30 april 2016
Infiniti Q30

Infiniti Q30

Infiniti voor iedereen

Autotest | Een Infiniti is een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Dat is niet omdat de auto's van dit Japanse premium-merk niet deugen. In tegendeel! Tijdens de diverse tests heeft Infiniti zich keer-op-keer bewezen. Maar omdat Infiniti alleen exclusieve modellen aanbiedt, zijn de verkoopaantallen logischerwijs laag. Daar zou verandering in moeten komen met de Q30. Is dit de Infiniti voor iedereen?
 

Wat maakt een Infiniti tot een Infiniti? Op de eerste plaats is dat de vormgeving. Tegenover de strakke, soms bijna steriele vormgeving van luxe Duitse merken, zet de luxe tak van Nissan een flamboyante en bijna organische vormgeving. Een Infiniti heeft flair, straalt zelfvertrouwen uit en durft op te vallen.

Als dochterbedrijf van Nissan heeft Infiniti de beschikking over de modernste techniek en maakt die als eerste beschikbaar. Zo was Infiniti de eerste om parkeercamera's rondom aan te bieden en schurkt de Q50 op dit moment dichter tegen de zelfrijdende auto aan dan zelfs de duurste Duitser.

Infiniti Q30

Een laatste kenmerk van Infiniti is de sportieve inborst. Met name de eerste generaties van Infiniti waren louter verkrijgbaar met sterke zescilinder motoren. 300 pk was geen limit, maar het begin. Logischerwijs heeft al die luxe en prestatiedrang een prijskaartje.

Uiterlijk

Met de Q30 belooft Infiniti voor het eerst een model aan te bieden voor het grote publiek. De Q30 is grofweg even groot als een Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus Wagon of Volkswagen Golf Variant. De verhoudingen zijn echter compleet anders. De Q30 is niet gebouwd op maximale ruimte, maar op maximale uitstraling. De Q30 heeft een hoog opgetrokken neus, een brede schouderlijn en een bijna atletische achterpartij; het is als een roofdier dat er op ieder moment vandoor kan schieten.

Infiniti Q30

Ook binnenin is dit "instapmodel" een echte Infiniti. Het interieur is al even spannend vormgegeven als de buitenkant met glooiende lijnen, gewaagde combinaties en bijzondere stoffen. De afwerkingskwaliteit is bovendien uitstekend, zoals mag worden verwacht van een premium-merk.

Ruimte en uitrusting

Maar... wie langer is dan 1 meter 85 zit bepaald niet lekker in de Q30 (afhankelijk van verhouding boven- / onderlichaam). Wanneer wordt gekozen voor stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, dan drukken deze tegen de nek in plaats van het hoofd. Daarbij zijn de zittingen oncomfortabel kort en drukt er "iets" hinderlijk in de onderrug wat waarschijnlijk bedoeld was om de rug te ondersteunen. Ondanks verwoede pogingen om de stoel in hoogte te verstellen, zit de testrijder met het hoofd tegen het dak en het stuur bijna op de knieën.

Infiniti Q30

En dan begint er iets te dagen! De knoppen, de klokken, de bediening van het klimaatcontrolesysteem, het stuurwiel en zelfs de sleutel komen allemaal bekend voor! Infiniti heeft de Q30 namelijk gebaseerd op de Mercedes-Benz A-Klasse.

Aan de buitenzijde hebben de vormgevers dat perfect weten te maskeren, maar aan de binnenzijde zijn alleen de bekleding en de logo's echt anders. Helaas heeft men de stoelen wel op een hoger voetstuk geplaatst en dat is geen gelukkige keuze (ondanks een 7 cm hogere daklijn).

Infiniti Q30

Infiniti neemt ook de elektronica van Mercedes-Benz vrijwel ongewijzigd over. Dat betekent volop comfort en veel aandacht voor actieve veiligheid (ongeluk voorkomen). De bediening van alle functies is logisch en intuïtief. Daarmee is de Q30 ontegenzeglijk modern en compleet, maar desondanks niet zo innovatief en eigenzinnig als de grotere modellen (i.e. Q50).

