica nog makkelijker off-road rijden. Missie geslaagd!

plus
  • Ruim en praktisch
  • Uitstekend weggedrag
  • Relatief zuinige 2.0 TDI motor
min
  • Fors verbruik 2.0 TSI motor
  • Weinig uitgesproken karakter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!