5 mei 2016
Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

Stoom afblazen

Autotest | De Peugeot 308 is een succes, dat is inmiddels wel duidelijk. De auto is overladen met onderscheidingen en ook de verkoopcijfers laten weinig te wensen over. Toch ontbrak er nog één ding: een sportieve uitvoering. En die is er nu ook! Maak kennis met de Peugeot 308 GTi.
 

Eigenlijk is het vreemd dat het zo lang heeft moeten duren. Het succes van de Peugeot 308 wordt namelijk grotendeels verklaard door de sportieve opzet. Een uitvoering die de daad bij het woord voegt, is dus niet meer dan logisch.

i-Cockpit

Die "sportieve opzet" begint met de actieve houding achter het stuur, in Peugeot-termen bekend als "i-Cockpit". De bestuurder zit nadrukkelijk rechtop, voor optimale controle over de auto. Een klein stuurwiel priemt diep het interieur in, wederom voor optimale controle.

Peugeot 308 GTi

De klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn boven het stuurwiel geplaatst. Dankzij de actieve zithouding zijn deze niet alleen perfect af te lezen, maar vooral prettiger af te lezen dan traditionele klokken achter het stuurwiel. Vergelijk het met "head-up display" in andere auto's, waarbij belangrijke informatie in het blikveld wordt geprojecteerd.

Omdat dit de GTi is, is het interieur voorzien van de verplichte rode stiknaden, GTi-logo's en andere smaakmakers. De "kuipstoelen" zijn bekleed met fraaie materialen (kunstleder, alcantara en stof), maar bieden nauwelijks meer zijdelingse steun dan in een doorsnee auto.

Peugeot 308 GTi

Het dashboard is zo goed als vrij van knoppen; vrijwel alle functies worden bediend middels het centrale beeldscherm. De GTi is niet alleen de meest sportieve uitvoering van de 308, maar ook het topmodel. Alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die leverbaar zijn op de 308, zijn daarom standaard aanwezig op de GTi.

Motoren

Bij een GTi draait het natuurlijk om de prestaties en dus heeft Peugeot goed gekeken naar de concurrentie alvorens de 308 GTi te voorzien van een krachtbron. Op het programma staan twee motoren: een 250 pk sterk exemplaar en een 270 pk sterk exemplaar. Beide hebben een inhoud van 1.6 liter en leveren een koppel van 330 Nm. Daarmee biedt de 308 GTi net even meer vermogen dan andere "hot hatches" in dezelfde prijsklasse.

Peugeot 308 GTi

Er zijn nóg sterkere auto's in dit segment, maar die kosten meteen 10.000 euro meer en zijn noodgedwongen voorzien van vierwielaandrijving om het vermogen überhaupt nog op het wegdek over te kunnen brengen.

De 308 GTi is voorzien van voorwielaandrijving. Wanneer wordt gekozen voor de 270 pk sterke variant, dan komt daar een sperdifferentieel met beperkte slip bij. Hiermee wordt het "wringen" van de wielen in de bocht voorkomen doordat het buitenste wiel sneller draait (langere afstand) dan het binnenste, terwijl beide toch kunnen worden aangedreven.

Peugeot 308 GTi

Prestaties

Voor deze test is gereden met de 270 pk sterke 308 GTi. Vanaf de eerste meter is goed merkbaar dat dit de snelste 308 is. De auto reageert zeer direct op het gaspedaal en heeft altijd een overvloedige hoeveelheid vermogen paraat. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is al voldoende voor instant acceleratie.

Peugeot 308 GTi

Toch is de GTi niet agressief of opdringerig, de paardenkrachten zijn eenvoudig te beteugelen. Het motorgeluid is zelfs ronduit tam. Vanwege de nadrukkelijk aanwezige rijgeluiden (banden / rijwind) is de GTi echter minder stil dan een gewone 308. Omdat alles met zo veel gemak gaat, geeft het extra motorvermogen de 308 een zekere grootsheid die ook het dagelijkse woon-werk verkeer extra aangenaam maakt.