Infiniti Q30

Rijden

Onderhuids is de Infiniti Q30 gelijk aan de Mercedes-Benz A-Klasse en dus komen ook de rijeigenschappen grotendeels overeen. Een belangrijk verschil zit in de iets hogere zit van de Infiniti, hetgeen een zeker gevoel van macht en controle geeft.

Het onderstel van de hier gereden top-uitvoering heeft een sportieve ondertoon. De besturing is licht, maar desondanks exact. Deze combinatie van een stug onderstel en precieze besturing geeft de bestuurder het idee dat de Q30 tot heel veel in staat is.

Infiniti Q30

Als het gaat om de wegligging is dat gevoel geheel terecht. De Q30 heeft en uitstekend weggedrag en laat zich desnoods door bochten slaan zonder ook maar een krimp te geven. Tegelijkertijd is het onderstel niet zo stug dat het vermoeiend is op de lange afstand.

Motoren

Zoals eerder aangegeven, waren de eerste modellen van Infiniti alleen beschikbaar met grote motoren, gericht op de Amerikaanse markt. Dat maakte die auto's kostbaar in aanschaf en verbruik en zorgde ervoor dat een compacte Infiniti ondenkbaar was. Inmiddels biedt Infiniti beschaafde dieselmotoren, hybride-motoren en relatief kleine turbomotoren aan.

Voor de aandrijving van de Q30 zocht Infiniti echter nog kleinere motoren. De Q30 wordt daarom aangedreven door dezelfde motoren als de Mercedes-Benz A-Klasse. Zo zijn een 1.6 en 2.0 liter benzinemotor en een 1.5 en 2.0 liter dieselmotor beschikbaar.

Infiniti Q30

De testauto is voorzien van de sterkste motor op de prijslijst: de 2.0 liter turbo benzinemotor die 211 pk / 350 Nm levert. Dit vermogen wordt via een voorbeeldig functionerende zeventraps automaat overgebracht op alle vier de wielen. Ondanks het feit dat de Q30 iets hoger en zwaarder is dan de donor-auto (A-Klasse), zijn de prestaties nog steeds uitstekend.

Ondanks de prima prestaties ontbreekt het echte "Infiniti-gevoel". Hoe goed de Q30 ook rijdt, de auto komt nooit echt tot leven waardoor sportief rijden nauwelijks voldoening geeft. De flair en dynamiek van de grote modellen van Infiniti ontbreken. Toch is dit net zo makkelijk positief uit te leggen: de Q30 biedt al het verstandige van een Mercedes-Benz A-Klasse, maar dan in de exclusieve verpakking van Infiniti.

Conclusie

Is de Q30 de Infiniti voor iedereen? Na een uitgebreide proefrit en een veel wikken en wegen blijft dat vraag lastig te beantwoorden. Dat komt doordat de Infiniti Q30 onderhuids gelijk is aan de Mercedes-Benz A-Klasse. En alhoewel de A-Klasse een prima auto is, verschillen de karakters van Mercedes-Benz en Infiniti sterk.

De rijeigenschappen zijn zondermeer goed, maar het superieure en zelfs uitdagende karakter van de grotere Infiniti-modellen is ver te zoeken in de Q30.

Als het om de vormgeving gaat, is de Q30 juist wel een echte Infiniti. Omdat Infiniti binnen de bestaande Mercedes-maten een eigen interieur heeft gebouwd, valt met name de hoofdruimte tegen. De uitrusting is compleet, maar niet zo innovatief als gebruikelijk bij Infiniti. Daar staat tegenover dat de Q30 die techniek tegen een scherpe prijs aanbiedt en dat is juist wél echt Infiniti.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Exclusieve verschijning
  • Gunstige prijs/prestatie verhouding
min
  • Fors verbruik 2.0t motor
  • Matige hoofdruimte / kleine voorstoelen
  • Niet zo eigenzinnig als andere Infiniti's
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!