29 februari 2016
Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE

Machtige machine

Autotest | Een Mercedes-Benz biedt luxe en comfort. Dat zal niet als een verrassing komen. Maar er is een model dat nog een stap verder gaat. Door niet te kiezen voor de gebruikelijke sedan, maar voor een hoge SUV, wordt een extra dimensie gegeven aan comfort. De M-Klasse is daarom al vele jaren zeer succesvol. Juist dit model heeft een facelift ondergaan en heet voortaan "GLE".
 

"Nomenclatuur" is een mooie term voor een set afkortingen waar een systeem achter zit. Zo heet de kleinste Mercedes-Benz "A-Klasse", de "B-Klasse" is een maatje groter, enzovoorts. Het wordt echter lastig als twee auto's even groot zijn, maar de ene het zoekt in de lengte en de andere in de hoogte.

Om meer logica aan te brengen in de nomenclatuur van Mercedes-Benz, kregen veel modellen daarom een nieuwe aanduiding. De "M-Klasse" gaat daarom voortaan door het leven als GLE, hetgeen staat voor Geländewagen Lang Einspritzung (terreinauto, groot, injectiemotor).

Mercedes-Benz GLE

Facelift

De reden om op stap te gaan met de GLE is de recente facelift die het model heeft ondergaan. De voor- en achterzijde zijn geheel opnieuw vormgegeven. Als knipoog naar de eerste M-Klasse uit 1997 loopt de achterruit nog altijd door in de achterste zijruiten. Een ander leuk detail: in plaats van de gebruikelijke uitstapverlichting, zitten onder de spiegels van de testauto projectors die het Mercedes-Benz logo op de vloer projecteren.

In vergelijking met de voormalige M-Klasse oogt de GLE een stuk gestroomlijnder en beschaafder. Dat laatste wordt bij de testauto echter teniet gedaan door het AMG-pakket, waarmee de GLE juist een sportief agressieve uitstraling krijgt.

Mercedes-Benz GLE

Het interieur is kenmerkend voor Mercedes-Benz: chique, hoogwaardig en bijna overdadig. De gebruikte materialen, de opzet en de ruimte zijn allemaal van het hoogste niveau. Toch zijn er enkele kleine kritiekpunten. Zo is de achterzijde van de voorstoelen keihard en dat is niet prettig voor de achterpassagiers. Daarbij was de testauto niet vrij van rammeltjes.

Uitrusting

De belangrijkste winst zit in het uitrustingsniveau. Diverse nieuwe luxe- en veiligheidsvoorzieningen die Mercedes-Benz heeft ontwikkeld voor de S-Klasse, zijn nu ook beschikbaar op de GLE. Op het gebied van luxe betreft dat een modern en gebruikersvriendelijk audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Voor absolute topklasse audio werkt Mercedes-Benz samen met de firma Burmester, maar ook het Harman Kardon audiosysteem in de testauto klonk bovengemiddeld goed.

Als het gaat om veiligheid kijkt de GLE voor, achter en naast de auto met de bestuurder mee. De computer waarschuwt voor achteropkomend verkeer, kijkt "om de hoek" op kruispunten, remt voor voetgangers en corrigeert bij tegenwind.

Mercedes-Benz GLE

Tijdens de testrit bleek de "actieve spoorassistent" echter iets te enthousiast. Toen op een smalle weg de belijning voor het fietspad werd overschreden om ruimte te maken voor een slordig rijdende tegenligger, corrigeerde de computer door juist recht op de tegenligger af te sturen! Alleen met een bruuske stuuractie kon de GLE weer op het fietspad en weg van het gevaar worden geleid.

Mercedes-Benz GLE

Weggedrag

Met een grote draaiknop op de middentunnel kan het karakter van de auto worden bepaald. In de standaard-uitvoering is de GLE niet bedoeld als terreinwagen en dat blijkt wel uit de beschikbare instellingen; die beperken zich tot comfortabel, sportief en generiek "off-road". Alleen wanneer wordt gekozen voor het "Off-Road plus" pakket zijn ook zaken als lage gearing en een sperdifferienteel beschikbaar.

De testauto is echter wel voorzien van luchtvering, waarmee de bodemvrijheid aanzienlijk wordt vergroot (258 mm). Bovendien is de reactie op het gaspedaal in de off-road modus vertraagd om te voorkomen dat de GLE zichzelf spontaan ingraaft. Tijdens enkele lichte off-road proefjes toonde de GLE zich capabel, maar maakte het AMG-pakket een vroegtijdig einde aan de pret (krasgevoelige velgen, banden met ongunstig profiel, lage treeplanken).

Mercedes-Benz GLE

De GLE is voorals bedoeld als luxe reisauto die dankzij de hoogte nog meer comfort biedt dan een traditionele sedan. De hoogte zorgt voor een beter overzicht over het verkeer. Daarbij zorgt de hoge zit ervoor dat de snelheidsbeleving minder intens is, waardoor het rijden minder vermoeiend is.

Daarbij voelt de bestuurder altijd dat de GLE tot heel veel in staat is. De GLE is zo groot en zo massief, dat het koetswerk zich domweg nauwelijks uit balans laat brengen. In snelle bochten "bijt" deze kolos zich mede dankzij de luchtvering en het "active curve system" (actieve rolstabilisatie) vast en wordt de ingezette koers als op rails gevolgd. Bovendien zijn de remmen zo sterk dat de GLE bij een noodstop juist vederlicht lijkt.

Achtcilinder

Voor deze gelegenheid is gereden met de "GLE 500" en daarmee heeft de GLE een uitgesproken karakter. De motorruimte is tot de nok toe gevuld met een 4.7 liter achtercilinder benzinemotor die, alsof het nog niet genoeg was, wordt bijgestaan door twee turbo's.

Ondanks het enorme vermogen van 435 pk / 700 Nm is de GLE 500 nooit opdringerig. In de regel is de V8 zo goed als onhoorbaar en ook de zeventraps automaat (de nieuwe negentraps automaat kan het vermogen van de GLE 500 niet verwerken) doet zijn werk geheel onmerkbaar.

De reactie op het gaspedaal is zelfs indirect te noemen en om te presteren moet echt worden aangedrongen. Wanneer de V8 bi-turbo zijn vermogen uiteindelijk loslaat is de overmacht enorm, maar nog steeds zijn alle vormen van agressie ver te zoeken. Dankzij de 4Matic vierwielaandrijving is wielspin zo goed als uitgesloten. Ongeacht de snelheid is altijd (nog) meer sprintkracht beschikbaar, maar tegelijkertijd behoudt de GLE een ongekende waardigheid.

Conclusie

De Mercedes-Benz M-Klasse is al jaren geliefd als luxe reisauto die dankzij de hoogte nog meer comfort biedt dan traditionele auto's. Voor modeljaar 2016 heeft de M-Klasse niet alleen een welkome facelift ondergaan, maar is de naam veranderd in "GLE".

Dankzij de verjongingskuur is de uitrusting weer helemaal bij de tijd en biedt de GLE alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die mogen worden verwacht van een auto in dit segment. Daarbij zijn de motoren sterker en tegelijkertijd efficiënter geworden. De "GLE 500 4Matic" biedt daarbij het ultieme comfort dankzij een machtige V8-biturbo die, zonder agressief te worden, een enorm gevoel van superioriteit geeft.

plus
  • Luxueus en comfortabel
  • Verfijnde, sterke V8 motor
  • Uitmuntend weggedrag dankzij luchtvering
min
  • Harde achterkant voorstoelen
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
  • AMG-pakket vermindert off-road capaciteiten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!