Maar... druk op de sport-knop en de 308 GTi laat zich van een heel andere kant zien! De "directe reactie" op het gaspedaal maakt plaats voor een agressieve reactie en het beschaafde motorgeluid verandert in een kwade grom. Nu is het zaak het stuurwiel met twee handen vast te houden en ver vooruit te kijken, want ieder commando wordt binnen een oogwenk omgezet in prestaties. Het is alsof de goedmoedige atleet van zojuist uitbarst in stomende woede en die alleen kan stillen door op de horizon af te stormen!

Peugeot 308 GTi

De motor en handgeschakelde versnellingsbak (geen slimme automaat of andere hightech voorzieningen hier) zijn perfect op elkaar afgestemd, waardoor de bestuurder gemakkelijk gebruik kan maken van het volledige motorvermogen. De voorwielen kunnen de aandrijfkrachten vervolgens goed verwerken. Het enige probleem is dat het zo snel gaat, dat de weg vaak ophoudt wanneer de 308 GTi écht goed op snelheid komt!

Weggedrag

Uiteraard is het onderstel aangepast aan het motorvermogen en het sportieve karakter. Hiervoor heeft Peugeot zelfs hulp ingeroepen van de motorsport divisie. Het effect van het onderstel "by Peugeot Sport" is onmiskenbaar: de 308 GTi is ronduit stug geveerd. Iedere oneffenheid in het wegdek is voelbaar in de auto, maar de scherpe randjes worden voldoende opgevangen om ook het broodnodige comfort te behouden. De 308 GTi is daarom geen "hardcore" racemonster dat niet meer bruikbaar is als dagelijks vervoer.

Peugeot 308 GTi

In tegenstelling tot andere GTi's komt de 308 GTi in snelle bochten nooit tot leven. Dit is geen jolige of lichtvoetige auto die altijd in is voor een feestje. In plaats daarvan weet de 308 GTi zich op snelheid ontzettend kwaad te maken. Op hoge snelheid wordt de auto steeds scherper en zet het mechaniek zich steeds meer schrap om alle krachten op te vangen.

Wanneer het uiteindelijk té hard gaat, staan zowel overstuur als onderstuur op het programma. In een te scherpe bocht kan de achterkant een stapje opzij zetten. In een te snelle bocht kunnen de voorwielen uiteindelijk de grip verliezen. Voordat het zover is, staan echter zeer hoge snelheden op de klok. Bovendien laat de 308 zich eenvoudig aanvoelen en weet de chauffeur daarom vanzelf waar de grens ligt, om daar vervolgens optimaal gebruik van te maken...

Peugeot 308 GTi

Conclusie

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is de Peugeot 308 leverbaar als sportieve "GTi". De aanvulling met een sportief model is niet meer dan logisch, want de 308 onderscheidt zich van nature al met een sportieve zit ("i-Cockpit") en een uitmuntend weggedrag. Met de GTi worden die sportieve aspiraties nu omgezet in daden.

De 308 GTi onderscheidt zich nadrukkelijk van andere snelle hatchbacks. Ook deze snelste 308 oogt elegant Frans, en niet agressief zoals de meeste tegenstrevers. Wanneer kalm wordt gereden, zorgt het extra motorvermogen voor een aangename grootsheid. Hiermee overtuigt de 308 GTi ook als topmodel.

Wanneer sportief wordt gereden, is de 308 GTi minder speels dan de concurrenten, maar juist kwaad en messcherp. Dat maakt deze Peugeot minder opwindend, maar uiteindelijk wel sneller. Heerlijk om eens flink stoom af te blazen!

plus
  • Snel en scherp
  • Relatief zuinig
  • Overtuigt als topmodel, ook bij kalm rijden
min
  • Storend veel rijgeluiden
  • Schraal geluid Denon audiosysteem
  • Geen driedeurs uitvoering verkrijgbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!